سنندج - ایرنا - مدرس و فعال برتر قرآنی استان كردستان گفت: اعتلای فرهنگ قرآنی از برنامه های مهم نظام و انقلاب اسلامی است اما كمبود اعتبار و كاهش بودجه فعالیت های قرآنی پاشنه آشیلی برای رسیدن به این اهداف است.

به گزارش ایرنا، زاهد مرادی از سال 59 و در 10 سالگی فعالیت قرآنی را شروع كرد و قرائت اساتیدی همچون منشاوی و عبدالباسط را حفظ و آن را می خواند و به عبارتی از آنان تقلید محض می كرد.
این فعال برتر قرآنی استان كردستان و كشور همچنین پیش دو سه نفر از پیشكسوتان قرآنی استان در آن دوران جزء هایی از قرآن را به صورت روخوانی و تجوید فرا گرفت ولی مابقی را بدون استاد یاد می گیرد.
تا سال 67 در مسابقات استانی و شهرستانی زیادی شركت كرد و عناوین زیادی بدست آورد و از سال 67 در مسجد ملاصداری سنندج تدریس قرآن را برای علاقمندان به یادگیری كلام الهی آغاز كرد و علاوه بر تدریس، داوری مسابقات قرآنی ادارات و دستگاه های اجرایی استان را نیز انجام می دهد.
این فعال قرآنی تا سال 86 همچنان در مسجد به تدریس پرداخت و پس از آن با 2 سال وقفه، كلاس های قرآنی خود را به صورت موسسه ای از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و ثبت اسناد به ثبت رساند و از آن زمان تاكنون به صورت موسسه ای و در مكانی استیجاری مشغول آموزش قرآن است.
بسیاری از شاگردان این استاد بزرگوار اكنون در زمینه قرآنی از نخبگان هستند و در مسابقات ملی و بین المللی زیادی شركت كرده و حائز رتبه شده اند.

**تربیت خانوادگی مهمترین شیوه برای انس بیشتر با قرآن
این فعال قرآنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین شیوه برای انس بیشتر با قرآن را در مرحله اول تربیت خانودگی و پس از آن تربیت آموزشی و اجتماعی می داند و می گوید: فرزندان خانواده هایی كه قرآن مبنای اصلی برنامه زندگی آنان باشد بیشتر به سمت این كلام الهی كشیده می شوند و كامل تر به فراگیری روی می آورند.
وی افزود: پدر و مادری كه هیچگاه به سراغ قرآن نمی روند قطعا فرزندان شان نیز علاقه ای نخواهند داشت و خیلی كم پیش بیاید كه فرزندان این خانواده ها به سمت فراگیری كلام وحی بروند.
این فعال قرآنی با بیان اینكه امروزه نظام آموزشی كشور نیز قرآن گریزی ایجاد می كند، گفت: نظام آموزشی ما در زمینه آموزش قرآن اشتباه است و دانش آموزان را با خط های كم علامت عادت می دهند لذا وقتی كتاب قرآن با خط كامل در دست می گیرند، توان روخوانی ندارند و همین مساله آنان را از روی آوردن به قرآن دور می كند.
مرادی شرط اصلی برای موفقیت قاریان در زمینه قرائت قرآن را تقلید دانست و تاكید كرد: سرچشمه اصلی قرائت قرآن كشورهای عربی بخصوص مصر است و ما به عنوان غیرعرب نمی توانیم این كار را انجام دهیم بنابراین تقلید كردن ركن اصلی است به شرطی كه آن فرد، جنس صدای خود را با صدای قاری مورد نظر در یك سطح ببیند.
وی یادآور شد: اگر فردی از قاریانی تقلید كند كه جنس صدای شان با هم فاصله داشته باشد مشكلاتی را برایش ایجاد كرده و مانعی برای پشرفت وی در این راستا خواهد شد.
وی همچنین یكی از ركن های اصلی برای پیشرفت قاریان در قرائت قرآن را تدبر در معنا دانست و گفت: قاری موفق است كه آهنگی كه پیاده می كند، با معنی آیه تطابق داشته باشد اما چون قاری های ما كمتر با عربی آشنا هستند از این قضیه دورند.
به گفته وی، وقتی قاری با زبان عربی آشنایی داشته باشد و آهنگ هایی كه پیاده می كند با این زبان تطبیق دهد می تواند مجموعه ای پر از تدبر ارائه دهد.
** برگزاری مسابقات گاهی برنامه های قرآنی را از اهداف اصلی دور می كند
مرادی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی در سطح ملی و بین المللی اظهار كرد: برگزاری مسابقات، برنامه قرآنی را از اهداف اصلی آن كه گذشت، ایثار، آموزش و تقواست دور می كند.
این فعال قرآنی افزود: برگزاری مسابقات باعث می شود افرادی كه شركت می كنند همواره به فكر پایین انداختن رقیبان خود باشند و این مساله با هدف اصلی كلام وحی مطابقت ندارد و به نوعی دوری از تقوا و از خود گذشتگی است.
وی با بیان اینكه بارها در شورای توسعه قرآن استان نیز اعلام كرده ام مسابقات برگزار نشود، گفت: یا باید سعی كنیم كه تعداد مسابقات به حداقل برسد و یا اینكه زمانی اقدام به برگزاری مسابقه كنیم كه شركت كنندگان به درجه ای از تقوا برسند كه راضی به حذف رقیبان خود نشوند.
مرادی یادآور شد: علاوه بر این مسائل، برگزاری مسابقات قرآنی جوابگوی استعدادهای جوانان و نوجوانان ما نیست چون صوت قرآن در هر زمینه ای شرایط خاص خود را دارد و گاهی فرد روحش آماده اما صوتش آماده نیست و این مساله در مسابقات به او لطمه می زند.
وی با بیان اینكه اعتقاد دارم مسابقات فقط راه خود بزرگ بینی در تعدادی از قاریان ایجاد می كند، اضافه كرد: بنده بعنوان یكی از فعالان قرآنی از سال 72 تاكنون در هیچ مسابقه ای به غیر از مسابقات وزارت كشور كه سال 80 یا 82 برگزار شد شركت نكردم و به شاگردانم هم توصیه می كنم شركت نكنند.
**استفاده از رسم الخط ایرانی برای فراگیران قران دوگانگی ایجاد می كند
این فعال قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از قانون رسم الخط ایرانی برای قرآن اشاره كرد و با بیان اینكه قرآن از اول به خط كوفی بود و كم كم توسط برخی اساتید تغییر پیدا كرد و به شیوه امروزی در آمد، گفت: شیوه امروزی كه جهانی باشد خط عربی بخصوص خط عثمان طه است و این خط امروز كاملترین و جامع ترین خط قرآنی در سطح دنیا به شمار می رود.
وی افزود: در ایران بواسطه اینكه می خواهیم آن را سهل و آسان كنیم خط ها را به خط كم علامت و یا فارسی بر می گردانیم و كتاب های درسی نیز با همان خط چاپ می شود.
مرادی تاكید كرد: برهمین اساس دانش آموزان به رسم الخطی كه در مدارس آموزش می بینند عادت كرده لذا كتابی با خط كامل را نمی توانند روخوانی كنند و این مساله دوگانگی در قرائت قرآن ایجاد می كند.
وی گفت: به عنوان یك فعال قرآنی شدیدا مخالف رسم الخط ایرانی برای قرآن هستم مگر اینكه خطاط قرآن را با اعراب كتابت كند در غیر این صورت خط كم علامت و كم حركت از خطوطی است كه مشكلات زیادی را ایجاد می كند لذا اگر نباشد بهتر است.
**تثبیت حفظ ركن اصلی برای پیشرفت قاریان است
مرادی با بیان اینكه كسی كه حافظ قرآن باشد باید برای تثبیت بیشتر تلاش كند، گفت: تثبیت ركن اصلی برای پیشرفت قاریان است اما حافظان ما در این زمینه ضعف دارند.
این فعال قرآنی یادآور شد: اساتید در بحث حفظ بخصوص تثبیت آن باید بیشتر كار كنند بخصوص در كشور ما كه روش های خوبی برای این امر وجود دارد.
وی اظهار كرد: در حال حاضر كار حفظ و قرائت قرآن وارد بازار منیت شده و اگر از این فضا خارج شویم در زمینه فعالیت های قرآنی موفق تر خواهیم بود.
**فراگیری قرآن محدودیت سنی ندارد
مرادی همچنین به تاكید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره كرد و افزود: در كشوری همانند لیبی با 6 میلیون نفر جمعیت یك و نیم میلیون حافظ قرآن وجود دارد اما در كشور ما با 80 میلیون نفر جمعیت آمار حافظان كم است و رهبری با این تاكید در صدد افزایش آمار حافظان در كشور هستند.
وی اظهار كرد: برنامه حفظ قرآن مورد تاكید رهبری در برخی استان ها بسیار قوی و در برخی استان ها ضعیف است و بی شك حافط كل بر حافظ چند جزء ارجحیت دارد و منظور از حافظ، حافظ كل قرآن است.
مدیرموسسه دارالقرای سنندج اضافه كرد: در استان كردستان سال 59 حدود 58 حافظ شناسایی شد كه این آمار بدلایلی از جمله فوت حافظان كاهش یافت اما در 10 سال اخیر عده ای جوان علاقمند به قرآن برای حفظ تلاش كردند و هم اكنون حدود 80 نفر حافط در میان قشر جوان استان داریم.
به گفته وی، این آمار اگر نسبت به سال 59 سنجیده شود كم است لذا باید تلاش كنیم تعداد حافظان بیشتر شود.
وی افزود: برای حفظ قرآن محدودیت سنی وجود ندارد و همین كه كودكی بتواند روان صحبت كند در هر سنی می تواند به فراگیری قران روی بیاورد.
**اعتباری با عنوان بودجه موسسات قرانی در كشور تعیین نشده است
وی كه خود مدیر موسسه دارالقرای سنندج است به مشكلات این موسسات اشاره كرد و با بیان اینكه اعتباری با عنوان بودجه موسسات قرآنی در سطح كشور تعیین نشده است، گفت: موسسات قرآنی به صورت خودگردان اداره می شوند، قبلا طرح هایی همانند تربیت معلم بود كه سازمان تبلیغات بصورت یارانه ای كمك می كرد كه هم اكنون آن طرح نیز باقی نمانده است.
مرادی افزود: در استان كردستان چیزی به اسم بودجه برای تقویت موسسات قرآنی وجود ندارد و وضعیت موسسات در برخی از استان های دیگر همانند اصفهان و تهران بهتر از كردستان است.
وی یادآور شد: در سطح استان 30 موسسه قرآنی وجود دارد و هزینه های زیادی نیز لازم دارند اما مجبوریم از جیب خودمان خرج كنیم و این مساله نیز یكی دیگر از عوامل دلسردی كار قرآنی در ایران است كه به بودجه كشوری برمی گردد چون در كشور اعتبار برای كار قرآنی كم است.
این فعال قرآنی با بیان اینكه یكی از اصلی ترین دلایل دلزدگی علاقمندان به فعالیت های قرآنی عدم توجه به قاریان و فعالان این عرصه است از مسئولان خواست توجه بیشتری به فعالیت های قرآنی در كشور داشته باشند.
مرادی همچنین به عملكرد فعالیت نهادهایی همچون شورای قرآنی و اتحادیه های قرآنی در كشور در زمینه گسترش فعالیت های قرآنی اشاره كرد و افزود: فعالیت این نهادها مطلوب است اما چیزی كه در این راستا مانع كار قرآنی می شود، همسویی دستگاه های مختلف از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی تاكید كرد: در این میان نهادی كه خالصانه تر و كاملتر در زمینه قرآنی كار كرده سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن مركزی است چون از اول انقلاب تاكنون فقط در این زمینه كار كرده اند اما حدود دو سه سالی است كه كار قرآنی به ارشاد واگذار شده و از آن زمان به هم ریختگی بیشتر شد، چون فعالیت قرآنی كار ارشاد نیست و گرایش موسسات بیشتر به سمت سازمان تبلیغات است.
به گفته وی، بار اصلی برای گسترده كردن كار قرآنی در سطح استان و كشور اعتبارات است و وقتی این اعتبار كم باشد و موسسات خود گردان باشند افراد علاقمند زیادی نمی توانند وارد این عرصه شوند.
مرادی اضافه كرد: افرادی هستند كه با وجود علاقه به شركت در كلاس های قرآنی، بدلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه نمی توانند شركت كنند و اینها از جمله موانع بازدارنده است.
وی یكی دیگر از مشكلات موجود در این راستا را ثبت موسسات اعلام كرد و گفت: سایت ثبت سازمان اسناد یكی از دژهای فوق العاده نفوذناپذیر است كه باعث شده بسیاری مدیران از خیر ثبت موسسات خود بگذرند.
**كمبود بودجه مهمترین مشكل ناشران قرآنی است
این فعال قرآنی كه خود در حوزه نشر نیز فعالیت دارد به مشكلات ناشران كتاب های قرآنی نیز اشاره كرد و افزود: مهمترین مشكل ناشران قرآنی كمبود بودجه است و بر همین اساس نمی توانند كتاب ها را در سطح بالایی به چاپ برسانند.
مرادی یادآور شد: تمام مطالبی كه ما به عنوان فعال قرآنی بدنبال آن هستیم توجه به قرآن است و چون اعتبار این بخش در كشور كاهش یافته لذا مشكلاتی را نیز برای ما در زمینه های مختلف ایجاد كرده است.
**ترویج سبك زندگی قرآنی در گرو تدبر و تفكر در فهم قرآن است
وی همچنین به سبك زندگی قرانی در جامعه اشاره كرد و گفت: سبك زندگی قرآنی به این مساله بر می گردد كه چه اندازه بینش و نگرش نسبت به قران داریم و هر اندازه قرآن را بیشتر بشناسیم بیشتر به سمت سبك زندگی قرآنی پیش می رویم.
مرادی با بیان اینكه برای رعایت زندگی به سبك قرآنی باید در راستای تدبر، تفكر و فهم در آیات قرآنی تلاش كنیم، ابراز امیدواری كرد كل جامعه عامل به قرآن باشیم در این صورت زندگی قرآنی بالاترین زندگی برای هر انسانی می شود.
وی با بیان اینكه قاری قرآن در ایران اسلامی باید جایگاه والایی داشته باشد، اظهار كرد: مسئولان بیش از گذشته به فعالیت های قرآنی و قاریان توجه داشته باشند تا مشكلات این حوزه رفع شود.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102