ارومیه- ایرنا- مردم آذربایجان غربی از ترك و كرد تا ارمنی و آشوری كه در برخی از برهه های تاریخی شاهد تفرقه افكنی های داخلی و خارجی بودند، با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) زیر چتر وحدت آفرین مسئولان نظام اسلامی قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا وحدت و انسجام به عنوان یكی از مسائل مورد تأكید دین اسلام در آیات قرآنی مورد تاكید قرار گرفته و به دنبال آن در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و رویكردهای مسئولان نظام به ویژه در این استان مرزی ریشه دوانده است.
امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در جایگاه اسلام شناسان آگاه به مسائل روز و دارای درك واقع بینانه از پیچیدگی های معادلات جهان معاصر و رنگارنگی توطئه دشمنان، دنیای اسلام را به مقدار زیادی به دستیابی به این هدف نزدیك ساخته و زمینه حصول نهایی وحدت را فراهم آورده اند.
حضرت امام احترام به آئین ها و پیروان سایر ادیان و وحدت بین شیعه و سنی را همواره مورد توجه قرار داده و در پیام خود در تاریخ 23 بهمن 57 یعنی یك روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج مسایل متعدد و پیچیده آن روزها به این امر اساسی چنین اشاره دارند:
«ما با مسلمین اهل تسنن یكی هستیم؛ واحد هستیم كه مسلمان و برادر هستیم. اگر كسی كلامی بگوید كه باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید كه یا جاهل هستند یا از كسانی هستند كه می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در كار نیست، ما همه با هم برادریم‏ » صحیفه امام،ج6،ص133
اگرچه سیاست های وحدت آفرین نظام اسلامی طی 39 سال گذشته در جای جای ایران اسلامی طنین انداز شده است اما پیام اتحاد برخواسته از نظام مردم سالاری دینی را در آذربایجان غربی صریح تر از سایر مناطق می توان دریافت كرد.
ایرنای آذربایجان غربی در شب منتهی به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی میزگردی در ارتباط با رویكردهای نظام در تحكیم وحدت بین اقوام و ادیان ساكن در این استان مرزی را با حضور علمای اهل تسنن و تشیع و رئیس انجمن آشوریان ارومیه برگزار كرد تا بار دیگر بخشی از دستاوردهای امنیت آفرین امام راحل در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی یادآوری شود.
رئیس دفتر آیت الله جوادی آملی در آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به بی توجهی های طاغوتیان به پیروان اقوام و ادیان ساكن در این استان، گفت: رویكرد مسئولان در آن دوران بر پایه ' تفرقه بیانداز و حكومت كن' استوار بود.
حجت الاسلام سید محمد فخری با بیان اینكه در مكتب اسلام تمامی اقوام و ادیان محترم هستند، افزود: سیاست انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر احترام به اقوام و ادیان استوار بوده و تلاش های مسئولان نظام اسلامی برای تحكیم وحدت در این استان قابل توجه است.
وی با بیان اینكه اقوام و ادیان ساكن در آذربایجان غربی همواره زندگی مسالمت آمیزی داشته اند، گفت: طاغوتیان، مردم آذربایجان غربی را به حال خود رها نمی كردند و منشا تفرقه افكنی بودند.
حجت الاسلام فخری اظهار كرد: امروزه دشمنان برای ایجاد شكاف بین اقوام و ادیان در كشورهای مختلف اسلامی تلاش می كنند و با همین رویكرد در عراق و سوریه به برادران كردزبان و پیروان سایر ادیان الهی نیز ضربه زدند.
وی ادامه داد: هدف استكبار جهانی به جان هم انداختن قومیت ها و پیروان ادیان الهی است و در مقابل نظام اسلامی احترام به حقوق شهروندی و تحكیم وحدت را دنبال می كند.
مدرس علوم دینی مدارس اهل تسنن آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با بیان اینكه وحدت یكی از رویكردهای انقلاب اسلامی و توصیه های دین مبین اسلام است، اظهار كرد: انقلاب اسلامی با صبغه دینی، نگاه ویژه ای نسبت به حقوق ادیان و اقوام مختلف دارد.
ماموستا عبد الرحمن محمد پور با بیان اینكه هدف انقلاب اسلامی ایجاد همدلی و همبستگی بین اقوام و ادیان و توسعه معنویت در جهان است، گفت: آذربایجان غربی در زمان حاضر نمادی از یك زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان اعم از كرد، ترك، فارس، ارمنی و آشوری است.
ماموستا محمدپور اضافه كرد: انقلاب اسلامی تنوع اقوام را تهدید تلقی نكرده بلكه یك فرصت دانسته است و این امر باعث شده تا نه تنها در كشور بلكه در استان ما پیروان ادیان الهی به راحتی بتوانند آئین های خود را برپا كنند و هیچ محدودیتی نداشته باشند.
وی به آزادی كامل پیروان ادیان الهی در كشور و استان اشاره كرد و گفت: در كشوری كه احترام به حقوق اقوام و ادیان مورد توجه مسئولان قرار می گیرد، بدون تردید شاهد تحكیم وحدت خواهیم بود.
مدرس علوم دینی مدارس اهل سنت استان با بیان اینكه همه ایرانی هستیم و برای دفاع از این آب و خاك خون داده ایم، اظهار كرد: انقلاب اسلامی با تكیه بر همین ارزش ها به دنیا صادر می شود.
ماموستا محمدپور با اشاره به آیه های 69 سوره اسرا، 91 انبیاء و 63 آل عمران از قرآن كریم، گفت: در قرآن نیز گفت و گوی ادیان مورد توجه قرار گرفته و بر اساس این كتاب آسمانی انسان ها دارای كرامت ذاتی هستند و احترام به آنان واجب است.
رئیس انجمن آشوریان ارومیه نیز در این میزگرد گفت: قانون اساسی ایران توجه كم نظیری نسبت به ایرانیان غیرمسلمان و پیروان سایر ادیان الهی دارد و از مسئولان نظام كه در هر جایگاهی برای ایجاد وحدت در جای جای ایران و به ویژه آذربایجان غربی تلاش كرده اند، تشكر می كنیم.
استانلی سیمونز حضرت امام خمینی (ره) را پیام آور آزادی و اتحاد بین اقوام و ادیان خواند و اظهار كرد: حضرت مسیح(ع) تاكید كرده اند كه ' همسایه ات را مثل خودت دوست داشته باش و همانند سایه ات با آن رفتار كن ' و ما اینگونه در این استان زندگی می كنیم.
رئیس انجمن آشوریان ارومیه اضافه كرد: احترام و توجهی كه به ایرانیان مسیحی وجود دارد، ناشی از توجه امام راحل و مسئولان نظام به این امر و فعالیت های فرهنگی است.
وی افزود: مدعیان حقوق بشر و سازمان های بین المللی از بیرون به پیروان غیرمسلمان ساكن در ایران نگاه می كنند و از آزادی كامل و زندگی مسالمت آمیز آنان اطلاعی ندارند.
رئیس انجمن آشوریان ارومیه وجود 140 كلیسا در ارومیه را نماد روشنی از آزادی ادیان و اقوام در این استان دانست و گفت: چه بسا كلید نگهداری برخی از این كلیساها به برادران مسلمان سپرده شده است.
وی به برگزاری آزادانه جشنواره فرهنگی و ورزشی آشوریان جهان با عنوان جام تموز در ارومیه اشاره كرد و گفت: این جشنواره بین المللی با منابع مالی وزارت ورزش و جوانان و با آزادی و در آرامش كامل برگزار می شود.
به گفته وی مسئولان نظام جمهوری اسلامی به صورت نمادین در برخی از آئین های آشوریان ارومیه حضور می یابند تا اتحاد و همدلی را در سرزمین رنگین كمان اقوام و ادیان به نمایش بگذارند.
به گزارش ایرنا اقوام و ادیان الهی مختلفی در طول سالیان متمادی در آذربایجان غربی سكونت داشته اند اما در كمتر برهه ای از تاریخ همچون 39 سال گذشته در كمال آرامش و امنیت زندگی كرده اند؛ قدردانی از امنیت حاكم بر این استان مرزی در زمان حاضر نیز با پشتیبانی از نظام و حضور گسترده در راهپیمایی فردا(22 بهمن 1396) به بار می نشیند.
8135/3072
** میزگرد از: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی