تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

بندرعباس - ایرنا - قاچاق یكی از معضل های بزرگی است كه همواره مسئولان ذیربط تلاش كرده اند با استفاده از ابزار و تجهیزات مناسب نظارتی آن را در مبادی ورودی كالا به كشور به حداقل برسانند.

به گزارش ایرنا، در چند سال اخیر اخباری ازسوی دستگاه های انتظامی و اطلاعاتی در مورد كشف حجم بسیار بالایی از كالاهای قاچاق از مبادی گمركی منتشر و این امر باعث شد تا گمركی ها به استفاده از فناوری های نوین همچون دستگاه های ایكس ری كامیونی پیشرفته جهت كنترل كالاها روی آورند.
از مهمترین این اخبار می توان به كشف 210 كانتیتر كالای قاچاق، 52 كانتینر لوازم خانگی، 36 كانتینر لاستیك قاچاق و بزرگترین محموله دوربین مداربسته در گزارش های اخیر دستگاه های انتظامی و اطلاعاتی اشاره كرد.
آخرین اخبار از كشف كالای قاچاق در گمرك شهید رجایی بندرعباس، كشف 16 كانتینر ضایعات استیل قاچاق صادراتی به ارزش 50 میلیارد ریال است كه دوم بهمن ماه امسال ازسوی نیروی انتظامی اعلام شد.
براساس اعلام نیروی انتظامی، قاچاقچیان قصد داشتند این ضایعات را به اسم سنگ گچ به یكی از كشورهای آسیای میانه صادر كنند.
عوارض گمركی صادرات سنگ گچ صفر درصد و عوارض گمركی صادرات ضایعات استیل 80 درصد است كه متخلفان اقتصادی قصد داشتند با این شگرد، حقوق دولت را پرداخت نكنند.
این ها بخشی از كالاهای قاچاقی است كه ماموران انتظامی موفق به كشف آن ها شده اند و به طور یقین مواردی نیز وجود داشته كه به دلیل نبود زیرساخت های لازم كنترلی در گمرك، به مقصد رسیده و تاثیر سوء خود را بر بازار و اقتصاد ملی گذاشته است.

** تاكید نیروی انتظامی بر نصب ایكس ری های كامیونی در گمرك ها
فرمانده انتظامی هرمزگان كه در دوره فرماندهی وی، مطالبه نصب دستگاه‌ هایی همانند ایكس‌ ری ‌ها در بندر شهید رجایی وارد مرحله جدی‌ تر شد، تاكید ویژه به پایش‌ های بیشتر و همچنین كنترل و نظارت بیشتر در تردد كانتینرها دارد.
سردار عزیزالله ملكی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اهمیت نصب ایكس ری های كامیونی به منظور مقابله با قاچاق كالا، بیان داشت: نصب این دستگاه ‌ها علاوه بر سرعت ‌دهی به رویه چرخش محموله‌ ها می‌ تواند شفافیت بسیار بالایی را نیز در این حوزه رقم بزند و بسیاری از هزینه ‌ها را كاهش دهد.
سردار ملكی تاكید كرد: با توجه به اهمیت درآمدهای گمركی در بودجه و نقش آن در اقتصاد و همچنین نیاز به محدود سازی قاچاق، لازم است زیرساخت های لازم برای این امر فراهم شود كه تامین و نصب دستگاه های كنترلی یكی از بایسته ها است.

** ایكس ری ها فناوری نوین در پایش محموله های كانتینری
امروزه بهره‌گیری از فناوری ‌های نوین و سیستم‌ هایی همانند ایكس‌ ری ‌های كامیونی سبب رفع بسیاری از محدودیت‌ها و افزایش سرعت در پایش محموله‌ ها و كانتینرها در بنادر دنیا شده و نقش بسزایی در كاهش میزان قاچاق كالا دارد.
حتما بارها شنیده و یا خوانده‌ایم كه محموله ‌ای كانتینری در گلوگاهی و یا ایست‌ بازرسی به دلیل عدم تطابق كالای بارگیری شده با لیست اظهارنامه گمركی توقیف شده كه بسیاری از این گونه سوء استفاده ها از نظارت و كنترل سنتی كه بسیار زمان بر و نیازمند تعداد زیاد نیروی انسانی است، نشأت می گیرد.
اما زمانی كه كنترل كالاها با فناوری های نوین همچون ایكس ری انجام شود، مالك كالا و سایر بخش‌های مربتط با بارگیری ، بررسی و ترخیص با توجه به اینكه خود را در مقابل سیستم پایشی دقیقی می بینند، از بدو ماجرا به خود جرات سوء استفاده را نمی‌ دهند.
ناظر گمرك های هرمزگان و مدیركل گمرك شهید رجایی با اشاره به اقدام های گمرك ایران به منظور راه اندازی ایكس ری در تمام گمرك های كشور، گفت: در همین راستا نیز پیشرفته ترین ایكس ری كامیونی كشور در بندر شهید رجایی راه اندازی شده است.
علیرضا دشتانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دستگاه قادر است هر كانتینر را به طور كامل اسكن كرده و موجودی آن را به طور كامل نشان دهد كه این امر ضریب كنترل گمرك را بالا برده و در عین حال موجب كشف هرگونه كالای غیرقانونی و غیرمجاز خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: سرعت اسكن این دستگاه بسیار بالاست به طوری كه می‌توان با سرعت 30 كیلومتر در ساعت كانتینرها را كنترل كرد.

**راه اندازی پیشرفته ترین ایكس ری كامیونی كشور در بندر شهید رجایی
براساس آمارهای اعلام شده از سوی گمرك ایران، روزانه به طور میانگین 2 هزار كانتینر به بندرشهید رجایی وارد می شود كه بخشی از این كانتینرها واردات قطعی بوده و بخش دیگری به ترانزیت خارجی از طریق بندر شهید رجایی اختصاص دارد.
گرچه دولت های گذشته تلاش قابل توجهی برای كنترل دقیق كالاها در گمركات داشته اند، اما سرانجام این دولت تدبیر و امید بود كه اقدام به بهره برداری از پیشرفته ترین ایكس ری كامیونی كشور در بندر شهید رجایی كرد.
عصر سه شنبه 17 بهمن ماه سال 96 و همزمان با ششمین روز از ایام الله دهه مبارك فجر، دولت تدبیر و امید در اقدامی عملی، پیشرفته ترین ایكس ری كامیونی كشور را در بندر شهید رجایی با حضور وزیر كشور راه اندازی كرد.
وزیر كشور در حاشیه بهره برداری از این دستگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این دستگاه می تواند روزانه تا یك هزار و 500 كانتینر را بررسی و كنترل كند.
عبدالرضا رحمانی فضلی خاطر نشان كرد: امید می رود با تقویت و نصب دستگاه های ایكس ری بتوان ورود قاچاق كالا از طریق مبادی رسمی را به صورت كامل كنترل كرد.
وی ادامه داد: هم اكنون قاچاق كالا از 20 میلیارد دلار به 11 و نیم میلیارد دلار در مرزهای رسمی و غیر رسمی كاهش یافته است.
رحمانی فضلی افزود: برای تحقق این كاهش در سال های گذشته كارهای فراوانی انجام شده است ولی باز باید تلاش شود تا قاچاق كالا به رقم صفر برسد.

** مقابله جدی با قاچاق كالا از مبادی رسمی با ایكس ری ها
به جرات می توان گفت هر چه دستگاه‌ ها و فناوری‌ های كنترلی پیشرفته همچون ایكس ری ها كاربرد بیشتری در بنادر و گمركات كشور پیدا كنند، با ورود كالاهای قاچاق كمتری از مبادی رسمی روبرو خواهیم بود كه در نتیجه به توسعه و تقویت اقتصاد ملی كه در این سالهای اخیر، شعار سال نیز بر همین محتوا قرار داشته، منجر خواهد شد.
در استانی همانند هرمزگان، سال ‌هاست كه بر خریداری و نصب دستگاه‌ های ایكس‌ ری كانیتنری در گلوگاه ‌ها و بنادر تاكید شده، اما مشخص نیست كه چرا تاكنون استفاده از این دستگاه ها با توجه به نقش بسیار بالای آن ها در كاهش هزینه ها و مقابله جدی با قاچاق كالا مورد اقبال قرار نگرفته بودند.
اگر فرض را بر این بگیریم كه در چهار گوشه و ورودی‌ های اصلی و شریانی هرمزگان كه گفته می‌شود روزانه حدود هفت هزار كامیون به آن وارد و یا خارج می‌شوند، این دستگاه ‌ها به كار گرفته شود، می‌ توان به خوبی بخش قابل توجهی از زنجیره سازمان یافته قاچاق را از كار انداخت و هزینه های افراد سودجو را در این بخش ارتقا داد تا اقبال به پدیده قاچاق در كشور كمتر شود.
حال باید راه‌اندازی نخستین دستگاه ایكس ری نسل چهارم در بندر شهید رجایی را به فال نیك گرفت و امیدوار به گسترش و توسعه استفاده از این فناوری ها و تجهیزات جدید در دیگر بخش های تاثیرگذار در اقتصاد كشور باشیم كه ارمغان آن كاهش قاچاق و تقویت اقتصاد ملی و تولید داخلی است.
تصویربرداری X-Ray از نسل 4 به «Fast Scan» معروف است و قابلیت تجزیه و تحلیل را دارد و به دلیل اسكن در حین حركت وسیله حمل، با سرعت 15 تا 40 كیلومتر باعث كاهش صف كامیون‌ ها و دقت در بازرسی از محموله ‌ها می شود.
براساس اعلام مسئولان، در حال حاضر 15 دستگاه ایكس ری در كشور وجود دارد كه برای پوشش و كنترل كامل، حدود 35 دستگاه ایكس ری دیگر مورد نیاز است.
بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است كه 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد كالاهای كانتینری در سطح كل بنادر كشور را پشتیبانی می كند.
بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری كرین (جرثقیل غول پیكر جهت تخلیه و بارگیری كانتینری) و 40 پست اسكله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر كانتینری ایران است.
بندر شهید رجایی در 23 كیلومتری غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/7408
گزارش: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: محمد جهانگیریان