پیش از این همه كارها برای متقاضیان بیمه بیكاری به شكل دستی از سوی ادارات كار انجام می شد و هم اكنون همه درخواست های بیمه بیكاری از طریق ثبت نام در نرم افزار بیمه بیكاری انجام می شود و در واقع اطلاعات را از طریق این نرم افزار دفاتر كاریابی وارد سیستم می كنند بعد ادارات كار برای آنها تصمیم می گیرند و پول بیمه به حساب متقاضی واریز می شود. با راه اندازی نرم افزار میزان مراجعه به ادارات كار كاهش یافته است.
«لیلی دانشمند» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:اجرای طرح بیمه بیكاری طبق اصل44 قانون اساسی قرار بود یك دهه پیش به بخش خصوصی واگذار شود اما متاسفانه این مهم با تاخیر طولانی، تاكنون به تعویق افتاده بود.
وی اظهار داشت:خدمات بیمه بیكاری توسط فناوری اطلاعات بخش خصوصی و با سرورهایی(مركز ذخیره اطلاعات) كه در وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی قرار دارد انجام می شود؛ به عبارتی پشتیبانی این خدمات توسط این بخش اجرا می شود.
دانشمند بیان داشت: در این سال ها نرم افزاری برای بیمه بیكاری نداشتیم و این نرم افزار به اهتمام بخش خصوصی و كانون انجمن های كاریابی های كشور راه اندازی شده است.
وی مزایای استفاده از فناوری اطلاعات را كاهش درصد خطا ذكر كرد و گفت: برای ایجاد هر طرح نخست مقاومت هایی ایجاد می شود اما به مرور با اجرای موفقیت آمیز مقاومت ها كنار گذاشته خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی در كاریابی های كشور گفت: برخی انتقاد می كنند كه چرا برای متقاضیان كار هزینه هایی در كاریابی دریافت می شود اما آنانی كه منتقد این موضوع هستند به هزینه هایی كه بخش خصوصی باید بپردازد، فكر نمی كنند.
وی ادامه داد: خدماتی كه هم اكنون بخش خصوصی برای بیمه بیكاری انجام می دهد، رایگان است و تنها هزینه خدماتی كه برای یافتن شغل كارجویان انجام می دهد را از متقاضیان كار دریافت می كند كه این دریافتی ها هم فقط 60درصد از هزینه های كاریابی های را تامین می كند.
وی هزینه ثبت نام برای یافتن شغل از سوی كاریابی ها را 200هزار ریال ذكر كرد و گفت: 180هزار ریال هزینه مشاوره كاریابی و 20 هزار ریال هزینه ارسال پیامك از سوی كاریابی برای كارجویان است.
این فعال بخش خصوصی گفت: خدماتی كه هم اكنون كاریابی ها برای متقاضیان بیمه بیكاری انجام می دهند به شكل پایلوت ( آزمایشی )برای بررسی نرم افزار است و هدف این است كه در صورت موفقیت این نرم افزار، كاریابی ها طرح های دیگری را هم انجام دهند.
وی ادامه داد: طرح دادخواست كه در زمان معاونت پیشین اشتغال وزارت كار ابلاغ شده بود، هنوز انجام نشده است.
دانشمند تاكید كرد: خوشبختانه وزارت كار نهایت همكاری را با بخش خصوصی برای اجرای طرح پایلوت بیمه بیكاری در كاریابی ها انجام می دهد.
دانشمند اظهار داشت: پیشتر روند اجرای خدمات بیمه بیكاری سه تا چهار ماه طول می كشید اما امروز این خدمات از طریق فناوری اطلاعات یك روزه است.
وی ادامه داد: تمام مدارك در كاریابی اسكن می شود و به اداره های كار و تامین اجتماعی ارسال می شوند و از این طریق حقوق بیمه بیكاری برقرار خواهد شد، پیشتر این گونه خدمات زمانبر بود اما هم اكنون به شكل سیستماتیك انجام می شود.
وی مزایای سیستماتیك شدن پرونده های بیمه بیكاری را پرهیز از فساد عنوان كرد و گفت: هم اكنون صندوق بیمه بیكاری با بحران منفی (عدد منفی) مواجه شده است.
دانشمند بیان داشت: بیشترین حجم مراجعه كننده در اداره كار شمال شرق تهران است و خوشبختانه با تلاشی كه از سوی كاریابی ها در این منطقه انجام می شود توانسته ایم رضایت مراجعان برای دریافت بیمه بیكاری را جلب كنیم.
وی هدف وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی را از برون سپاری، بهبود وضعیت متقاضیان كار و یا افرادی كه به هر دلیلی كار خود را از دست می دهند، عنوان كرد.
اقتصام**9123**6075
خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
تهران-ایرنا-عضو هیات مدیره كانون كاریابی های سراسر كشور گفت: نرم افزار بیمه بیكاری حاصل 18سال تجربه مدیران موفق بخش خصوصی است كه هم اكنون به ثمر نشسته است.