قم- ايرنا- رئيس اداره نگهداري راه هاي اداره كل راهداري استان قم گفت: 107.5 كيلومتر از محورهاي اصلي قم در قالب 6 طرح نيازمند روكش آسفالت است كه هزينه اي اين طرح ها 243 ميليارد ريال برآورد شده است.

محمدرضا زيدآبادي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: براي حفظ و نگهداري روكش آسفالت محورهاي اصلي و روستايي موجود استان ساليانه يك هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار نياز است، در حالي كه اعتبار ابلاغ شده كمتر از 250 ميليارد ريال است.
وي اضافه كرد: هر سال به طور ميانگين حداكثر 75 تا 80 درصد اعتبارات ملي و 30 تا 40 درصد اعتبارات استاني تخصيص داده مي شود؛ در حال حاضر پيمانكاران 120 ميليارد ريال از اداره كل راهداري مطالبه دارند.
در استان قم 209 كيلومتر آزادراه، 191 كيلومتر بزرگراه، 178 كيلومتر راه اصلي و 155 كيلومتر راه فرعي وجود دارد و كل راه هاي شرياني استان 609 كيلومتر مي باشد.
استان قم داراي هشت راه مواصلاتي اصلي و چهار راه فرعي است كه از جمله آنان مي توان به آزادراه قم - تهران، جاده قديم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قديم قم - كاشان، آزادراه قم - كاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراك اشاره كرد.
وي به طرح هاي روكش آسفالت در دست اقدام اشاره و بيان كرد: بهسازي و روكش آسفالت محور سلفچگان- ساوه از ابتدا تا كيلومتر 10 با اعتبار 42 ميليارد ريال، محور تفرش از سه راهي دستجرد تا انتهاي حوزه قم به طول 15 كيلومتر با اعتبار 42 ميليارد ريال و قم- سلفچگان- راهجرد به طول 19.5 كيلومتر با اعتبار 46 ميليارد ريال از طرح هاي در دست اقدام است.
زيدآبادي افزود: بهسازي و روكش آسفالت 15 كيلومتر از آزادراه تهران- قم منتهي به عوارضي با اعتبار 55 ميليارد ريال، 12 كيلومتر از كمربندي امام علي(ع) از تقاطع 72 تن به سمت امامزداده جمال و 12 كيلومتر از محور سلفچگان- راهجرد با اعتبار 24 ميليارد ريال و همچنين 12 كيلومتر از كمربندي امام علي(ع) از امامزاده جمال به سمت 72 تن و 12 كيلومتر از محور سلفچگان- قم با اعبتار 34 ميليارد ريال از ديگر طرح هاي در دست اقدام است.
وي گفت: بهسازي و روكش آسفالت آزادراه تهران- قم بارها انجام شده ولي به دليل مشكلاتي از جمله بالا بودن سطح آب زيرزميني، آسفالت اين مسير دچار شكستگي مي شود.
وي افزود: مشاوه اين طرح پس از مطالعه، استفاده از الياف لاستيك در آسفالت را راهكار خوبي براي جلوگيري از شكست در آسفالت عنوان كرده است و قرار است اين مسير به همين صورت بهسازي شود.
زيدآبادي خاطرنشان كرد: در راستاي سياست اقتصاد مقاومتي و انجام طرح هاي كم هزينه و زودبازده، براي آسفالت كمربندي امام علي(ع)، سلفچگان- راهجرد و سلفچگان- قم آسفالت حفاظتي با استفاده از فناوري ميكرو سرفيسينگ، اجرايي مي شود.
وي افزود: در اين نوع پوشش آسفالت ماده لاتكس استفاده شده كه باعث آب بند كردن آسفالت و جلوگيري از نفوذ آب به لايه هاي آسفالت و خرابي آن مي شود.
/2085/ 1175 خبرنگار: سميه حيدري ** انتشار: رضا عليمحمدي