كرج- ايرنا- مبارزه با ويروس بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در سال هاي اخير نشان از پيچيدگي اين ويروس و دشواري مبارزه با آن را دارد.

به گزارش ايرنا، بيماري ويروسي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در سال هاي اخير به خصوص در فصول سرد سال خودي نشان مي دهد و زمينه دغدغه در پرورش دهندگان طيور ، مسئولان و مردم به وجود مي آورد.
اين بيماري در سال هاي دورتر به خصوص در منطقه خاروميانه فقط در پرندگان وحشي رايج بود كه در فصل سرد سال به دليل مهاجرت اين پرندگان به نقاط مختلف جهان زمينه شيوع اين بيماري در بين همنوعان آن ها مي شد ولي پس از سال ها و تغيير سويه هاي بيماري، آنفلوانزا در بين طيور روستايي نيز ديده شد.
پس از فراگيرتر شدن اين بيماري در بين طيور وحشي و بومي همواره مسئولان امر توصيه هاي خاص به مردم و شكارچيان به دليل مشترك بودن بيماري با پرندگان و انسان ارائه كردند اما در سال جاري اين بيماري با شيوع در واحدهاي صنعتي طيور وضعيت جديدي در كشور به وجود آورد.
در سال جاري به علت شيوع اين بيماري در بين واحدهاي صنعتي پرورش دهندگان مرغ، دهها ميليون قطعه تلفات يا معدوم سازي در پي داشت كه نتيجه آن ضربه سنگيني بود كه به اين صنعت به خصوص صنعت توليد تخم مرغ كشور وارد شد.
در نتيجه اين بيماري سبب شد تا ايران كه در اين سال ها به عنوان صادركننده تخم مرغ به كشورهاي همسايه شناخته مي شد به وارد كننده اينفرآورده تبديل شد.
اين امر دليلي شد تا محققان و دست اندركاران اين صنعت براي جلوگيري از ضربه ي بيشتر اقدام به برگزاري همايش ملي يك روزه آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان كنند كه اين همايش امروز توسط موسسه تحقيقاتي واكسن و سرم سازي رازي در كرج برگزار شد.
در بخشي از اين همايش معاون تحقيقات و فناوري موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي با اشاره به شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در كشور گفت: تا كنون تمام امكانات آزمايشگاه آنفلوانزاي موسسه رازي براي شناسايي و بررسي نمونه هاي بيماري به كار گرفته شده و اين روند ادامه دارد.
دكتر مجتبي محرمي با اشاره به گذشت بيش از دو دهه از همه گيري بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در دنيا اظهار كرد: اين ويروس در سال 2004 با رسيدن به آمريكاي شمالي باعث حذف بيش از 42 ميليون پرنده و تحميل خسارات اقتصادي فراوان شد.
وي گفت: ويروس آنفلوانزا در تاريخ معاصر باعث چهار پاندمي (همه گيري) بزرگ در دنيا شده و طي دو دهه گذشته رفتار ويروس و راه هاي آلوده شدن انسان به آن همواره زير نظر سازمان هاي مسئول جهاني بوده است.
محرمي با بيان اينكه اين ويروس براي نخستين بار در سال 1384 و پس از آن در سال هاي 1389، 1394، 1395 و 1396 وارد كشور ما شد، افزود: ورود اين ويروس باعث همه گيري، تلفات و حذف گسترده به خصوص در پرندگان صنعتي شد و ميليون ها تومان خسارت به بار آورد.
وي تاكيد كرد: اين خسارت ها به رغم تلاش همه جانبه سازمان هاي ذيربط اتفاق افتاد و بررسي علل و عدم موفقيت در جلوگيري از بروز و انتشار اين ويروس از اهداف برگزاري اين همايش است.
معاون تحقيقات و فناوري موسسه رازي در ادامه با اشاره به اينكه موسسه رازي در 15 سال گذشته در جهت وظايف ملي و حاكميتي، تمامي امكانات خود را در جهت كمك به اين امر اختصاص داده، يادآور شد: در اغلب موارد در اين سال ها آزمايشگاه آنفلوانزاي موسسه رازي به صورت شبانه روزي با سازمان دامپزشكي همكاري داشته و در طول پايش هاي فصلي و ساليانه، پذيراي هزاران نمونه بوده كه نتايج آن را در اسرع وقت آماده و به سازمان ارسال كرده است.
دبير علمي و اجرايي همايش ملي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، ورود و انتشار هر ساله اين ويروس در كشور در مقطع زماني اخير را نشان دهنده پيچيدگي مبارزه با اين ويروس عنوان و تاكيد كرد: اين پيچيدگي به قدرت شگرف اين ويروس در تغييرات و از طرف ديگر به پيچيدگي اكولوژيك زندگي پرندگان مرتبط است. البته در هسته اصلي اين پيچيدگي ها، عامل انساني بي شك نقش پررنگي دارد.
محرمي با اشاره به نقش انسان در گسترش اين بيماري گفت: آدمي از يك طرف با روش هاي مبارزه ناقص باعث فراهم آمدن شرايط انتخاب ويروس جديد مي شود و از طرفي با تجاوز به مناطق زندگي پرندگان وحشي و انتشار اين ويروس ها در جمعيت پرندگان، روند ابتلا به بيماري را تسريع و تسهيل مي كند.

***پرندگان وحشي عامل ابتلاي پرندگان به آنفلوانزاي فوق حاد/ ضرورت پايش و آموزش مستمر
رئيس آزمايشگاه رفرانس آنفلوانزاي پرندگان موسسه رازي نيز در اين همايش برضرورت آموزش مستمر و رديابي حركت پرندگان وحشي را در پيشگيري از ابتلاي پرندگان به آنفلوانزاي فوق حاد تاكيد كرد.
دكتر عبدالحميد شوشتري پرندگان وحشي را منبع اصلي ويروس هاي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان نام برد و اظهار كرد: اين ويروس ها با ورود به جمعيت ماكيان و پرندگان اهلي، به شدت دچار تغيير شده و از طريق مهاجرت پرندگان، منتقل مي شوند.
وي گفت: يكي از زيستگاه هاي اصلي پرندگان وحشي در زمستان ها، نواحي شمالي كشورمان است و به احتمال، ورود نخستين ويروس اين بيماري در سال 1384 به كشور در اين منطقه بوده با اين حال، اين امر نبايد برنامه هاي رديابي ويروس آنفلوانزا را به منطقه شمالي محدود كند زيرا اين بيماري با مهاجرت پرندگان وحشي قابل انتقال است.
شوشتري پايش مستمر طيور وحشي و زيستگاه هاي پرندگان را براي مقابله با بيماري ضروري برشمرد و افزود: سازمان حفاظت محيط زيست با مركزيت و نظارت سازمان دامپزشكي مي تواند نقش بسيار موثري در اين خصوص ايفا كند.
وي افزود: در كنار پايش مستمر، آموزش در تمام سطوح و اعمال نظارت هاي لازم بر آموزش از مهمترين راهكارهاي مقابله با بيماري و جلوگيري از گسترش آن است.
رئيس آزمايشگاه رفرانس آنفلوانزاي پرندگان موسسه رازي با تاكيد بر اينكه بدون شناسايي مسير حركت پرندگان وحشي قادر به برنامه ريزي مناسب براي مقابله با بيماري نخواهيم بود، يادآور شد: براي رديابي ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، زيستگاه پرندگان وحشي نخستين جايي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و نبايد از اين موضوع غافل شد.
شوشتري، آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان را يك بيماري همه گير و با ميزان تلفات بالا در ماكيان نام برد و گفت: به احتمال زياد، ويروس از يك جا وارد كشور نشده و پايش ها بايد در تمام مناطق انجام شود.
عضو هيئت علمي موسسه رازي اضافه كرد: در صورت شيوع اين بيماري در كشور بايد سازمان دامپزشكي توان تصميم گيري و توان اجراي تصميمات را داشته و از پشتوانه قوي دولت برخوردار باشد.
وي با اشاره به اينكه منشاء تمام ويروس هاي جديد آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان از كشور چين است و از طريق پرندگان وحشي به كشورهاي مختلف منتقل مي شود، يادآور شد: 91 درصد واكسن هاي طيور در اين كشور مصرف مي شود اما آيا ميزان ابتلا كاهش يافته است؟
رئيس آزمايشگاه رفرانس آنفلوانزاي پرندگان موسسه رازي افزود: تنها با واكسيناسيون نمي توانيم جلوي بيماري را بگيريم بلكه در كنار واكسيناسيون، بايد اقدامات لازم لحاظ شود.
6156 / 6155 خبرنگار:نوشين طهماسبي**انتشاردهنده: محمد عزيزپور