تهران- ايرنا- رئيس هيأت مؤسس و هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اميدواريم با مصوبه اي كه اخيراً در شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها به تصويب رسيده و براي دانشگاه آزاد هيأت جذب مستقل اعضاي هيات علمي تصويب كردند، بتوانيم اساتيد كارآمد و متدين جذب كنيم.

به گزارش ايرنا از دانشگاه آزاد اسلامي، علي‌اكبر ولايتي روز چهارشنبه در اجتماع بسيج اساتيد دانشگاه و مراسم معارفه رئيس بسيج اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي در واحد تهران مركزي افزود: برگزاري اين تجمعات بيانگر آن است كه نظرات و منويات مقام معظم رهبري در حال اجرا و تحقق است.
وي با تاكيد بر اينكه اسلام تمدن‌ساز است، گفت: زماني متفكران غربي از روي بغض و عناد، منكر وجود تمدن اسلامي مي‌شدند و مي گفتند حداكثر كار مسلمانان اين بود كه علوم قديم يونان، روم و اسكندريه را حفظ و به عربي ترجمه كرده‌اند و امانت‌دار خوبي بوده‌اند.
ولايتي ادعاي برخي متفكران غربي را ناجوانمردانه توصيف كرد و افزود: حدود 30 سال پيش بنده به همراه جمعي در اين زمينه تحقيق و پژوهش كرديم و به نتايج مطلوب و مناسبي رسيديم.
وي به مقاله يكي از محققان غربي درخصوص برخورد تمدن ها اشاره و تصريح كرد: غربي ها بعد از انقلاب اسلامي به وجود تمدن اسلامي اقرار كردند و معتقدند كه آينده، برخورد ميان تمدن غرب و تمدن اسلامي خواهد بود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه بين تمدن غربي، شرقي و اسلامي تفاوت جوهري وجود دارد، گفت: تمدن اسلامي بر اساس جهان‌بيني الهي است و تمدن غربي از قديم ديدگاه هاي مادي داشته است، زماني كه مسيحيت به اروپا رفت، به جاي آنكه اروپايي ها مسيحي شوند، مسيحيت اروپايي و غربي شد و توحيد تبديل به تثليث شد و موجود اين دنيايي براي آنها حكم خدا پيدا كرد.
وي با اشاره به اينكه براي غربي ها، امور فراتر از ملموسات قابل درك نيست، گفت: تا زماني كه كتاب «شفا» شيخ‌الرئيس به زبان لاتين ترجمه نشده بود، اروپايي ها و غربي ها از مقولات كلي خبر نداشتند تا اينكه با كتاب «شفا» آشنا شدند و از آن بهره هاي فراوان بردند.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد، قاجار و پهلوي را دليل عقب‌افتادگي ايرانيان برشمرد و افزود: در سال 1267 اميركبير به فكر تاسيس دارالفنون افتاد و متاسفانه پس از شهادتش در سال 1268 رياست دارالفنون به دست قاجار افتاد و محلي براي تحصيل شاهزاده هاي آن دوران شد.
وي با بيان اينكه غربي ها معتقد بودند ايرانيان از طب چيزي نمي دانند، گفت: زماني كه ستارخان در محاصره بود، پايش بر اثر زخم تير عفونت كرد و پزشكان فرانسوي درمان وي را قطع پا مي دانستند، در حالي كه يكي از پزشكان ايراني با دارو و بدون قطع پا، وي را درمان كرد و اين موضوع شگفتي و تعجب پزشكان فرانسوي را به دنبال داشت.
ولايتي با بيان اينكه كتاب «قانون» ابن‌سينا 600 سال در دانشگاه هاي اروپايي و آمريكايي تدريس مي شد، گفت: گوتنبرگ ترجمه اين كتاب به لاتين را چاپ كرد كه نشانگر اهميت كتاب «قانون» است.
وي با تأكيد بر اينكه جهان بيني آموزش عالي بايد الهي باشد، اظهار داشت: دانشمندان در گذشته تخصصي كار مي كردند و دستي در علوم ديني و اسلامي داشتند. بايد در همه علوم بخشي از علوم انساني كه نشأت گرفته از وحي است را وارد كنيم.
ولايتي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه دانشگاه آزاد از دي ماه سال 1395 به امر مقام معظم رهبري دچار تحولاتي شده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي با اين مجموعه افرادي كه در رأس هرم اجرايي و مديريتي خود دارد، مي تواند در تمدن سازي براساس جهان بيني الهي پيشرو باشد.
وي بيان داشت: تا به امروز 21 رئيس دانشگاه آزاد اسلامي استان كه با روش تحولي در اين دانشگاه سازگاري دارند، جايگزين شدند.
ولايتي دانشگاه آزاد را متعلق به اموال عمومي و مردم دانست و افزود: اموال اين دانشگاه از پولي كه مردم بابت شهريه دانشگاه پرداخت كرده اند و همچنين برخي از اهدايي ها جمع آوري شده و اين دانشگاه ملك شخصي كسي نيست.
وي تصريح كرد: دانشگاه آزاد از ديوان سالاري هاي موجود كه از الزامات دانشگاه هاي دولتي است، به دور بوده و دچار بروكراسي هاي محدود كننده نيست.
رئيس هيأت مؤسس و هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي به جذب 14 هزار نخبه از دانشگاه هاي آزاد و دولتي اشاره كرد و افزود: معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي افراد نخبه و توانمند كه صاحب ايده، مقاله، اختراع و توليدات علمي باشند را به منظور توسعه علم و فناوري جذب و حمايت مي كند و بايد اساتيد دانشگاه ها نيز با يكديگر ارتباط و تعامل داشته باشند و همياري بين دانشگاه ها بسيار كمك كننده خواهد بود.

**بسيج اساتيد براي دستيابي به تمدن اسلامي پيشرو باشد
ولايتي در ادامه اين مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز كه با حضور اساتيد بسيجي از دانشگاه هاي مختلف به ويژه دانشگاه آزاد اسلامي٬ سردار غيب پرور٬ فرهاد رهبر براي معرفي رييس جديد بسيج اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد، مشخصات و اختصاصات بسيج و اساتيد بسيجي تبيين شد.
رئيس هيات امنا و هيات موسس دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: انتظار اين است كه استاد بسيجي علاوه بر تسلط بر علوم تخصصي٬ براي ايجاد تمدن جديد اسلامي تلاش كنند زيرا اگر اميدي به تمدن نوين اسلامي است بيش از هرجاي ديگري به دانشگاه مربوط مي شود و خواسته مسئولاني كه در نشست امروز حضور داشتند اين است كه بسيج اساتيد براي تلاش به منظور دستيابي به تمدن اسلامي پيشرو باشد.
در اين مراسم از خدمات مرتضي محمودي عضو هيات علمي واحد تهران مركزي در مسئوليت رئيس سابق بسيج اساتيد دانشگاه آزاد قدرداني و سيدمحمود هاشمي عضو هيات علمي واحد تهران شمال به عنوان رئيس جديد بسيج اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي معارفه شد.
فراهنگ ** 1085**1055
دريافت كننده : ناهيد پورمند**انتشار: زينب كارگر