پكن - ايرنا - يك مقام ارشد حزبي چين گفت اين كشور بشدت نگران فعاليت هاي جدايي طلبانه در منطقه خودمختار 'سين كيانگ' در شمال غرب چين است.

به گزارش روز جمعه ايرنا از خبرگزاري شينهوا، 'چن چوان گوا' رييس حزب حاكم در اين منطقه خاطر نشان كرد براي دستيابي به صلح و ثبات در سين كيانگ بايد مبارزه با انشعاب طلبان در اولويت قرار گيرد.
اين مقام حزبي چين تصريح كرد ماموريت اصلي اين است كه در 'سين كيانگ' با تروريسم و جدايي طلبي مبارزه شود.
وي البته از اوضاع 'سين كيانگ' در مجموع ابراز رضايت كرد اما انشعاب طلبي و تروريسم را از مقوله هايي دانست كه بايد در اين منطقه به آنها توجه شود.
او گفت كه در سال گذشته ميلادي 100 ميليون مسافر چيني و خارجي از 'سين كيانگ' ديدن كرده اند كه نشان مي دهد اوضاع در اين منطقه در مجموع با ثبات است.
وي تاكيد كرد هدف اصلي ايجاد صلح و ثبات پايدار در 'سين كيانگ' است و در همين راستا همه تلاش ها از جمله تقويت و كنترل مرزهاي سين كيانگ در دستور كار است.
گزارش ها حاكي است چين با اعزام نيروهاي بيشتر به 'سين كيانگ' مرزهاي اين منطقه را براي مقابله با ورود تروريست ها و جدايي طلبان تقويت كرده است.
مقام حزبي سين كيانگ گفت براي رسيدن به اهداف فوق قرار است دوره هاي آموزشي برگزار شده و به انسجام ملي در اين منطقه كمك شود.
'سين‌كيانگ' يا 'شين‌جيانگ' نام ناحيه خودمختار بزرگي با مركزيت 'اورومچي' در غرب جمهوري خلق چين است اين ناحيه پيش از اين تركستان چين يا تركستان شرقي نام داشت.
مسلمانان اويغور ساكنان اصلي اين منطقه هستند.
آساق**231**1904**