تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور با اعلام اینكه در فضای پسابرجام نزدیك به 300 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی جذب شده است، از ظرفیت بالای صنعت قطعه سازی كشور برای پذیرش سرمایه گذاری بیشتر خبر داد.

«آرش محبی نژاد» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به امضاء تفاهم نامه همكاری بین انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور و انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) در روز چهارشنبه هفته گذشته افزود: این تفاهم نامه كه در هفت سرفصل به امضا رسیده، به ارتقای فناوری قطعه سازان ایرانی، حضور فرانسوی ها در بازار قطعه سازی ایران، استفاده از مزیت های نسبی تولید در كشورمان و صادرات تولیدات كمك خواهد كرد.
وی ابراز امیدواری كرد كه با امضای این تفاهم نامه، شاهد جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی در صنعت قطعه سازی كشورمان باشیم كه یكی از پاشنه آشیل های این صنعت است.
محبی نژاد خاطرنشان كرد: ایجاد كمیسیون مشترك اقتصادی و صنعتی بین 2 انجمن به منظور انجام تجزیه و تحلیل های فنی و اقتصادی، ارتقای راهبردی قطعه سازان و تامین كنندگان زنجیره تامین برای ورود به بازار خودروسازی، بازار لوازم یدكی و توسعه بازارهای خودرویی، اعزام گروه هایی از قطعه سازان 2 كشور برای بازدید از امكانات و پتانسیل های 2 طرف و برگزاری همایش ها و سمینارهایی در هر 2 كشور در راستای ارتقای رقابت پذیری، بهبود كیفیت محصولات، ارتقای مدیریت، كاهش قیمت تمام شده و غیره، از جمله محورهای اصلی این تفاهم نامه است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور گفت: تقویت فضای مشاركتی در قالب شركت های سرمایه گذاری مشترك (جوینت ونچرها) برای ارتقای دانش فنی، اعطای لیسانس به شركت های داخلی و انتقال فناوری، صادرات محصولات تولیدی در ایران و قرار گرفتن شركت های قطعه ساز ایرانی در زنجیره تامین جهانی خودروسازان فرانسوی، برگزاری نمایشگاه های قطعه سازی در هر 2 كشور و سایر كشورها و در نهایت، بهبود صنعت قطعه سازی و فضای كسب و كار، سایر محورهای تفاهم انجام شده است.
وی ابراز امیدواری كرد با عقد این تفاهم مشترك، خودروسازان و قطعه سازان 2 كشور بتوانند به تقویت روابط تجاری پرداخته و هدف صادرات 30 درصد محصولات تولیدی كه می تواند شامل قطعات خودرویی نیز باشد، محقق شود.
** لزوم سیاستگذاری مناسب داخلی در قطعه سازی
محبی نژاد با تاكید بر لزوم ترسیم نقشه راه آینده قطعه سازی كشور، تصریح كرد: بخش مهمی از سرنوشت قطعه سازان، محصول سیاستگذاری ها و حمایت های داخلی است، اما در این زمینه كمبودهایی وجود دارد.
او همچنین اعلام كرد كه حدود سه میلیارد یورو و بیش از 100 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت در صنعت قطعه سازی مورد نیاز است.
وی با اشاره به عقب افتادگی صنعت قطعه سازی در سال های گذشته و متاثر از مساله تحریم ها و فاصله گرفتن از جامعه جهانی، اظهار داشت: در این پیوند، با امضای تفاهم نامه یاد شده سعی شد تا در عرصه پیوستن به زنجیره تامین جهانی و جذب سرمایه گذاری خارجی گام های عملی برداشته شود، اما ناگزیر از سیاستگذاری های مناسب داخلی هستیم.
این مقام مسئول صنفی بیان داشت: به عنوان نمونه، قیمتگذاری قطعات خودرو در كشور مناسب نیست، زیرا قیمت خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت به صورت دستوری تعیین می شود كه همین مساله می تواند به خروج سرمایه ها از صنعت خودروسازی و قطعه سازی منجر شود.
وی ادامه داد: تعدیل نامناسب قوانین، دیگر موضوعی است كه صنعت قطعه سازی را رنج می دهد؛ در هفته های گذشته شاهد افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی بودیم، اما این افزایش تعرفه در قطعات خودرویی و سی. كی. دی (CKD) اتفاق نیفتاد.
سی. كی. دی بسته‌ای كامل، شامل همه قطعاتی است كه برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار (assemble) شود.
محبی نژاد هشدار داد: تداوم این روند، صنعت قطعه سازی را به سمت مونتاژ كاری بیشتر سوق خواهد داد.
به گزارش ایرنا، در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو كشور و با حضور وزیران نفت، صنعت ،معدن و تجارت، تفاهم نامه ای میان انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران به ریاست «محمدرضا نجفی منش» و انجمن قطعه سازان فرانسه به ریاست «جك موج» - Jacues Mauge - امضاء شد.
پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی تهران با محوریت «زنجیره تامین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیك)» از سه شنبه هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
در این همایش بین المللی علاوه بر 220 مهمان خارجی از كشورهای آلمان، فرانسه، كره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، تركیه، عراق، تركمنستان و ایتالیا، یك هزار و 560 نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی كشور نیز حضور داشتند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065* 6075
خبرنگار: محمد ملك دار* انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد