به گزارش ایرنا، این مدرسه های غیر ایمن كه قدمت و عمر برخی از آن ها به بیش از 40 تا 50 سال می رسد، زمینه آوار شدن بر سر دانش آموزان كه زیر این سقف های لرزان با ترس و دلهره مشغول تحصیل هستند را دارد و هر لحظه بیم حادثه ای دلخراش می رود كه باید دعا كنیم باران و زلزله نیاید تا سقفی بر سر دانش آموزی آوار نشود.
میز و نیمكت های فرسوده و شكسته و نبود یا كمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی در برخی از مدرسه ها از دیگر مسائل و مشكلاتی است كه مدرسه های هرمزگان با آن روبرو هستند و حكایت تلخی را برای نظام آموزشی دارد.
آمارها نشان می دهد هم اكنون 4 هزار و 25 كلاس درس در استان هرمزگان به ویژه شرق استان، غیرمقاوم و تخریبی هستند كه بیش از 100 هزار دانش آموز پسر و دختر معادل یك سوم جمعیت 340 هزار نفری هرمزگان به صورت یك یا دو نوبته در این كلاس ها درس می خوانند و این امر نگرانی هایی را برای دانش آموزان و خانواده های آن ها ایجاد كرده است.
به تازگی در سفری كه اعضای كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور به استان هرمزگان داشتند، مدرسه های تخریبی در این استان و به ویژه شهرستان میناب را زیر ذره بین قرار دادند و در این زمینه نشست هایی در استان و تهران نیز برگزار شد تا امیدی باشد كه قبل از وقوع حادثه نسبت به بازسازی و نوسازی این مدرسه ها اقدام شود.
سید حمایت میرزاده سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در بازدیدی كه 19دی ماه 96 از مدرسه های تخریبی میناب هرمزگان داشت، گفته بود: كمیسون آموزش مجلس برنامه چند ساله در دستور كار خود قرارداده تا از نزدیك مشكلات مدرسه های تخریبی استان ها و شهرستان ها را بازدید و بررسی كند كه هرمزگان در اولویت قرار گرفته است.
رئیس كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در نشست اعضای كمیسیون آموزش مجلس با استاندار هرمزگان گفته است: این كمیسیون پیشنهاد اختصاص 100 هزار میلیارد ریال اعتبار در بودجه 97 به كمیسیون تلفیق مجلس برای جایگزینی مدرسه های تخریبی كشور داده است.
محمد مهدی زاهدی اظهار امیدواری كرده است: در برنامه ششم توسعه معادل 3 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی در طول برنامه باید به مدرسه های تخریبی اختصاص داده شود كه اعلام شد امكان انجام این كار وجود ندارد اما این به تایید شورای نگهبان رسیده و قانون است.
وی اظهار داشت: سفرهای استانی كمیسیون آموزش مجلس سبب می شود تصمیم هایی كه كمیسیون در موضوع بودجه ای، قانون و نظارت می گیرد از پختگی و انسجام خوبی برخوردار باشد.
زاهدی ادامه داد: ظرفیت خوب منابع انسانی در دانشگاه ها و آموزش و پرورش هرمزگان وجود دارد و افراد علاقه مند، معلمان و دانش آموزان و دانشگاهیان این استان برای خدمت بیشتر بسیار با انگیزه هستند و از سوی دیگر كاستی های زیادی در دانشگاه ها، آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان وجود دارد كه باید نمایندگان مردم هرمزگان، استاندار و مدیران استانی كمك كنند تا نتیجه لازم از این سفر حاصل شود.
** نیاز اعتباری 30 هزار میلیارد ریالی برای مدرسه های تخریبی در كشور
رئیس سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس كشور در سفر به استان هرمزگان و در حاشیه بازدید اعضای كمیسیون آموزش مجلس از مدرسه های تخریبی میناب گفت: برای ساخت و جایگزینی مدرسه های فرسوده و تخریبی در كشور 30 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و پیش بینی شده اعتبار ساخت این مدرسه ها از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شود.
مهرالله رخشانی مهر یادآورشد: برای جذب این میزان اعتبار برای نوسازی مدارس در برنامه ششم توسعه، نیاز به تلاش نمایندگان مجلس است و امیدوار به تحقق این موضوع هستیم.
وی بیان داشت: با حمایت های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس و دولت، در سال های اخیر گام های ارزشمندی جهت تخریب و بازسازی مدرسه های فرسوده و تخریبی برداشته شده است و با كمك خیران تاكنون 60 درصد از این مدرسه ها در كشور جمع آوری شده و برای بازسازی 40 درصد باقی مانده نیز نیاز به اختصاص اعتبار و حمایت ویژه خیران هستیم.
**استاندار: نگران آمار بالای مدرسه های تخریبی در هرمزگان هستیم
استاندار هرمزگان نیز گفت: هم اكنون یك هزار و 500 مدرسه فرسوده و تخریبی در این استان وجود دارد كه این آمار بالا شرایط نگران كننده ای را برای دانش آموزان، خانواده های آنان و معلمان ایجاد كرده است.
فریدون همتی اظهار كرد: برای جایگزینی این میزان مدرسه تخریبی در استان هرمزگان باید اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مسئولان چاره اندیشی كنند.
وی بیان داشت: با توجه به اینكه بارش باران در استان هرمزگان به صورت رگباری است، دعا می كنیم باران نبارد تا سقف های لرزان بر سر دانش آموزان فرو نریزد.
رئیس شورای آموزش و پرورش هرمزگان تاكید كرد: عمر مفید اغلب مدرسه ها در این استان به پایان رسیده است و باید تخریب و نوسازی شوند كه معطل تامین بودجه مورد نیاز هستند.
**كلاس های تخریبی دغدغه اصلی آموزش و پرورش هرمزگان است
مدیر كل آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز گفت: با توجه به شرایط خاص هرمزگان و زلزله خیز بودن آن، كلاس های تخریبی و فرسوده اكنون به عنوان مهم ترین دغدغه این اداره كل، مسئولان و اولیا و دانش آموزان تبدیل شده است.
دانش هاشمی پور، خواستار توجه جدی به روند نوسازی مدرسه های تخریبی در استان هرمزگان شد.
وی بیان داشت: تنها در شهرستان بشاگرد حدود 50 مدرسه تخریبی، كانكسی و اجاره ای وجود دارد كه باید بازسازی شوند.
مدیر كل آموزش و پرورش هرمزگان اظهار كرد: هم اكنون 387 مدرسه دو نوبته نیز در این استان است كه برای رفع این مشكل به بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
هاشمی پور ادامه داد: هم اكنون تراكم دانش آموزی در مدرسه های دو شهرستان پرجمعیت هرمزگان (بندرعباس و میناب) بالای 43 تا 45 نفر است.
وی خاطر نشان كرد: به موازات توجه ویژه دولت، خیران نیز انگیزه مضاعفی برای مشاركت در نهضت مدرسه سازی خواهند داشت كه تاكنون نیز در جشنواره های سالانه این همراهی را به نحو شایسته ثابت كرده اند.
** فرماندار: وضعیت 71 مدرسه در میناب بحرانی است
فرماندار ویژه میناب نیز گفت: هم اكنون بیشترین مدرسه های تخریبی در این شهرستان به تعداد 126 مدرسه وجود دارد كه وضعیت71 مدرسه آن در حالت بحرانی است.
ابوذر مهدی نخعی افزود: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور به تنهایی نمی تواند ساخت مدرسه های تخریبی در هرمزگان را به نرخ استاندارد برساند و این كار با همكاری مجلس شورای اسلامی و اختصاص اعتبار ویژه برای استان تحقق می یابد.
وی از مجلس شورای اسلامی به ویژه كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خواست نگاه ویژه ای برای ساخت مدرسه در استان هرمزگان و به ویژه شهرستان میناب داشته باشند .
فرماندار ویژه میناب یكی از مشكلات شرق هرمزگان به ویژه میناب در بخش های پزشكی، آموزش و پرورش و دیگر بخش ها را نبود نیروهای ماندگار دانست كه كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و شورای فرهنگی كشور می توانند در این زمینه سهمیه بومی این منطقه را افزایش دهند.
**چهار هزار و 25 كلاس تخریبی و غیر استاندارد در هرمزگان جان دانش آموزان را تهدید می كند
مدیر كل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان هرمزگان نیز گفت: 919 مدرسه در قالب 4 هزار و 25 كلاس درس ناامن و غیر استاندارد (شامل یكهزار و 598 كلاس درس تخریبی و 2هزار و 427 كلاس غیر استاندارد) در این استان وجود دارد كه به عنوان یك بحران مطرح بوده و جان دانش آموزان را تهدید می كند.
نوید احمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: این فضای آموزشی كه قدمت برخی از آن ها به 40 یا 50 سال می رسد، در برابر شرایط آب و هوایی و رطوبت بالا در استان هرمزگان و هم چنین حادثه طبیعی احتمالی همچون زلزله و بارندگی های شدید آسیب پذیر بوده و نیاز اساسی به بازسازی و تعمیر دارند.
وی بیان داشت: حدف مدرسه های تخریبی و نا ایمن و بازسازی دوباره آن ها به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد كه بدون همراهی خیران و مجلس، دولت به تنهایی نمی تواند در یك برنامه میان مدت این مشكل را حل كند.
**یك سوم دانش آموزان هرمزگان زیر سقف های لرزان تحصیل می كنند
مدیر كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: یك سوم دانش آموزان این استان برابر با 100 هزار نفر در مدرسه های غیر استاندارد و زیر سقف های لرزان درس می خوانند كه این امر به عنوان چالشی بزرگ در بحث فضاهای آموزشی مطرح است.
احمدی اظهار كرد: در سال های گذشته شاهد ریزش سقف های چند مدرسه تخریبی در هرمزگان بودیم كه اگر بازسازی و نوسازی نشود، به یك بحران تبدیل می شود.
وی هشدار داد: بازتاب ریزش سقف های مدرسه های تخریبی بر روی دانش آموزان به مراتب وسیع تر از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگان در جاده داراب فارس است چرا كه جامعه حساسیت ویژه ای نسبت به خبرهای دانش آموزان دارند.
این مسئول یاد آورشد: مشكل مدرسه های تخریبی هرمزگان به ویژه در شهرستان میناب در دی ماه امسال طی نشستی با حضور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور و اعضای كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مطرح شد، كه امیدواریم هر چه سریع تر حل شود.
احمدی اضافه كرد: بازسازی مدرسه های تخریبی در هرمزگان نیاز به كار جهادی از سوی مسئولان و خیران دارد كه با حساسیت ویژه ای به یاری و حمایت مدرسه ها بشتابند و در این راستا می طلبد كه رسانه ها نیز با اطلاع رسانی به موقع كمك كنند.
مدیر كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان بیان داشت: امسال 2 هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار ملی برای بازسازی مدرسه های این استان مصوب شد كه از این میزان تاكنون 380 میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.
احمدی گفت: استاندارد سازی مدرسه های ناامن از سال 85 در كشور كلید خورد كه در آن زمان 50 درصد مدرسه ها تخریبی بود و اكنون به یك سوم رسیده است.
**900 كلاس تخریبی هرمزگان در دولت تدبیر و امید بازسازی شد
مدیر كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان اظهار كرد: در سه سال گذشته دولت تدبیر و امید نیز از 2 هزار و 500 كلاس تخریبی در استان، تعداد 900 كلاس درس با كمك نیكوكاران و اعتبارهای دولتی بازسازی شده است.
احمدی گفت: برای بازسازی یكهزار و 600 كلاس درس باقی مانده در هرمزگان نیز به 2 هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اضافه كرد: تغییر كاربری فضاهای آموزشی بهترین راهكار برای ساماندهی فضای فرسوده و ارتقای كیفیت برنامه های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش است كه می توان از محل ارزش افزوده ساختمان ها مازاد و دارای موقعیت تجاری، بسیاری از مدرسه ها در هرمزگان را استاندارد سازی كرد.
**211 طرح نیمه تمام آموزشی در هرمزگان وجود دارد
مدیر كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان اظهار كرد: هم اكنون 211 طرح نیمه تمام آموزشی در این استان وجود دارد كه برای ساخت این طرح ها به یك هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
احمدی اضافه كرد: از این تعداد، 12 طرح جزو طرح های شاخص و بزرگ است كه با تكمیل و بهره برداری از آنها، مشكل بیشتر فضاهای آموزشی هرمزگان رفع می شود.
وی همچنین به برگزاری جشنواره خیران مدرسه ساز در 14 اسفند ماه امسال در هرمزگان خبر داد و گفت: خیران سهم به سزایی در نهضت مدرسه سازی دارند و در این رابطه استان هرمزگان یكی از پنج استان برتر كشور است.
استان هرمزگان 340 هزار دانش آموز و 15 هزار و 500 كلاس درس دارد كه 100 هزار دانش آموز در 4 هزار و 25 كلاس درس تخریبی و ناامن تحصیل می كنند كه كوچك ترین حادثه از جمله زلزله و بارندگی امكان ریزش و آوار این مدرسه بر سر دانش آموزان را دارد و انتظار می رود با توجه به اینكه هرمزگان به عنوان یكی از مناطقی كه دارای بیشترین مدرسه های فرسوده و تخریبی در كشور است، در اولویت برنامه های دولت و مجلس و خیران قرار گیرد.
بهتر است تا فرصت از دست نرفته با یك تصمیم سنجیده دانش آموزان را نجات داد و باور داشت كه در صورت بروز هرگونه حادثه ناگوار، پیام های تسلیت و تشكیل كمیته های متعدد تحقیق و تفحص بی فایده است چرا كه دلایل آن از مدت ها قبل روشن شده است.
7195/2094/7408
گزارش: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
بندرعباس - ایرنا - مدرسه های مستهلك، ترك خورده، تخریبی و غیر استاندارد در استان هرمزگان قصه ای پر غصه را به همراه دارد، چرا كه این مدرسه ها به خاطر زلزله های پی در پی و بارندگی های شدید فصلی، دیگر مكانی امن برای دانش آموزان نبوده و جان آن ها را تهدید می كنند.