شهركرد - ایرنا- امید به رونق اشتغال در چهارمحال وبختیاری با نرخ بیكاری 18.3 درصد كه بالاترین آمار بیكاری كشور را به خود اختصاص داده، دولت تدبیر و امید را بر آن داشته تا طرح های اشتغالزایی بادوام و پایدار را در این استان اجرایی كند.

به گزارش ایرنا، بیكاری مقوله ای است كه كم و بیش جوامع مختلف را درگیر خود كرده است. هرچند دولت در تلاش برای كاهش این معضل برآمده، اما اینكه برای مهار یا كاهش بیكاری باید چه راهكارهایی به كار گرفت، موضوعی است كه نه تنها نیاز به تدبیر و هوشمندی دولت دارد بلكه همراهی و همكاری مردم در اجرای طرح های كارآفرینی و اشتغالزایی را می طلبد.
هرچند بیكاری در سایر كشورها تعاریف خاص خود را دارد، اما مركز آمار ایران در نظام آمارگیری خود بیكار را اینگونه تعریف كرده است: بیكار به تمام افراد 10 ساله و بیشتر اطلاق می شود كه فاقد كار باشند (اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)، آماده برای كار و جویای كار باشند. همچنین افرادی كه به دلیل آغاز به كار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای كار نبوده ولی فاقد كار و آماده برای كار بودند، بیكار محسوب می شوند.
چهارمحال و بختیاری حدود 945 هزار نفر جمعیت دارد كه براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان از این تعداد، 43 هزار نفر در سامانه كاریابی ثبت نام كرده و جویای كار هستند.
این درحالی است كه آمار غیررسمی بیكاری در استان بیش از 60 هزار نفر اعلام شده و با وجودی كه چند سالی است مسئولان سعی در احصای دقیق تعداد آمار بیكاران استان دارند، اما این مهم تاكنون محقق نشده و نمی توان آمار واقعی این حوزه را اعلام كرد.
با این وجود چهارمحال و بختیاری طبق آمار اعلام شده از سوی مركز آمار ایران با 18.3 درصد نرخ رشد بیكاری بالاترین تعداد بیكاران كشور را دارد.
با وجودی كه بیش از 43 هزار شغل این استان در دولت یازدهم ایجاد و 82 درصد از برنامه ایجاد 21 هزار شغل در سال جاری تاكنون محقق و در حوزه مشاغل خانگی نیز 3 هزار و 750 طرح به بانك های عامل معرفی شده است، اما به سبب نرخ مشاركت اقتصادی 40 درصدی در استان، معضل بیكاری همچنان مردم این استان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی را با چالش جدی مواجه كرده است.
بدیهی است كمك برای رفع این بحران و رونق اشتغال در چهارمحال و بختیاری یك ضرورت است و با توجه به برنامه های دولت در حوزه اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی و روستایی می توان امید به رفع این مشكل داشت.

** مناطق محروم كشور در اولویت اشتغالزایی
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، اولویت اشتغالزایی در كشور را اشتغال روستایی، مناطق محروم و مرزی اعلام كرد و گفت: از آنجا كه در سالهای گذشته در حوزه اشتغال حمایتی موفقیت های خوبی نصیب كشور شد، می كوشیم تا همین راهبرد را در خصوص توسعه اشتغال در مناطق روستایی و محروم كشور به كار گیریم.
نصرالله بازوند با بیان اینكه اعتبارات خوبی برای توسعه اشتغال فراگیر در كشور اختصاص داده شده است، افزود: برنامه بر این است تا استانهایی همچون چهارمحال و بختیاری كه دارای نرخ بیكاری بالا هستند از اعتبارات بیشتری برخوردار شوند.
وی با بیان اینكه بالا بودن نرخ بیكاری در چهارمحال و بختیاری معلول علل مختلفی است، تصریح كرد: افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، نبود زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار و نداشتن مهارت لازم نیروی كار سبب شده تا این استان جزو بیكارترین استانهای كشور قرار گیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: برای كاهش نرخ بیكاری این استان باید بسیج عمومی اعلام شود و همه دستگاه ها و نهادها همكاری كنند.
همچنین چهارمحال و بختیاری استان پایلوت اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی اجرای طرح مشاغل خانگی تحت عنوان الگوی نوین مشاغل خانگی از دیگر طرح های پیشنهادی دولت برای رفع مساله بیكاری در استان است.
این طرح با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در هشت استان كشور به صورت نمونه در حال اجراست.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح الگوی نوین مشاغل خانگی دارای سه مرحله شناسایی ظرفیت ها و مزیت ها، آموزش و توانمندی و اتصال به بازار است كه بزودی مرحله نخست این طرح در استان به پایان می رسد.
وحید خلیلی اردلی افزود: با بررسی ظرفیت ها و مزیت های استان در حوزه مشاغل خانگی بزودی نتیجه این مطالعات از سوی كمیته علمی اعلام می شود.

** اختصاص 225 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به استان
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اختصاص 225 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به استان اظهار كرد: افراد متقاضی در 307 ردیف شغلی شامل قالی بافی، صنایع دستی، فعالیت های تبلیغاتی، تولید كتاب، گردشگری، مرغ بومی، تولید مواد غذایی و سایر فعالیت های خانگی می توانند از این تسهیلات استفاده كنند.
فاضل خاطرنشان كرد: در همین راستا 3 هزار و و 750 طرح مشاغل خانگی به بانك های عامل معرفی شده كه تاكنون 61 میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.

** 4 هزار میلیارد ریال سهم استان از تسهیلات اشتغال فراگیر كشور
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی چارمحال و بختیاری همچنین به طرح اشتغال فراگیر اشاره كرد و گفت: در اشتغال فراگیر به فعالیت های منتخب، مداخلات نهادی و سیاستی، نظام تامین مالی مناسب با بنگاه ها و اشتغال حمایتی توجه شده است.
فاضل ادامه داد: در طرح اشتغال فراگیر 200 هزار میلیارد ریال در سطح كشور در نظر گرفته شده است كه سهم چهارمحال و بختیاری 4.2 درصد از این میزان تسهیلات بود اما به سبب ناتوانی در جذب آن به تازگی سهم استان از 8 هزار میلیارد ریال به 4 هزار میلیارد ریال كاهش یافته كه تلاش می شود با رفع كاستی های گذشته بتوان سهم استان را افزایش داد.

** تعهد ایجاد 5 هزار شغل در حوزه صنعت، معدن، تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: میزان اشتغال تعهد شده در سال جاری توسط این سازمان 5 هزار نفر بوده كه در حال حاضر 65 درصد این تعهد محقق شده است.
نعیم امامی، اهداف كلی این سازمان در برش برنامه های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را كاهش نرخ بیكاری، افزایش سهم صادرات، افزایش جذب سرمایه گذار، راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی راكد و افزایش ظرفیت تولید اعلام كرد و گفت: امسال مطالعات تفصیلی اكتشافات معادن به اتمام خواهد رسید كه عمده اعتبارات مربوط به این حوزه از طریق ایمیدرو و سازمان زمین شناسی تامین شده است.
وی از راه اندازی 20 واحد صنعتی راكد در سال جاری با پرداخت تسهیلات 182 میلیارد ریال خبر داد و گفت: امسال 50 واحد صنعتی با پیشرفت فیزیكی بالای 60 درصد به بهره برداری می رسد كه با بهره برداری از این واحدها زمینه اشتغال یك هزار و 500 نفر دیگر نیز فراهم می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان كرد: امسال مجوز 700 واحد صنفی، پنج فروشگاه بزرگ و سه فروشگاه اینترنتی نیز صادر شده كه صدور این مجوزها، اشتغالزایی 2 هزار و 549 نفر را به همراه دارد.

** اشتغال حدود 5 هزار نفر در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از اشتغال 4 هزار و 986 نفر در این سه حوزه در دولت یازدهم خبر داد.
بهمن عسگری سوادجانی افزود: از این تعداد 2 هزار نفر در رشته های صنایع دستی بوده كه 6 هزار و 500 نفر از این افراد دانش آموخته رشته های هنری هستند.
وی تصریح كرد: امسال هم این اداره كل تعهد ایجاد 900 شغل دارد كه تاكنون 70 درصد از این تعهد محقق شده است.
به نظر می رسد با وجود طرح های خوبی كه در دولت تدبیر و امید برای رفع بیكاری تدوین شده اما تاكنون بین بخش های مختلف از جمله دستگاه های اجرایی و بانك های عامل هماهنگی های لازم برای پیشبرد بهتر امور در استان شكل نگرفته و همین امر سبب ناتوانی در جذب تسهیلات اختصاص داده شده به حوزه اشتغال است و از سوی دیگر در برخی موارد مشاهده می شود این تسهیلات در اموری غیراشتغال هزینه می شود.
برای رفع این معضل استاندار چهارمحال و بختیاری، دستور تشكیل كمیته رصد هزینه كرد تسهیلات اشتغالزایی در استان را صادر و مقرر شد این كمیته كه متشكل از مدیران استانداری، نمایندگان بانك های عامل و یك عضو از اداره كل بازرسی است، بزودی تشكیل شود تا ضمن رفع ناهماهنگی های موجود، بر هزینه كرد تسهیلات نظارت بیشتری داشته باشد.
اقبال عباسی، هدف از اعطای تسهیلات حوزه اشتغال را ایجاد شغل پایدار و احیای بخش تولید دانست و گفت: گاه مشاهده می شود، افراد این تسهیلات را در مواردی غیر از حوزه اشتغال هزینه می كنند كه با تشكیل این كمیته می توان از شكل گیری این آسیب جلوگیری كرد.
به گفته كارشناسان چهارمحال و بختیاری ضمن آنكه از یك محرومیت تاریخی رنج می برد و نبود زیرساخت ها در این استان زمینه ایجاد صنایع بزرگ، واحدهای تولیدی و طرح های كشاورزی پربازده، توسعه مشاغل در بخش های مختلف را با چالش مواجه كرده است، اما ضعف مدیریت در بهره گیری از ظرفیت های نسبی استان به ویژه در بخش گردشگری و ناتوانی در جذب تسهیلات مشاغل فراگیر، موانع دستیابی به رونق اقتصادی و توسعه پایدار در استان را تشدید كرده است، با این وجود انتظار می رود تدبیر دولت در اجرای طرح های مشاغل خانگی و روستایی بتواند بخشی از این مشكل را برطرف كند.
7363/6021