تهران - ایرنا - با وجود تلاش تمامی دستگاه های اجرایی و امدادی با توجه به بدی شرایط جوی در منطقه، تاكنون محل سقوط هواپیمای مسافربری «ای تی آر» شركت هواپیمایی آسمان كه روز گذشته در اطراف سمیرم دچار سانحه شد، مشخص نشده است.

به گزارش ایرنا، هم اكنون بیش از 100 گروه امدادی و مردمی در منطقه جستجوی خود را آغاز كرده اند تا شاید امروز محل سقوط هواپیمای شركت آسمان كشف شود.
بر اساس گزارش های دریافتی، نیروهای امدادی امروز (دوشنبه) با بسیج تمام امكانات، جست وجوی خود را در روز دوم حادثه با 80 تكنسین برای یافتن ردی از لاشه هوایپیمای سقوط كرده تهران - یاسوج كه 66 مسافر و خدمه داشت، آغاز كرده اند.
این در حالیست كه روز گذشته با وجود10 ساعت تلاش نیروهای امداد و نجات اثری از هواپیمای سقوط كرده دیده نشد.
در واكنش به این حادثه تلخ و ناگوار وزیر راه و شهرسازی با خانواده‌های جان‌ باختگان سانحه ابراز همدردی كرد و گفت كه گروه‌های امداد و نجات در منطقه و در نزدیكی روستای دنا در حال جستجو هستند.
عباس آخوندی ضمن رد نقص فنی این هواپیما گفت: نقص فنی این هواپیما در چند روز گذشته و ارتباط آن با این سانحه هوایی قابل استناد نیست.
وی گفت: به محض وقوع این سانحه و بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی ستاد بررسی سانحه تشكیل شد و در حال حاضر 11 گروه در این ستاد آماده به كار و پیگیر علت وقوع سانحه هستند.
وی از مكاتبات و مذاكره با شركت ATR خبر داد و گفت: در مذاكراتمان با شركت ATR قرار بر این شد كه این شركت نمایندگان خود را برای بررسی علت سانحه به كشورمان اعزام و نظر خود را درباره علت وقوع اعلام كنند.
پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح دیروز یكشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترك كرد، اما در نزدیكی سمیرم اصفهان سقوط كرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مركز كنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام اورژانس خبر سقوط این هواپیما در منطقه كوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق می افتد.
نماینده مردم شهركرد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتقاد‌هایی كه از خرید هواپیما‌ها توسط دولت انجام می‌شد، گفت: فرسودگی ناوگان هوایی نتیجه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج است.
اردشیر نوریان ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه هواپیمای تهران - یاسوج گفت كه این وقایع نشان می‌دهد مجلس باید بر موضوع ناوگان حمل و نقل ریلی و خطوط هوایی توجه كند.
وی افزود: آقایانی كه فریاد می‌زدند نه پول می‌خواهیم نه هواپیما و ورود هواپیما‌ها را به باد انتقاد می‌گرفتند امروز ببینند در یك وضعیت نه چندان ناگوار هوایی و اقلیمی یك هواپیما سقوط می‌كند.
او خواستار سرو سامان دادن وضعیت حمل و نقل كشور شد و گفت: تاخیری كه در فرودگاه وجود دارد مورد اعتراض مردم است. این موضوع به وضعیت فرودگاه بر می‌گردد، آن وقت ما فشار می‌آوریم كه اعتبار فرودگاه‌ها را كاهش دهیم.
غلام‌ محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا با بیان این كه خلبانان برجسته و صاحب نظر در جلسه با وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان هواپیمایی، ایمنی هواپیمای سقوط كرده را تایید كردند، گفت: هنوز وضعیت سقوط این هواپیما مشخص نیست.
وی اظهار داشت: این هواپیما در سال‌های گذشته توانسته به طور مرتب به فرودگاه یاسوج پرواز داشته باشد، اما اساسا هواپیمای ATR سرعت كمتری نسبت به سایر هواپیماها دارد و امكان ارتفاع گیری ندارند.
وی افزود: این هواپیما امكان ارتفاع گیری بیشتر از 20 هزار پا را ندارد اما نمی‌توان مدعی شد هواپیمای ایمنی نیست.
این نماینده مجلس گفت: تیم‌های امداد و نجات در روستای بیده مستقر هستند و جستجو برای كشف لاشه هواپیما در كوه‌های این منطقه در حال انجام است اما شرایط بد جوی مانع از پیدا كردن لاشه هواپیما شده است.
به دنبال سقوط یك فروند هواپیمای اِی تی آر هواپیمایی آسمان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی را مسئول تشكیل ستاد بررسی سانحه سقوط هواپیمای شركت آسمان كرد.
بر اساس این دستور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت با حضور و تشكیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی كشور، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شركت آسمان را به سرعت گزارش كند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در حكمی به علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری خواستار تشكیل ستاد بررسی سانحه و 11 گروه تخصصی همراه برای بررسی این اتفاق ناگوار شد.
همچنین وزیر راه و شهرسازی طی حكمی «مهرداد تقی زاده» معاون حمل و نقلی این وزارتخانه را موظف به تشكیل هیات تخصصی جهت رسیدگی سانحه هواپیمای آسمان كرد تا با تشكیل یك هیات تخصصی بر فرایند رسیدگی سانحه نظارت و نتیجه را گزارش كند.
رییس كمیسیون عمران با تشریح جزئیات جلسه ستاد بحران سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت:‌ اگر خطری این هواپیما را تهدید می‌كرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مركز كنترل داشت، اما هیچ صحبتی درباره خطرات احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است.
محمدرضا رضایی كوچی درباره بازگشایی جعبه سیاه این هواپیما با حضور نمایندگان شركت ATR اظهار داشت: طبق قوانین بین‌المللی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان این شركت گشوده و بازخوانی شود.
به گفته وی، در حال حاضر اقدامات برای ویزای نمایندگان شركت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا نمایندگان این شركت وارد ایران می‌شوند.
رییس كمیسیون عمران تاكید كرد: البته قرار نیست جعبه سیاه تحویل شركت ATR شود بلكه جعبه سیاه در ایران با حضور نمایندگان شركت ATR باز و بررسی خواهد شد.
نماینده مردم جهرم با بیان اینكه این نوع و مدل هواپیما مشكلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR می‌تواند تا ارتفاع 21 هزار پا پرواز كند و بالاترین نقطه قله كوه دنا 14 هزار پا ارتفاع دارد بنابراین این هواپیما می‌تواند بیش از 6 هزار پا از بالاترین نقطه كوه دنا پرواز كند.
رضایی تاكید كرد: خلبان این هواپیما از خبره‌ترین خلبان‌های صنعت هوانوردی كشورمان بود و پرواز با ATR را به سایر خلبانان آموزش می‌داد، بنابراین خلبان با مهارتی برای پرواز با اینگونه هواپیما محسوب می شد.
این نماینده مجلس با اشاره به ابهامات بسیار زیاد در این سانحه هوایی اظهار داشت: 8 دقیقه پس از این كه هواپیما از رادار اصفهان به كنترل پرواز فرودگاه یاسوج تحویل داده می‌شود، از رادار ناپدید می‌شود این در حالی بوده كه هنوز هواپیما وارد ارتفاع كوه دنا نشده بود بنابراین نمی‌توان اصابت این هواپیما با كوه را تایید كرد.
رضایی تاكید كرد: در جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی تمام مكالمات خلبان با مركز كنترل ارتباط فرودگاهها از زمان تیك‌آف تا زمانی كه از رادار محو شد را شنیدیم. 8 دقیقه پس از اینكه هواپیما وارد مركز كنترل یاسوج می‌شود خلبان هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نمی‌كند .
رئیس كمیسیون عمران با بیان اینكه تمام موضوعات تا 8 دقیقه پایانی كاملا عادی و نرمال مخابره شده بود، گفت: قطعا نمی‌توان گفت علت سانحه شرایط نامساعد جوی بوده چرا كه گزارش شرایط آب و هوا پیش از پرواز به خلبان ارایه شده و هیچ مشكلی در شرایط جوی هم نداشته است.
به گفته وی، 8 دقیقه پس از اینكه هواپیما وارد مركز كنترل ارتباط فرودگاه یاسوج شده كاهش ارتفاع می‌دهد. یك احتمال داده شده این نقطه ابری بوده اما باید خلبان ارتفاع را افزایش می داد تا از نقطه ابری عبور می كرد، اما نمی‌دانیم چرا خلبان ترجیح داده ارتفاع خود را كاهش دهد البته در این شرایط هنوز وارد منطقه كوهستانی هم نشده بود.
رضایی تاكید كرد: اگر خطری این هواپیما را تهدید می كرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش به مركز كنترل را داشت، اما هیچ صحبتی درباره خطراتی احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است.
وی ادامه داد: این سانحه بسیار مبهم است و كارشناسان صنعت هوانوردی وقتی عوامل را كنار هم می گذارند تا به گزارشی از علت سانحه برسند، نمی‌توانند تحلیل دقیقی داشته باشند بنابراین باید گزارش نهایی با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه شود.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری نیز به ایرنا گفت: شرایط بد جوی و كوهستانی بودن منطقه سقوط هواپیمای شركت هوایی آسمان، عملیات جستجو را بسیار سخت و دشوار كرده است.
علی عابدزاده افزود: متاسفانه تماس خلبان 55 دقیقه پس از پرواز با مركز كنترل قطع و این هواپیما در 14 مایلی (حدود 23 كیلومتر) فرودگاه یاسوج از صفحه رادار محو می شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**1597