امضا توافق نامه های همكاری با محوریت حمل و نقل و انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در سفر اخیر رئیس جمهوری كشورمان به هند، افق روشنی برای مناسبات تهران و دهلی نو به ویژه در حوزه اقتصادی ترسیم كرده و كریدور ریلی شمال - جنوب ایران، مسیر دستیابی به آن را هموار خواهد كرد.

با بهره برداری از راه آهن شمال - جنوب ایران و اتصال بندرهای جنوب به شمال، بار سنگین و پرهزینه كشتی های تجاری هندی مسیر كانال سوئز، بر دوش قطارها حمل خواهد شد و انتقال كالا از این مسیر ریلی كم هزینه و سریع، منافع اقتصادی زیادی برای هندوستان، ایران و كشورهای منطقه خواهد داشت.
اكنون حركت كشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - كانال سوئز - مسكو به طول 16 هزار و 129 كیلومتر، 40 روز طول می كشد اما بعد از تكمیل كریدور ریلی شمال - جنوب، فقط 14 روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی، كاهش می یابد.
ایران در مسیر ارتباط هندوستان با كشورهای آسیایی و اروپا قرار دارد و بی شك استفاده از مسیر جمهوری اسلامی ایران برای تجارت خارجی هندوستان، صرفه اقتصادی زیادی دارد و در حال حاضر، حجم مبادلات تجاری این دو كشور 9 میلیارد دلار اعلام شده كه بعد از تكمیل و راه اندازی كریدور ریلی شمال - جنوب، به لحاظ نیاز هند به گذرگاه سریع و كم هزینه، میزان مبادلات تجاری هند و ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت و صنعت حمل و نقل در كشورمان رونق زیادی می گیرد.
توافق تهران و دهلی نو بر گسترش مناسبات اقتصادی و حمل و نقل ریلی، بیانگر عزم ایران و هند بر استفاده از موقعیت منطقه ای یكدیگر و بهره مندی از مزایای كریدور ریلی شمال - جنوب ایران است و این تعاملات مبارك، با توجه به پیشینه و نزدیكی فرهنگی - تاریخی دو كشور، در بستری از اعتماد متقابل توسعه خواهد یافت و موهبت های اقتصادی فراوانی برای هند، ایران و كشورهای منطقه در پی خواهد داشت.
ایجاد كریدور ریلی شمال - جنوب از حدود 14 سال قبل مورد تاكید جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هندوستان بود و بعدها كشورهای دیگر منطقه نظیر جمهوری آذربایجان از تكمیل آن استقبال كردند و اكنون حمایت و استقبال دوباره هندوستان از توسعه بندر چابهار در جنوب كریدور ریلی، بیانگر نیاز این كشور به برخورداری از خط ریلی ایران برای گسترش روابط تجاری خارجی خود است و با عملیاتی شدن ارتباطات تجاری، اهمیت كریدور ریلی شمال - جنوب ایران نمایان تر می شود.
كریدور ریلی شمال - جنوب در قطعات مختلفی نظیر قزوین - رشت و رشت - آستارا اجرا می شود و با راه اندازی بخش های دیگر و تكمیل این مسیر ریلی، امكان نقل و انتقال 10 میلیون تن بار و سه میلیون نفر مسافر در سال فراهم خواهد شد و با جریان این شاهراه حیاتی و تحكیم روابط همه جانبه ایران و هندوستان، این دو كشور در ثبات سیاسی منطقه نیز بیش از پیش تاثیرگذار خواهند بود.
نقطه پایانی كریدور ریلی شمال - جنوب موسوم به راه آهن آستارا - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، اجرا شده و بارانداز راه آهن شهرستان آستارا در غرب استان گیلان با بیش از 40 هكتار وسعت در حال تكمیل است و ورود آزمایشی قطار جمهوری آذربایجان در فصل تابستان امسال و قطار باری روسیه در بهمن ماه جاری به این بارانداز، دورنمای اقتصادی روشن این طرح ملی را برای كشورهای منطقه آشكار كرد.
**مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124 / 2007