تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

تهران-ایرنا- دبیر علمی دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران با بیان این كه دوره آموزش سنتی در آینده پایان خواهد یافت، گفت: یادگیری و یاددهی الكترونیكی مبنای تدریس دانشجویان و دانش آموزان می شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سید امید فاطمی روز دوشنبه در نشست خبری دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران با اعلام این خبر افزود: اگر در بحث آموزش در مدارس و غیره به یادگیری و یاددهی الكترونیكی توجه نكنیم، از جهان عقب می مانیم.
فاطمی در تعریف یادگیری الكترونیكی گفت: آموزش مجازی و آموزش الكترونیكی و غیره اسم هایی است كه در فضای مجازی زیاد با آنها برخورد می كنیم اما تعریف یادگیری الكترونیكی و فلسفه آن اصلا چیز دیگری است.
وی ادامه داد: فلسفه یادگیری الكترونیكی از سه قسمت بحث پداگوژی (علم و هنر یاددهی و یادگیری) تدریس دانشجو محور بودن، بحث استفاده از فناوری اطلاعات و بحث تشكیل اجتماع یادگیری تشكیل شده است.
فاطمی افزود : در پداگوژی تدریس، دانشجو محور بودن مبنای یادگیری الكترونیكی است، در بحث استفاده از فناوری اطلاعات، از انواع و اقسام فناوری برای یادگیری الكترونیكی استفاده می شود و در بحث تشكیل اجتماع یادگیری، اجتماعی برای یادگیری تشكیل می شود كه در آن دانشجوها و اساتید بتوانند با یكدیگر تعامل كنند.
فاطمی افزود: این سه بحث سه خصوصیت انعطاف، انعطاف مكانی و زمانی و فعالیت محور بودن را به دنبال دارند كه یادگیری الكترونیكی را تشكیل می دهند.
دبیر علمی دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران گفت: انعطاف یعنی این كه دانشجو بر اساس مبنای كار خود در انتخاب مواد آموزشی انعطاف داشته باشد و بر اساس انعطاف مكانی و زمانی دانشجو می تواند مستقل از مكان و زمان در كلاس های آموزشی شركت كند.
فاطمی خاطرنشان كرد: این تصور كه یادگیری الكترونیكی یعنی اینكه تنها صدای استاد را می توان در فضای مجازی شنید، درست نیست بلكه این تنها یك قسمت از یادگیری الكترونیكی است و این یادگیری زمانی تكمیل می شود كه آموزش مجازی، فعالیت محور و دانشجو محور نیز باشد و اجتماعی برای این نحوه آموزش تشكیل شود.
فاطمی چالش اصلی بر سر راه یادگیری الكترونیكی را آشنایی مردم با این حوزه عنوان كرد و گفت: در این زمینه ضعف فرهنگی داریم؛ ما در این 12 سال با برگزاری این كنفرانس ها به دنبال این بودیم كه بگوییم یادگیری آینده در واقع همین یادگیری الكترونیكی است و اگر در این مسیر حركت نكنیم از یادگیری عقب می افتیم.
فاطمی در خصوص دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران نیز گفت: در مجموع 110 مقاله برای این كنفرانس دریافت شد كه از این تعداد 42 مقاله پذیرفته شد؛ 22 مقاله به صورت شفاهی و 20 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.
'پونه مهرتاش' دبیر اجرایی دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران نیز گفت: این كنفرانس با موضوع 'تولید محتوی و تولید محتوی الكترونیكی' در روزهای 9 تا 14 اسفند در پارك علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار می شود.
وی افزود: با توجه به موضوع تولید محتوی و تولید محتوی الكترونیكی تعدادی جشنواره در این كنفرانس برگزار می شود كه یكی از آنها جشنواره 'طرح درس تولید محتویات الكترونیكی' و جشنواره 'موسسات آموزش الكترونیكی' است.
مهرتاش گفت: در روز 9 اسفند رویداد استارتاپ ویكند شروع می شود و روز 12 اسفند به برگزاری كارگاه های كنفرانس اختصاص یافته كه در این روز 8 كارگاه با عناوین مختلف و موضوعات مختلف برگزار می شود.
وی خاطرنشان كرد كه ثبت نام برای شركت در این كارگاه ها همچنان روی سایت باز است و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت icelet2018.ut.ac.ir ثبت نام كنند.
مهرتاش ادامه داد: اصل كنفرانس در روزهای 13 و 14 اسفند در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می شود؛ سخنرانی های كلیدی، سخنرانی های مدعو و ارائه مقالات برگزیده از قسمت های مختلف این كنفرانس در روزهای 13 و 14 اسفند است.
وی افزود: برای این كنفرانس از یك سخنران كلیدی از دانشگاه 'كویین مری' در انگلیس و یك سخنران كلیدی از دانشگاه 'كوالالامپور' در مالزی دعوت شده اند.
دبیر اجرایی دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران خاطر نشان كرد: همزمان با برگزاری كنفرانس، یك نمایشگاه هم برگزار می شود كه در ان موسسات آموزشی و شركت ها، اَپ ها و سازه های خود را در زمینه آموزش الكترونیكی ارائه می دهند.

***برگزاری استارتاپ ویكند در حوزه مطالعه و آموزش الكترونیكی
معاون مركز نوآوری و كارآفرینی پارك علم و فناوری تهران نیز در خصوص برگزاری استارتاپ ویكند در این كنفرانس گفت: این رویداد با همكاری پارك دانشگاه تهران برگزار می شود.
محمد جعفری ادامه داد: در بحث استارتاپ ویكند به دنبال این هستیم كه از ایده هایی كه در حوزه مطالعه و آموزش الكترونیك وجود دارد، حمایت كنیم.
وی گفت: امكان ثبت نام برای این رویداد در سایت آموزش الكترونیكی، سایت پارك علم و فناوری تهران و سایت های دیگری كه در حوزه های كسب و كار الكترونیكی و استارتاپ ویكند فعالیت می كنند، همچنان وجود دارد و علاقمندان می توانند برای شركت در این استارتاپ ثبت نام كنند.
جعفری ادامه داد: این استارتاپ روز چهارشنبه 9 اسفند آغاز می شود و تا جمعه 11 اسفند ادامه دارد؛ در روز اول شركت كنندگان ایده های خود را مطرح می كنند كه حدود 10 تا 12 ایده انتخاب می شود و 10 تیم بر اساس این ایده ها تشكیل می شود كه در این سه روز برای این تیم ها، بحث های مشاوره ای و كارگاه های آموزشی برگزار می شود.
وی افزود: این تیم ها در روز سوم دوباره ایده های خود را در حضور یك سری داور و سرمایه گذار مطرح می كنند كه بعد از داوری ایده ها به سه تیم اول جوایز نقدی به مبلغ پنج، هفت و 10 میلیون تومان پرداخت می شود.
معاون مركز نوآوری و كارآفرینی پارك علم و فناوری تهران گفت: هدف ما از برگزاری این استارتاپ ویكند این است كه بتوانیم از سه تیم اول برگزیده این استارتاپ در پارك علم و فناوری تهران حمایت كنیم؛ ما در تلاشیم كه به این سه تیم در پارك علم و فناوری تهران فضا یا میز كار دهیم و حمایت های خود را ادامه دار و به آنها كمك كنیم كه بتوانند تیم اصلی خود را تشكیل دهند تا یك هسته كارآفرین ایجاد شود و بتوانند در این حوزه برای خود یك كسب و كار ایجاد كنند.
دبیر كارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز بحث آموزش و تحولاتی را كه در بحث آموزش صورت می گیرد، یكی از سرفصل هایی دانست كه عملا باعث تغییر نگرش و نظام آموزشی خواهد شد.
سید امیر آقایی ادامه داد: ساختارهای آموزش الكترونیكی و محتوی، مبتنی بر شایستگی های فردی شكل می یابند و تحقق یادگیری در آنها به مراتب بیشتر می شود بنابراین عملا مجرایی برای تحولات جدید در حوزه های آموزشی می شوند كه به صورت طبیعی اقتصادهای خود را خواهند داشت.
وی خاطرنشان كرد: نكته اساسی در اینجا تركیب شدن مجموعه ای از موضوع فناوری ICT و حوزه های محتوایی است كه زمینه ساز محیط یادگیری برای بهره گیری دانشجو می شود.
آقایی، محتوای دوازدهمین كنفرانس یادگیری و یاددهی الكترونیكی ایران را دانشجویی عنوان كرد و افزود: اكنون اصرار داریم كه آن را به سمت دانش آموزی نیز سوق دهیم و عملا شاهد باشیم كه نظام آموزشی ما با مسئله آموزش الكترونیكی و یادگیری الكترونیكی درگیر می شود.
دبیر كارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه ستاد، زیست بومی با عنوان شركت های خلاق وجود دارد كه از طریق آن می توانیم به شركت های شبه استارتاپی كه در حوزه آموزش و یادگیری الكترونیكی وجود دارند، كمك كنیم و زمینه ساز رشد و بروز آنها در فضاهایی از قبیل ابعاد مختلف تجاری سازی ، جذب سرمایه ، حوزه های كارآفرینی و كسب و كار باشیم.
آقایی همچنین اعلام كرد: این كنفرانس ها به عنوان مجموعه مرجعی كه مرجعیت علمی این حوزه را عهده دار است، در واقع محفلی برای عرصه بروز و ظهور شركت ها و یا تیم هایی كه به سمت رشد حقوقی خود در حوزه یادگیری و یاددهی الكترونیكی حركت می كنند.
ما در این كنفرانس ضمن حمایت از مجموعه های فناور چه در قالب بحث حضور در نمایشگاه و چه در قالب استارتاپ ویكند و جشنواره های سامانه های الكترونیكی و با ارزیابی مجموعه های برتر و خلاق، به انها در استفاده از بستر زیست بوم شركت های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری كمك می كنیم.
علمی**2038**2017