روزنامه 19 دي قم در شماره روز چهارشنبه دوم اسفندماه در ستون گزارش مطلبي با عنوان «چالش در تامين مالي پروژه ‌هاي اطراف حرم مطهر» را منتشر كرد.

در اين مطلب مي خوانيم:
بعد از شكل‌گيري جاده گرمسار و احداث پروژه‌هاي تقاطع‌هاي غير همسطحي مانند مقداد، شهداي 15 خرداد و شهداي مدافع حرم، موضوع تبديل شدن بلوار عمار ياسر در كلان خود به ورودي شهر قم از سمت جاده گرمسار و شكل‌ گيري يك رينگ مهم‌ترافيكي در اين مسير جدي‌ شد. در اين مسير اما يك نكته به عنوان مشكلي هميشگي مطرح است. ورودي حرم مطهر از سمت خيابان عمار ياسر همچنان بدترين ورودي از نظر خدمات شهري و سيما و منظر است. همين روزها هم كه زائران پاكستاني و عراقي در اين مسير متوقف شده و از پاركينگ شرقي به سمت حرم مطهر مي‌آيند، نبود كمترين امكانات رفاهي در مسير و اوضاع آشفته از نظر سيما و چهره شهر در اين مسير به يكي از نقاط ضعف شهر قم و حرم مطهر در ميزباني از زائران تبديل شده است.
سال ‌هاست از زماني كه قرار بود فاز چهار عمار ياسر به عنوان يك الگوي سرمايه‌ گذاري در شهر قم مطرح شود مي‌گذرد اما اسكلت‌هاي زردرنگ به جا مانده از آن روياي اوليه، هر روز در مسير مردم و مسئولان شكست اين روياها را فرياد مي‌زنند. از طرفي وضعيت پاركينگ شرقي از نظر هيچ كس در شان شهر قم و زائران حرم حضرت معصومه(س) نيست.
شهرداري همواره حجم تملكات باقي مانده در پاركينگ شرقي حرم مطهر را دليل متوقف بودن اين پروژه ذكر مي‌ كرد اما مجيد اخوان، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر قم در گفت ‌و گو با خبرنگار 19 دي با اشاره به اينكه شهرداري قم در آن محدوده 40 هزار متر تملك انجام داده اظهار كرد: در حال حاضر در حد 20 پلاك معارض در پاركينگ شرقي وجود دارد كه مشكل ميراثي و موضوعاتي از اين دست هم در آن نداريم اما معضلات مالي مانع انجام آن شده است.
وي با اشاره به اينكه اين پروژه در حساس‌ترين نقطه شهر قرار دارد افزود: منظر بسيار بد كنوني پاركينگ شرقي ضرورت تكميل سريع‌تر اين پروژه را روشن مي‌كند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر قم مي‌گويد شهرداري براي تكميل پاركينگ شرقي روش صندوق پروژه را انتخاب كرده كه يكي از روش‌هاي تامين منابع مالي است. او معتقد است اين روش براي خارج شدن از اين بن بست مناسب است اما اعضاي شوراي شهر قم در جلسه سي و چهارم شوراي اسلامي شهر قم به اين لايحه راي منفي دادند.
سيد ابراهيم معتمدي، قائم مقام شهردار قم در اين جلسه صندوق پروژه را يكي از روش‌هاي تامين مالي پروژه‌ هاي عمراني دانست و گفت: در اين زمينه شهرداري قم به‌عنوان يكي از اعضاي سهام‌ دار اين صندوق تلقي خواهد شد و با توافقاتي كه با بورس انجام‌شده مي‌تواند از اعتبارات و نقدينگي‌هاي اين صندوق در راستاي پيشبرد اهداف خود در افتتاح و تكميل پروژه‌هاي عمراني استفاده كند.
قائم‌ مقام شهردار قم مبحث ماده 9 را يكي از لوازم اصلي و مهم در استفاده از اعتبارات صندوق پروژه دانست و تأكيد كرد: ادامه تملك در نواحي صحن شرقي حرم مطهر و محدوده خيابان عمار ياسر براي جلب نظر مساعد بورس براي تخصيص اعتبارات صندوق پروژه انجام شود كه در صورت ضرورت مي ‌تواند از ظرفيت‌ هاي قانوني ماده شهرداري براي پيشبرد عمليات عمراني استفاده كرد.
معتمدي با اشاره به برخي از مهم‌ترين كاركردها و ظرفيت‌ هاي موجود صندوق پروژه در روند اجراي پروژه‌ هاي عمراني شهرداري خاطرنشان كرد: امكان و مجوز استفاده از ظرفيت‌ هاي صندوق پروژه يك فرصت قانوني بوده كه شوراي اسلامي شهر مي‌تواند آن را در اختيار شهرداري قرار دهد تا شهرداري قم در كنار انواع مشاركت‌ هاي موجود از اين شيوه مشاركت نيز در اجراي پروژه‌ هاي خود استفاده كند. مخالفت شوراي شهر قم با اجراي اين پروژه به اين روش و بازگشت لايحه به كميسيون برنامه و بودجه در شرايطي صورت مي‌ گيرد كه به گفته سيد مرتضي سقائيان‌نژاد، شهردار قم اجراي پروژه‌هاي عمراني اطراف حرم مطهر به دو هزار ميليارد تومان اعتبارات نياز دارد.
به گفته وي 10 پروژه نيمه كاره و لازم در اطراف حرم مطهر وجود دارد كه پاركينگ شرقي يكي از آنها است و براي تامين اعتبار آن هم نمي‌توان منتظر اعتبارات دولتي بود.
حالا بايد ديد مديريت شهري با وجود محدوديت ‌هاي اعتبارات دولتي و حساسيت‌ هايي كه در روش‌هاي تامين اعتبارات مالي پروژه‌ ها وجود دارد، چطور مي ‌تواند وضعيت آشفته پاركينگ شرقي و فاز چهار عمار ياسر را به سر و ساماني برساند.
/8138/ 6133/