همدان- ايرنا- محمد ناصر نيكبخت استاندار همدان با آوردن نخستين جشنواره ملي پويا نمايي به همدان گام ديگري در راه پويايي فرهنگ و هنرهمدان برداشت، اين ميزباني همداني ها را شاد كرد و انيماتورها را شادتر.

به گزارش ايرنا، مديران توسعه طلب بايد در كنار توجه به مسائل عمراني و اقتصادي به فرهنگ و هنر نيز توجه جدي داشته باشند تا توازن و پايداري توسعه محقق شود؛ بي ترديد استاندار فعلي همدان نمونه اي از اين دست مديران است.
ميزباني جشنواره پويا نمايي هديه جديدي از محمدناصر نيكبخت در آستانه سال نو بود كه بار ديگر مردم همدان را شاد كرد و انيماتورها را شادتر ...
نامگذاري سه سال پياپي همدان به نام مفاخر و مشاهيري همچون ميرسيد علي همداني، سيدجمال الدين اسدآبادي و باباطاهر گام هاي محكم نيكبخت براي زنده نگه داشتن هويت فرهنگي اين ديار است.
هرچند شايد به دليل نوپايي اين حركت و آماده نبودن متوليان امر، نتيجه كار آنگونه كه خواست استاندار همدان بود، نشده است؛ اما او با درك اين واقعيت چشم بر كم كاري ها بست و زمينه وسيعي براي اقدام و عمل متوليان فرهنگي در سال هاي آتي فراهم كرد.
آوردن جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان به همدان پس از پرواز جانسوز پروانه هاي زرين جشنواره بين المللي فيلم فجر از آسمان اين شهر، آب خنكي بر دل سوخته مردم فرهنگ دوست اين خطه است.
وعده نيكبخت در اختتاميه اين جشنواره براي تبديل همدان به قطب فعاليت هاي فرهنگي بويژه در بخش كودك و نوجوان هم عزت نفس مردم را شكوفا كرد؛ تا نشان دهد اگر چه قادر به بازگرداندن زمان از دست رفته نيست، اما حق از دست رفته را مي توان به حقدار رساند و حق دارتر و حق بجانب تر از همدان براي ميزباني انواع جشنواره هاي ملي و فراملي نمي توان يافت.
اين حقداري را براساس پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين، پايتخت گردشگري آسيا و جهاني شدن سفال همدان و ده ها هنري كه از انگشتان همداني ها مي ريزد، مطالبه مي كند.
پيشينه فرهنگ و هنر همدان نه تنها فرا منطقه اي بلكه فرا ملي و جهاني است و حال كه بواسطه پايتخت گردشگري شدنش مورد توجه جهاني قرار گرفته، بايد همگي تلاش كنيم تا اين مزيت ها در خدمت توسعه استان قرار گيرد.
نيكبخت با آوردن جشنواره پويانمايي آرام و آهسته به سمت تكميل مجموعه ميزباني جشنواره هاي ملي و فراملي هنرهاي هفتگانه گام برمي دارد تا در كنار توسعه اقتصادي و جهش اشتغالزايي، پازل فرهنگي استان را نيز تكميل كند.
ميزباني جشنواره براي همدان هزينه بر است اما نيكبخت بر اين باور است كه جشنواره ها دست خالي به همدان نمي آيند با خود رونق مي آورند، رونق گردشگري، اقتصادي و ... .
همدان نبايد در حصار همدان بماند بايد جهاني شدنش ملموس باشد؛ اين همان چيزي است كه نيكبخت همواره برآن تاكيد كرد.
مردم بايد پويايي و نشاط را در اين شهر لمس كنند تا براي كسب رفاه بيشتر از همدان كوچ نكنند. بويژه فعالان انيميشن كه بسياري از آنها در سال هاي گذشته به دليل متمركز بودن نگاه ها و حمايت ها به سمت و سوي پايتخت، همدان را رها كرده و كوچيده اند.
همدان سابقه طولاني در توليد فيلم انيميشن دارد و هنرمندان بسياري در اين زمينه تربيت كرده و برخي را حتي به درجه استادي رسانده است. در يك كلام، همدان انيماتور خيز است؛ نه تنها در عرصه كارگرداني، بلكه در طراحي، اپراتور، نرم افزار و كمپوزيت نيز اين استان يد طولاني دارد و برخاستن بسياري از انيماتورهاي برجسته كشور از هگمتانه گواه همين ادعاست.
پس چه بهتر كه جشنواره انيميشن ميهمان همدان شود كه ميزباني مهربانتر از همداني ها نمي يابد و اينرا نيكبخت خوب مي داند و با طيب راحت جشنواره را به سمت همدان هدايت مي كند.
در اين مسير، بي ترديد انيميشن سازان همدان به فراخور تجربه و تخصصي كه دارند، بايد براي توليد آثاري فاخر و بي رقيب سنگ تمام بگذارند.
تا فصل شكوفه هاي رنگارنگ ارديبهشت و زمان برگزاري جشنواره ملي پويانمايي فرصت زيادي نمانده است و همدان آرام آرام بايد مقدمات پذيرايي از انيماتورهاي چهار گوشه ايران را براي ميزباني جشنواره اي ديگر فراهم سازد.
7527/2090
گزارش: زهرا زارعي