به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید قدمی افزود: پس از شناسایی استعدادهای برتر لازم است با استفاده از تجارب سایر كشورها، زمینه رشد و تعالی این گروه از دانش آموزان بیش از پیش فراهم شود.
وی حذف آزمون از مدارس ابتدایی را به عنوان یك اقدام تحولی عنوان كرد و اظهار داشت: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص حذف آزمون ها از دوره ابتدایی، قابل دفاع علمی است و از منظر تربیتی اقدامی شایسته تلقی می شود به همین دلیل حمایت دانشكده های علوم تربیتی و روانشناسی را به دنبال داشته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: این تصمیم، فضای آموزش ابتدایی را با نشاط و شادابی همراه كرده و باعث كاهش اضطراب در دانش آموزان می شود.
قدمی تاكید كرد: اجرای آزمون هایی برای ورود به مدارس تیزهوشان در سال های اخیر باعث شده خانواده ها از سال اول دبستان، فرزندانشان را مجبور به شركت در كلاس های آموزش تست زنی و تقویتی كنند و از رشد و تربیت همه جانبه آنها در تمامی ساخت های تربیتی غفلت كنند.
وی اظهار داشت: با توجه به تجارب كشورهای پیشرفته در حوزه تعلیم و تربیت باید در گزینش دانش آموزان تیزهوش بازنگری جدی صورت پذیرد و گزینش آنها به روش فرایندی و با تاكید بر فعالیت های علمی و پژوهشی فرد در مدرسه، فعالیت های علمی خارج از مدرسه و همچنین نمرات پیشرفت تحصیلی و اجرای تست های هوشی استاندارد انجام پذیرد.
معاون وزیر آموش و پرورش تصریح كرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت باید به تفاوت های فردی توجه داشته باشد كه البته این توجه در قالب انعطاف در برنامه درسی و ایجاد فضای علمی متناسب با نیاز دانش آموزان تیزهوش است و لزوما به معنای جداسازی نیست.
قدمی اضافه كرد: تجارب كشورهای پیشرفته نشان می دهد در مدارس، دانش آموزان تیزهوش در كنار افراد عادی قرار می گیرند و با فراهم كردن شرایط برای حضور این افراد مراكز پژوهشی خارج از مدرسه، المپیادها و برنامه های علمی و تحصیل در كنار دانش آموزان عادی، گزینش برای ورود به مدارس تیزهوشان از پایه نهم انجام می شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح كرد: رسالت آموزش و پرورش در تمامی كشورها آماده كردن افراد برای زندگی مفید و اثربخش در جامعه است و در برنامه ریزی های آموزشی و تربیتی ضمن توجه به تفاوت های فردی باید حاكمیت این رویكرد مورد تاكید قرار گیرد چرا كه مدرسه، نمایی از جامعه است و تجربیات این نهاد آموزشی باید با نیازهای جامعه كاملا همسو باشد.
اكنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر كشور تحصیل می كنند كه هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت كشورمان وجود دارد كه به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانشآموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاكنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می كردند كه با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شكل می گرفت و اضطراب زیادی به كودكان و نوجوانان وارد می كرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش نیمه های بهمن ماه اعلام كرد كه امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور كاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ**1883**1055
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: گزینش دانشآموزان تیزهوش باید فرایندی و مبتنی بر روشهای علمی و تست های استاندارد و بهره گیری از طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) و المپیادهای علمی باشد.