زاهدان - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: بر اساس پايش هاي انجام شده تاكنون موردي از مثبت بودن آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در زيستگاه هاي پرندگان مهاجر در اين استان مشاهده نشده است.

نيره پورملائي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: وضعيت آنفلوآنزاي پرندگان مهاجر و طيور با حساسيت بالايي توسط يگان حفاظت محيط زيست و كارشناسان اين استان پيگيري مي شود.
وي افزود: عمليات هاي گشت، كنترل، حفاظت فيزيكي و پايش ميداني مستقل و مشترك يگان هاي حفاظت محيط زيست با شبكه دامپزشكي استان به صورت شبانه روزي در حال انجام است.
مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان ادامه داد: همچنين گشت و پايش مداوم و شبانه روزي يگان هاي حفاظت محيط زيست استان در عرصه هاي آبي و زيستگاههاي پرندگان مهاجر و زمستان گذران به منظور بررسي وضعيت پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي از لحاظ ابتلا به بيماري آنفلوانزاي فوق حاد طيور در دستور كار قرار دارد و تاكنون آثار تلفات و يا موارد مشكوكي گزارش نشده است.
به گزارش ايرنا، آنفلوانزاي پرندگان يك بيماري در طيور است كه گونه هاي زيادي از پرندگان اهلي و وحشي را مبتلا و باعث تلفات شده است اما در عين حال در برخي از گونه هاي پرندگان به ويژه پرندگان آبزي مي تواند بدون ايجاد علايم باليني آنها را به مخزن ويروس تبديل كند.
يك ميليون و 489 هزار و 590 هكتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از كل مساحت سيستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد.
گونه هاي جانوري و گياهي استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حيات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبيعي ملي و مناطق شكار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلي شيله، جنگلي بيرك و جنگلي پوزك، مناطق شكار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مك سرخ و پزم و پناهگاه حيات وحش هامون و آثار طبيعي ملي تفتان، پيرگل خاش، سرو زربين سنگان و گل فشان تنگ كنارك زيست مي كنند.
7316**3042