تهران-ايرنا- ويژه برنامه «نقش عشق» جمعه شب به منظور قدرداني از 6 دهه فعاليت هنري هوشنگ ظريف نوازنده پيشكسوت تار با حضور هنرمندان موسيقي در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي فرهنگسراي ارسباران، در اين آيين هنرمنداني همچون فرهاد فخرالديني، حسين عليزاده، هوشنگ كامكار، پشنگ كامكار، رضا شفيعيان، اسماعيل تهراني، محمد اسماعيلي، سعيد ثابت، ميلاد كيايي، كامبيز روشن روان، محمود فرهمند، مجيد درخشاني، نصرالله شيرين آبادي، علي بوستان، كيوان ساكت، هادي منتظري، مهدي آذرسينا، عباس خوشدل، عباس سجادي، سامان احتشامي، محمدشهركي، خانم اُفليا پرتو، ناصر ايزدي، علي ترابي، محمد دلنوازي، بابك شهركي، جهانشاه صارمي، فرهاد احمدي، اميرحسين رضا، سيامك جهانگيري، كريم قرباني، سياوش برهاني، داود فياضي، كيومرث پيرگلو، علي رستميان حضور داشتند.
استاد فرهاد فخرالديني در اين آيين ضمن ابراز تاسف از جاي خالي هوشنگ ظريف در اين مراسم كه به پاس فعاليت هاي ارزنده او برگزار شد، اظهار كرد: كاش ظريف اين جمع را مي ديد و مي فهميد چقدر محبوب و دوست داشتني است و براي جامعه موسيقي زحمت كشيده است.
وي گفت: خوشحالم همكاران بيش از 50 ساله خود را در اين جمع ملاقات مي كنم كه يادآور خاطرات شيريني برايم هستند، ظريف انسان بزرگمنش و والا، دوست و همكار گرامي ام است كه از هنرستان و همكاري در راديو به همراه استادپايور او را مي ديدم.
فخرالديني از روح اله خالقي به عنوان يكي از بزرگاني كه درس انسانيت، متانت و بزرگواري را از او آموخت ياد كرد.

*هوشنگ ظريف ابعاد گسترده اي دارد و هرآ نچه را مي داند به شاگردانش انتقال مي دهد
حسين عليزاده نوازنده پيشكسوت تار در اين آيين گفت: هوشنگ ظريف يكي از بزرگترين اساتيد موسيقي ايران است و در اين حوزه و حوزه هاي ديگر شايد نتوانيم يك نفر را مطلق استاد بناميم، اين بزرگان در عرصه موسيقي با نام و هنرشان واژه استادي را كنار زدند و گوياي بزرگي و منش خود هستند.
وي ضمن ابراز تاسف از جاي خالي استاد ظريف به دليل كسالت از خلق زيبا و روي زيباي او ياد كرد و افزود: هوشنگ ظريف ابعاد گسترده اي از جنبه آكادميك و دانش دارد و هر آنچه مي داند به شاگردانش انتقال داده است.
عليزاده اظهار كرد: ما بايد همه موسيقي دانان را ستايش كنيم كه در شرايط سخت به فعاليت موسيقي پرداختند، افراشته نگاه داشتن پرچم موسيقي با زحمات هنرمندان اين عرصه و حضور مردم را مغتنم مي شماريم و از مسئولين هم گله اي نداريم.
اين نوازنده پيشكسوت تار گفت: در موسيقي قبل از اينكه هنرجو نت و مضراب را از استاد ياد بگيرد اگر عشق در ميان نباشد هنر موسيقي انتقال نمي يابد آن وقت كارمند موسيقي هستيم.
وي افزود: استاد ظريف از موفق ترين اساتيد موسيقي است كه چهار تا پنج دهه در تربيت شاگردان موسيقي تلاش كرد و اساتيدي كه هم در داخل و هم در خارج كشور در بر افراشتن پرچم هنر و فرهنگ كشور موفق شدند را پروراند.
براساس اين گزارش، در اين آيين متن يادداشت رحمت اله بديعي درباره هوشنگ ظريف با اين مضمون «يكي از صفات بارز ظريف بيان، برخورد، ملايمت و مهرباني اوست. اگر اتفاق ناخوشايندي براي خود يا ديگران رخ دهد با صبوري مشكلات را رفع و هرگز كينه و حسرت در دل ندارد و هر آنچه مي دانند با صداقت در اختيار شاگردانش قرار مي دهد.» توسط پوراميد كارشناس مجري برنامه خوانده شد.
پيام شهرام ناظري با اين مضمون «متاسفم در جمع شما دوستان حضور ندارم. استاد ظريف از هنرمندان ارزنده و اصيلي است كه امروز از نسل ايشان كمتر ديده مي شود و آقايي به مفهوم جامع از خصوصيات اوست. براي او آرزوي سلامتي و طول عمر دارم.» توسط مجري براي حاضرين خوانده شد.
همچنين يادداشت استاد ظريف «به نام خدا درود و سلام به همه سروران ارجمند كه عذر مرا به خاطر عدم حضور به دليل كسالت مي پذيرند. هدف قلبي من فعاليت و تربيت شاگردان بود كه سازشان را مانند كودكان نوپا در دست گرفتند و با سال ها تلاش درجات بالايي را طي كردند. دست رنج بيش از 6 دهه فعاليت در عرصه موسيقي همانا ديدن شاگردانم در عرصه هاي بين المللي و ملي و بر افراشته نگاه داشتن پرچم فرهنگ و هنر اين مرز و بوم است.»
اجراي موسيقي سنتي با اجراي بانوان از هنرجويان استاد ظريف به سرپرستي گلنوش صالحي، پخش كليپ از زندگي و فعاليت هاي استاد و گفت و گوي برخي از شاگردان استاد، دونوازي تار و تنبك اميرحسين رضا و سعيد رودباري از شاگردان استاد، پخش كليپ از آواز نادر گلچين با همراهي تار هوشنگ ظريف، اجراي زنده پيانوي سامان احتشامي با همراهي ويلن بابك شهركي، دونوازي محمد اسماعيلي(تنبك) و سعيد ثابت (سنتور) و پخش كليپ با چهره استاد ظريف در نشست ها، همايش ها و فعاليت هاي هنري و موسيقيايي از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.
استاد هوشنگ ظريف نوازنده پيشكشورت تار سال 1317 در تهران متولد شد. از نوجواني در هنرستان موسيقي ملي و هنركده عالي موسيقي فراگيري آموزش تار را نزد موسي معروفي و علي اكبر شهنازي آغاز كرد.
وي از سال 1337 در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پيش آهنگي ايران، سازمان خدمات اجتماعي كشور، هنرستان عالي موسيقي ملي، واحد موسيقي سازمان زرتشتيان ايران (فروهر)، هنرستان هاي پسران و دختران، دانشگاه هاي موسيقي به تدريس موسيقي مشغول بود.
ظريف به عنوان تكنواز تار در اركسترهاي متعدد سازمان ملي وابسته به وزارت فرهنگ و هنر، گروه استاد فرامرز پايور، راديو تلويزيون ملي ايران، اركسترهاي موسيقي سنتي وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و..... حضور داشته و اجراهاي متعددي در كشورهاي اروپايي و آسيايي از جمله آمريكا، شوروي، كانادا، ژاپن، فرانسه، انگليس، آلمان غربي، ايتاليا، مصر، تونس، مراكش، الجزاير، هندوستان، پاكستان، تركيه و تمام كشورهاي اروپاي به روي صحنه برده است.
اين هنرمند در اوايل دهه 70 موفق به دريافت نشان درجه يك هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد كه معادل مدرك دكتراست.
نه تنها شاگردان ظريف بلكه بسياري از كارشناسان او را در رديف برجسته ترين اساتيد نوازندگي تار در ايران مي دانند و اين شناخت در موسيقي ايراني، برآمده از سنتي تجربي كافي است.
اين هنرمند بيش از 5٠ سال از عمرش را به آموزش موسيقي پرداخته و رد پاي پررنگي در تاريخ موسيقي ايران بر جاي گذاشته و با بهره گيري از محضر استاداني همچون علي‌اكبرخان شهنازي، روح‌الله خالقي، موسي و جواد معروفي چنان مهارتي در نواختن «تار» كسب كرد كه شاگردانش هر كدام چهره‌هاي تارنوازي شدند كه مي توان به چهره‌هايي همچون حسين عليزاده، داريوش طلايي، ارشد طهماسبي و حميد متبسم اشاره داشت.
وي با نواختن سه‌تار و تنبك نيز آشنايي كامل دارد و براي تدوين متد نوازندگي تنبك با حسين تهراني همكاري داشته و حاصل اين همكاري 2 كتاب با عنوان «آموزش تنبك» به چاپ رسيده‌ و در تصحيح رديف‌هاي آوازي محمود كريمي استاد آواز ايران نيز كتابي با عنوان «رديف آوازي موسيقي سنتي ايران» چاپ شده است.
نت نگاري و ويرايش چهار كتاب درباره استاد لطف الله مجد، اسدالله مجد، جليل شهناز، فرهنگ شريف و ابراهيم سرخوش، كتاب هاي دستور مقدماتي تار و سه تار، كتاب اول و دوم و سوم هنرستان موسيقي برخي از تاليفات اين استاد موسيقي است.
ظريف در برنامه هاي متعدد گل هاي رنگارنگ، چندين كاست تكنوازي ارزشمند از جمله آلبوم «اصفهان دشتي» را نيز در كارنامه خود به يادگار گذاشته كه در اين آلبوم علاوه بر گوشه هايي از اصفهان و دشتي سه قطعه «دختر ژوليده»، «بندباز» و «ژيمناستيك موزيكال» از آثار كلنل علينقي وزيري به اجرا درآمده است.
همچنين آلبوم هاي متعدد به همراه گروه استاد فرامرز پايور، گوشه هايي از رديف موسي معروفي به كوشش كامبيز روشن روان، نسخه صوتي كتاب دستور مقدماتي تار و سه تار و... نيز از فعاليت هاي موسيقي اين استاد است.

تهرام/7245//1348