تهران – ايرنا - نتيجه يك مطالعه بين‌المللي نشان مي‌دهد ابتلا به بيماري ديابت نوع 2 در جواني احتمال مرگ و مير ناشي از بيماري‌ها قلبي و سكته مغزي را 60 درصد افزايش مي‌دهد.

به گزارش روزشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين مطالعه نشان مي‌دهد ديابت نوع 2 به مرور زمان باعث بروز بيماري‌هاي ديگر مي‌شود. اين بيماري مهمترين عامل بروز التهاب و مقاومت نسبت به انسولين بوده و ميزان آن در جواني شديدتر است.
به همين دليل محققان ديابت جواني را تهاجمي تر قلمداد مي‌كنند. افزايش التهاب ناشي از ديابت يكي از مهمترين دلايل بيماري هاي قلبي در سنين قبل از ميان‌سالي است. اين مطالعه نشان مي‌دهد تشخيص ديابت نوع 2 در جواني، احتمال مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي را 60 درصد و مرگ ناشي از دلايل ديگر را 30 درصد افزايش مي‌دهد؛ البته اين آمار هنوز هم كمتر از مرگ و مير ناشي از سرطان است.
يكي ديگر از عوارض ديابت Lipotoxicity است كه باعث انباشت كلسترول در اندامي مانند كبد، كليه و قلب مي‌شود.
ابتلا به ديابت در سراسر جهان رو به افزايش است و محققان گرايش به سمت غذاهاي آماده و زندگي كم تحرك را عامل اصلي اين عارضه مي‌دانند.
ديابت به علت ناتواني بدن در توليد يا مصرف انسولين بوجود مي ‏آيد. انسولين ماده ‏اي است كه توسط لوزالمعده توليد مي شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظيم ترين منبع انرژي بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان هاي بدن تاثير مي گذارد و منجر به بيماري هاي قلبي، سكته مغزي، نارسايي كليه، نابينايي، ناتواني جنسي و عفونت هاي منتهي به نقص عضو مي شود.
**** تاثير ديابت بر سيستم گوارش و غدد و متابوليسم
همانطور كه گفته شد، لوزالمعده مسئول ترشح انسولين در بدن است. اگر ميزان ترشح اين ماده كافي نباشد، يا بدن نتواند از آن استفاده كند، از هورمون هاي جايگزين براي تبديل چربي به انرژي استفاده مي شود. اين فرآيند منجر به توليد سطح بالاي مواد شيميايي سمي شامل اسيد و اجسام كتوني مي شود. اين حالت كتواسيدوز ديابتي ناميده مي شود و بيماري را پيچيده تر مي كند. نشانه هاي اين عارضه شامل تشنگي شديد، دفع ادرار بيش از اندازه و خستگي مزمن است. بازدم اين افراد معمولا بوي شيرين مي دهد كه نشان دهنده افزايش سطح اجسام كتون در خون است. اگر اين عارضه در بيماران ديابتي جدي گرفته نشود، مي تواند منجر به از دست دادن هوشياري يا مرگ شود.
**** تاثير ديابت بر كليه ها
كليه يكي از مهمترين ارگان هايي است كه تحت تاثير ديابت عملكرد خود را از دست مي دهد. دفع پروتئين از طريق ادرار مي تواند يكي از نشانه هاي اختلال عملكرد كليه باشد. نفروپاتي ديابتي به بيماري كليه، ناشي از ديابت گفته مي شود. متاسفانه اين بيماري تا مراحل پيشرفته هيچ علامتي ندارد؛ بنابراين به پزشكان توصيه مي شود كه تمام بيماران ديابتي را از نقطه نظر اين بيماري مورد بررسي قرار دهند.
**** تاثير ديابت بر سيستم گردش خون
افزايش قند خون به مرور زمان منجر به شكل گيري رسوب چربي در ديواره رگ ها مي شود و احتمال تصلب شرايين، بيماري هاي قلبي و سكته مغزي را افزايش مي دهد.
عروقي خوني بيماران ديابتي به مرور زمان در ناحيه پاها تنگ مي شود و فرد مدام احساس سرما مي كند. از طرفي عفونت و زخم پا و احساس درد در ناحيه پا هنگام راه رفتن، از ديگر علايم كاهش جريان خون است.
برخي از عوارض ديگر ديابت عبارتند از :
-خشكي پوست
-تاول و احساس خارش
-مشاهده لكه هاي قهوه اي روي پوست
-نشت عروق خوني در چشم (رتينوپاتي ديابتي)
-آب مرواريد زودرس
-عدم احساس سرما، گرما و درد
-افزايش احتمال عفونت هاي باكتريايي و قارچي
علمي (6) ** 9259**1440