اروميه- ايرنا- مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي با اشاره به توجه ويژه دولت به حوزه اشتغال در استان گفت: حدود 11 هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار در قالب تسهيلات براي اشتغالزايي فراگير و پايدار در استان اختصاص يافته است.

رضا نقي زاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر اينكه برنامه هاي اشتغال آذربايجان غربي در 2 دسته اصلي اشتغال فراگير و اشتغال پايدار تقسيم بندي شده است، افزود: طرح هاي كارورزي، روستا تعاون، مهارت آموزي در محيط كار واقعي و طرح مشاغل خانگي با اعتباري بالغ بر هفت هزار ميليارد ريال زير شاخه هاي اشتغال فراگير به شمار مي رود.
وي اظهار كرد: اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري نيز داراي چهار هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار است كه با تصويب طرح هاي ارجاعي به كميته هاي مربوطه، تسهيلات آن از طريق بانك هاي عامل اعطا مي شود.
وي با اشاره به اينكه دستورالعمل اجرايي طرح ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي از سوي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ابلاغ شده است، بيان كرد: در يك ماه ابتدايي اجراي اين برنامه، 10 طرح با 74 ميليارد ريال تسهيلات در كميته هاي فني روستايي استان به تصويب رسيد.
وي با تاكيد بر لزوم تدوين طرح هاي بيشتر، كارآمدتر و عملي تر براي استفاده از تسهيلات اين برنامه اشتغالزا، ادامه داد: اعتبارات لازم براي اعطاي تسهيلات به طرح هاي مصوب تخصيص يافته است اما طرح ها بايد متقاعد كننده و كارآمد باشد.
نقي زاده گفت: طبق برنامه ريزي ها با اعطاي تسهيلات اشتغالزا براي طرح هاي توليدي، كشاورزي و خدماتي تا پايان سال آينده 10 هزار فرصت شغلي در بخش روستايي و عشايري اين استان ايجاد مي شود.
وي از تخصيص هفت هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي توسط دولت براي اشتغالزايي فراگير در آذربايجان غربي خبر داد و افزود: با اعطاي اين تسهيلات مي توان زمينه اشتغال بيش از 70 هزار نفر را فراهم كرد.
وي اضافه كرد: امسال براي دريافت تسهيلات اشتغال فراگير جهت اجراي طرح هاي توليدي، كشاورزي و خدماتي 22 هزار و 874 نفر در سامانه كارا ثبت نام كردند.
وي اظهار كرد: از هفت هزار ميليارد ريال اعتبار اين بخش نزديك به سه هزار ميليارد ريال براي دريافت تسهيلات در اختيار بانك هاي عامل قرار گرفته است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي با اشاره به انتخاب يكهزار روستا در سطح كشور براي اجراي طرح روستاتعاون به عنوان يكي از زيرمجموعه هاي اشتغال فراگير، بيان كرد: سهم اين استان از اين تعداد، 62 روستا بوده و اين طرح با همراهي روستاييان به سرعت در دست اجراست.
به گفته نقي زاده در قالب اين طرح ميزان بهره تسهيلات پرداختي در روستاهاي مرزي، صفر درصد و در ديگر روستاها 6 درصد اعلام شده است و طرح 'هر روستا يك تعاوني' نيز در روستاهاي داراي 50 خانوار و بيشتر و داراي طرح هادي به اجرا در مي آيد.
وي در خصوص اجراي طرح كارورزي در دولت تدبير و اميد نيز اظهار كرد: عمده ترين دغدغه دولت، اشتغال فارغ‌ التحصيلان دانشگاهي بوده و دولتمردان با اجراي طرح كارورزي به دنبال رفع اين دغدغه هستند.
به گزارش ايرنا، امسال از سوي رهبر معظم انقلاب به نام سال ' اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال' نامگذاري شده و دولت تدبير و اميد نيز با استفاده از اعتبارات دولتي و صندوق توسعه ملي در كنار تسهيلات بانكي، طرح هايي را در حوزه اشتغال شهري و روستايي تدوين و اجرايي كرده است.
8137/3072