تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

ساری-ایرنا- یگان حفاظت محیط زیست مازندران با اجرای مصوبه شورای تامین برای تامین سلامت شهروندان و مسافران و جلوگیری ازانتقال بیماری آنفلوانزا به انسان برای جمع كردن بساط بازار فروش پرندگان در شهرهای فریدونكنار و محمود اباد آستین بالا زد.

به گزارش خبرنگارایرنا، ماموران یگان حفاظت محیط زیست مازندران روز یكشنبه در نخستین گام بساط 32 مركزفروش پرندگان زمستان گذر را در بازارهای فریدونكنار و محمودآباد جمع كردند.
مدیركل محیط زیست مازندران گفت كه طبق مصوبه شورای تامین و سازمان دامپزشكی مبنی بر ممنوعیت شكار پرندگان مهاجر زمستان گذربرای جلوگیری از آنفلوانزا حاد مرغی، 32 مركز فروش پرندگان زمستان گذران در شهرهای فریدونكنار و محمود اباد جمع آوری شد.
حسینعلی ابراهیمی كارنامی عصر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : با ممنوع شدن شكار، فروش آن نیز در بازار های شهرهای استان ممنوع است و ماموران برای حفاظت از سلامت مجاوران و مسافران بساط فروشندگان غیر قانونی را جمع كردند.
وی اضافه كرد : از این پس نیز ماموران یگان حفاظت محیط زیست با فروشندگان لاشه پرندگان وحشی در این بازارها برخورد قانونی خواهند داشت.
مدیركل محیط زیست مازندران ابراز امیدواری كرد تا سایر دستگاه های مرتبط نیز در اجرای این طرح به كمك محیط زیست بیایند.
** شكایت از 200 دامگاه دار غیرقانونی
مدیركل محیط زیست مازندران گفت كه به دلیل اجرا نشدن مصوبه شورای تامین مبنی بر جمع آوری صید و شكار غیر قانونی شامل كرس و دام هوایی از سوی دامگاهداران با وجود تعهد سپاری، محیط زیست از این شكارچیان غیرقانونی به دستگاه قضایی شكایت برد.
ابراهیمی كارنامی اظهارداشت : طبق تعهد دامگاهداران در فریدونكنار و محمودآباد آنها می بایست تمام دام های هوایی و كرس خود را جمع آوری و صرفا هر شكارچی یك دامگاه و یك گذر با تعیین شرایط مصوب محیط زیست برای شكار داشته باند.
وی اضافه كرد : تاكنون دامگاهداران نسبت به این تعهدشان بدعهدی كردند و محیط زیست نیز طبق قانون در دستگاه قضایی برای 200 دامگاهدار غیر قانونی به دستگاه قضایی شكایت كرد و پرونده در دست بررسی است.
مدیركل محیط زیست مازندران امیدواراست تا دستگاه قضایی برای این شكارچیان غیرقانونی به گونه ای جریمه تعیین كند كه این گروه از اقدام غیر قانونی خود در شكار بی رویه پرندگان زمستان گذران دست بكشند.
** ممنوعیت شكار تا اطلاع ثانوی
مدیركل محیط زیست مازندران گفت كه براساس اعلام سازمان دامپزشكی كشور شكار پرندگان مهاجر در سطح كشور از اوایل پاییز سال جاری ممنوع شد و طبق این دستورالعمل نیز برای سال 96 ، محیط زیست هیچ گونه پروانه شكار صادر نكرد.
حسینعلی ابراهیمی اظهارداشت : ممنوعیت شكار همچنان به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا در مازندران همانند سایر استان های كشور پابرجاست و یگان حفاظت نیز با متخلفان برخورد می كند.
مازندران دارای بیش از 800 تالاب و آببندان است كه سالانه افزون بر150 گونه پرندگان بومی و زمستان گذر با جمعیت بیش از یك میلیون و 500 هزار بال در این زیستگاه ها زمستان گذری می كنند.
برآورد می شود حدود یك پنجم از این پرندگان زمستان گذر سالانه در تالاب ها به خصوص در فریدونكناركه تنها بازار فروش غیرقانونی پرندگان زمستان گذران را نیز دارد، شكار شوند.
/1899/6982