كرمانشاه- ايرنا- شانزدهم اسفند، نخستين سالگرد فوت زنده ياد 'احمد عزيزي' شاعر انقلاب است كه دستگاه هاي متولي فرهنگ در استان كرمانشاه در نظر دارند در آئين گراميداشت اين شاعر سرپل ذهابي از اولين كتاب رمان او رونمايي كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ احمد عزيزي شاعر انقلاب كه از پانزدهم اسفند ماه سال 1386 به علت كاهش سطح هوشياري ناشي از تشنج، بيماري قلبي و كليوي در بيمارستان بستري بود، عصر دوشنبه 16 اسفند سال 95 در بيمارستان امام رضا (ع) كرمانشاه درگذشت.
حوزه هنري و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و تبليغات اسلامي استان كرمانشاه در نظر دارند، آئين گراميداشت نخستين سالگرد فوت شاعر انقلاب را در به صورت مشترك در كرمانشاه برگزار كنند.
زينب عزيزي، خواهر زنده‌ ياد احمد عزيزي در اين ارتباط توضيح داد كه در اين آئين از سه اثر تازه‌ منتشر شده از زنده ‌ياد احمد عزيزي رونمايي خواهد شد.
به گفته او، 'شون ميلكان' از جمله اين آثار است كه اولين مجموعه سروده‌هاي كُردي احمد عزيزي محسوب مي‌شود.
شون ميلكان به معناي بقاياي خاكستر و ... چادرنشينان است كه هنگام كوچ از آن‌ها باقي مي‌ماند و نشان مي‌دهد كه در اين منطقه افرادي زندگي مي‌كرده‌اند. خواندن اين اثر به دليل استفاده از واژگان اصيل كُردي، براي كُرد زبان‌ها لذت‌ بخش خواهد بود.
عزيزي در ادامه افزود: حتي به خاطر دارم كه برادرم سروده‌هايي از اين كتاب را براي مردم شميرانات مي‌خواند و آن‌ها نيز از شنيدن آن لذت مي‌بردند.
او اظهار كرد: در مجموع اين كتاب حاوي واژگان اصيلي است كه موجب عظمت بيشتر زبان كُردي مي‌شود.
خواهر زنده ‌ياد احمد عزيزي همچنين از انتشار 2 اثر ديگر نيز خبر داد و يادآور شد: 'برق بلاغت' مجموعه‌اي از شطحيات احمد عزيزي است كه به تازگي به چاپ رسيده است.
به گفته او، همچنين كتاب 'گيسوان شب' نيز كه رماني با زبان شطحيات است، در اين مراسم رونمايي خواهد شد.
اولين رمان نوشته شده توسط زنده‌ياد عزيزي 'سرزمين سرمه' نام داشت كه متأسفانه در دست نيست و به چاپ نرسيده است؛ از اين جهت كتاب گيسوان شب نخستين رمان چاپ شده او محسوب مي‌شود.
احمد عزيزي چهارم دي ماه سال 1337 در سرپل ذهاب كرمانشاه به دنيا آمد، او داراي آثاري نظير كفش هاي مكاشفه، شرجي آواز، خوابنامه و باغ تناسخ، ترجمه زخم، باران پروانه، رودخانه رؤيا، ملكوت تكلم و سيل گل سرخ است.
رهبر معظم انقلاب در سال 1390 و در جريان سفر به استان كرمانشاه با حضور در بيمارستان امام رضا (ع) از وي عيادت و بر رسيدگي به وضعيت اين شاعر آئيني تاكيد كردند.
عزيزي آثار شعر و نثر ادبي متعددي دارد و شاعري با سبك منحصر به فرد است كه اين سبك به صورت مثنوي در كفش هاي مكاشفه او جلوه كرده ‌است.
تمايل سبك وي به معنويت و عرفان اسلامي با فرم جديدي از مثنوي، ملهم از مثنوي مولوي، در شعر معاصر بي ‌نظير است، اين سبك تاثير بسيار زيادي در شعر معاصر گذاشته ‌است.
اشعار عزيزي با عرفان اسلامي آميختگي دارد و تمجيد از اهل بيت در بيشتر آثارش موج مي‌زند.
3033/8066