تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه قیمت فولاد در بورس كالا نباید بیش از قیمت پایه (فوب) خلیج فارس باشد، گفت: ستاد تنظیم بازار موضوع تعیین قیمت فولاد را هفته آینده در دستور كار دارد.

«محسن صالحی نیا» روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به پرسش ایرنا درباره سیاست این وزارتخانه درباره تعیین قیمت در بورس كالا با توجه به اینكه این قیمت گذاری بر پایه نرخ ارز در بازار آزاد صورت می گیرد و پیامد افزایش قیمت كالاها را به دنبال دارد، در حالی كه تولیدات برپایه نهاده های داخلی و ریال صورت می گیرد، اظهار داشت: نوسان نرخ ارز و سیاست حمایت از تولید داخلی یك مطالبه بحق تولیدكنندگان است.
وی افزود: افزایش قیمت مواد اولیه برای تولیدكنندگان مشكل ساز است و این وزارتخانه ششم اسفند (روز گذشته) پیرامون افزایش نرخ، سهم بازار، كشش تقاضا و وضعیت واردات فولاد، نشستی را با حضور تشكل های ذیربط فولادی و معاونان وزیر برگزار كردند كه جمع بندی مقدماتی آن این است كه ستاد تنظیم بازار شیوه قیمت در بورس كالا را بگونه ای تعریف كند كه قیمت فراتر از فوب خلیج فارس نشود.
معاون وزیر صنعت در امور صنایع اضافه كرد: قیمت عرضه تولیدات داخلی نباید بیش از عدد مزبور شود و قیمت ارز هم باید برپایه متوسط دوره های 2 تا سه ماهه مبنا قرار گیرد.
وی اظهار امیدواری كرد: تصمیم هفته آینده ستاد تنظیم بازار بگونه ای باشد كه مورد استقبال تولیدگران و مصرف كنندگان فولاد قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، ششم اسفند با حضور چهار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان تشكل های فولادی مواردی همچون بررسی افزایش قیمت محصولات، كمبود شمش، لزوم اجرای قانون 89 درصد قیمت میلگرد برای تعیین قیمت شمش، صادرات شمش از جمله موضوع هایی بود كه مطرح شد .
نمایندگان تشكل ها و معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست بر لزوم آرامش و نظارت بر بازار، ایجاد گفتمان مشترك میان صنایع بالادست و پایین دست، نقش محوری بورس كالا به عنوان مرجعی شفاف در تنظیم بازار فولاد، دیرهنگامی اجرای سیاست ها و پایش سامانه بهین یاب تاكید كردند.
بر پایه آمار انجمن جهانی فولاد، بررسی عملكرد 66 كشور عضو نشان می دهد در سال 2017 كشور چین به عنوان بزرگترین تولیدكننده فولاد خام رقم 831 میلیون و 700 هزار تن را ثبت كرد و جمهوری اسلامی ایران نیز 21 میلیون و 700 هزار تن تولید فولاد را به خود اختصاص داد.
برپایه ارزیابی انجمن جهانی فولاد، ایران در پایان سال 2017 به عنوان سیزدهمین فولاد ساز جهان معرفی شد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*1559*2025