تهران-ايرنا-گوينده و صداپيشه پيشكسوت سينما و تلويزيون در آيين بزرگداشت هفت دهه فعاليت خود گفت: هنر دوبله در ايران قابل ستايش است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي فرهنگسراي ارسباران، استاد مهدي عليمحمدي چهره ماندگار هنر دوبله شامگاه يكشنبه در آيين تجليل از هفت دهه فعاليت خود در فرهنگسراي ارسباران با اشاره به اينكه در دنيا هنر دوبله ايراني ها قابل ستايش است، افزود: در سفرهايم به اروپا و كشورهاي مختلف، ايراني ها را با ذوق، فراست، قوي و مستعد ديدم، ايراني ها برترين هاي جهانند و قابل مقايسه با هيچ كجا نيستند.
وي ضمن ابراز ارادت به همه حاضرين گفت: من ممكن است از دنيا سير باشم اما از شما سير نمي شوم چون به جز انسانيت و مهرباني از شما نديدم، تكنيك به گويندگان برتر تعلق دارد و من در مقابل شما هيچم او با تواضع و فروتني حاضرين را تحت تاثير قرار داد.
عليمحمدي اظهار كرد: از همه آنهايي كه خود را شاگردان من معرفي مي كنند چيزها آموختم و چيزها يادگرفتم وقتي كسي تدريس مي كند خود نيز بر آموزه هايش افزوده مي شود.
بهزاد فراهاني بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون نيز در اين آيين ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع پيشكسوتان عرصه راديو و دوبله با اشاره به چگونگي آشنايي خود با مهدي عليمحمدي اظهار كرد: عليمحمدي را از داستان هاي زن و زندگي، قصه هاي شب در راديو شناختم او در قلب جوانان نفوذ داشت، او بنيان هاي تكس و ديالوگ را مي شناخت.
وي با بيان اينكه عليمحمدي سحرخيز، منظم، آراسته، خوش اخلاق و چنته پرباري براي بهره مندي داشت، افزود: عليمحمدي به ما ياد داد صداسازي را در راديو فراموش و به جاي آن در انتقال مفهوم حسي به مخاطب تلاش كنيم و به بزرگان و مردم احترام بگذاريم.
فراهاني از بزرگاني همچون مشكين، خلعتبري، اميرفضلي، نصرت اله محتشم و همه بزرگان عرصه راديو و دوبله كه در جمع ما نيستند يادكرد و جامعه شناسي و رفتارشناسي عليمحمدي را نمونه يك بازيگر پرتوان و اخلاق مدار دانست.
اسماعيل ميرفخرايي مجري و تهيه كننده برنامه هاي علمي تلويزيوني نيز در اين آيين اظهار كرد: راديو مونس و معلم من بود و تنهايي هايم را پر مي كرد چون راديو بلندگو نبود؛ داراي هويت فرهنگي و تجزيه نشده بود و حتي امروز در بخش هايي از راديو اپيزودهاي قديمي پخش مي شود.
وي گفت: با آمدن تلويزيون به ايران با امتحان اولين گوينده پخش تلويزيون شدم و بعدها در ساخت برنامه هاي علمي و پژوهشي نيز فعاليت داشتم.
ميرفخرايي با اشاره به اينكه در راديو مشابهت هاي زيادي وجود دارد، افزود: عليمحمدي شخصيت ملي داشت، او با ادبيات و كلمات صحيح به ما خيلي چيزها آموخت و اميدوارم سال ها سلامت و پا برجا باشد.
نصراله مدقالچي گوينده و صداپيشه پيشكسوت سينما و تلويزيون نيز در اين آيين با بيان اينكه هنرمند نمي ميرد، اظهار كرد: هنرمندان موسيقي همچون موت زارت، شوپن و باخ نمردند آنها تبديل به موسيقي شدند چرا كه هنرمند در جان و قلب مردم مي ماند.
وي گفت: روزي عليمحمدي در بانك مرا ديد و صداي مرا براي دوبله پسنديد و پيشنهاد كرد در اين عرصه موفق مي شوم و مرا به زنده ياد هوشنگ مرادي، علي كسمايي، علي زرندي و ژاله علو معرفي كرد و از آن موقع تا به امروز در عرصه راديو و دوبله فعال هستم و براي عليمحمدي آرزوي سلامتي و نشاط دارم.
منوچهر اسماعيلي گوينده و صداپيشه پيشكسوت سينما و تلويزيون خاطرنشان كرد: آن زمان كه تلويزيون نيامده بود و تنها مونس مردم راديو بود عليمحمدي با صداي مخملي خود سر و گوش و دل ها را تسخير كرده بود و كم كم كه افتخار شاگردي او را پيداكردم او به من آموخت براي دوبله فيلم ها و سريال ها چگونه بايد حرف بزنم، عليمحمدي براي من همچون فردوسي و حافظ است.
امير محمد صمصامي صداپيشه و از شاگردان عليمحمدي اظهار كرد: افتخار شاگردي استاد را در ميان اولين دوره آكادميك دوبله بعد از انقلاب در محضر استاد عليمحمدي دارم و به خود مي بالم، استاد با همه مشكلات در كلاس حضور مي يافتند و زماني كه ما نُت نمي دانستيم آرشه عشق را به تارهاي ما كشيدند.
صمصامي به اتفاق حاضرين يكصدا جمله دوستت داريم استاد را فرياد زدند.
پخش 2 كليپ از فعاليت هاي مهدي عليمحمدي، اجراي زنده موسيقي گروه «كوچه باغ» به سرپرستي شاهرخ سرلك وتكنوازي پيانوي علي نواب زاده، رونمايي تمبر استاد مهدي عليمحمدي بخش هاي ديگر اين برنامه بود.
آيين تجليل از هفت دهه فعاليت مهدي عليمحمدي چهره ماندگار هنر دوبله شامگاه يكشنبه با حضور صداپيشه گان، اهالي تئاتر و سينما در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.
هنرمنداني همچون مهدي عليمحمدي، منوچهر اسماعيلي، امير نوري، نصراله مدقالچي، محسن رفيعي، پرويز ربيعي، حسين عرفاني، ابراهيم سرمكي، منوچهر والي زاده، ناصر ممدوح، انجوي شيرازي، هايده حائري، مرتضي جوهري، مريم معترف، سيامك اطلسي و محسن سليماني مدير فرهنگي هنري منطقه 3 و رئيس فرهنگسراي ارسباران در اين آيين حضور داشتند.
مهدي عليمحمدي از صداپيشه گان پيشكسوت است كه بسياري از صداپيشه گان عرصه راديو، تلويزيون و سينما از حضور او بهره بردند. وي فارغ التحصيل مدرسه عالي هنرپيشگي تهران در دهه 1320 – فارغ التحصيل دانشكده هنرهاي دراماتيك دانشگاه تهران است و گويندگي و مديريت دوبلاژ بسياري از آثار شاخص سينماي كلاسيك را برعهده داشته و پايه گذار ادبيات آكادميك نمايشي در دوبله آثار انيميشن كودكان در دهه 1360 است.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
تهرام/7245/ 1539