شهرري ـ ايرنا ـ مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور توانبخشي گفت:'برنامه ملي مداخله اتيسم' با همكاري وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و سازمان آموزش استثنايي كشور تدوين شده است و به زودي به صورت پايلوت در استان اصفهان اجرا مي شود.

محمد تقي جغتايي روز سه شنبه در حاشيه بازديد از مركز روزانه آموزشي توانبخشي اختلالات طيف اتيسم نويان( اولين مركز اوتيسم در جنوب تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: هدف اصلي از اجراي 'برنامه ملي مداخله اوتيسم' هماهنگي بيشتر بين دستگاه هاي متولي در امر غربالگري، ارزيابي، تشخيص و مداخله به صورت آزمايشي در ميان كودكان است تا ازهرگونه موازي كاري و اتلاف هزينه ها جلوگيري شود.
وي با بيان اينكه وزارت بهداشت، سازمان آموزش و پرورش استثنايي و سازمان بهزيستي به صورت مجزا فعاليت مي كردند افزود: بر اساس اين برنامه قرار شد غربالگري و تشخيص اوتيسم به صورت هماهنگ، انجام شود.
جغتايي در خصوص عملكرد وزارت بهداشت در انجام'برنامه ملي مداخله اتيسم' يادآور شد: بهورزان و كارشناسان بهداشت و روان وزارت بهداشت در خانه هاي بهداشت زماني كه والدين كودكان را براي واكسيناسيون مي آورند وارد عمل مي شوند و با انجام تست غربال گري كودكان مشكوك به اتسيم را به مراكز اختلالات تكاملي معرفي مي كنند.
وي با بيان اينكه سازمان بهزيستي كشور در'برنامه ملي مداخله اتيسم' طبق روال گذشته به غربالگري ادامه خواهد داد، افزود: پس از تشخيص اتسيم كودك در مراكز اختلالات تكاملي وزارت بهداشت، اين افراد براي خدمات توانبخشي همانگونه كه در اين برنامه پيش بيني شده است به مراكز سازمان بهزيستي معرفي مي شوند.
جغتايي با اشاره به اينكه از هر 250 كودك يك نفر مبتلا به اوتيسم را مي توان شناسايي كرد تصريح كرد: اختلالات تكاملي، زمينه ساز بروز انواع مختلفي از معلوليت هاي حركتي، ذهني، گفتاري، شنوايي و بينايي هستند كه براي پيشگيري از اين موضوع، لازم است كه تشخيص زودرس و مداخلات به موقع، انجام شود.
اوتيسم نوعي اختلال رشدي است كه با رفتارهاي ارتباطي، كلامي غيرطبيعي مشخص مي‌شود. علايم اين اختلال تا پيش از سه سالگي بروز مي‌كند و علت اصلي آن ناشناخته ‌است. اين اختلال در پسران شايع‌تر از دختران است.
بازديد جغتايي مشاور وزير بهداشت در امور توانبخشي از مركز روزانه آموزشي توانبخشي اختلالات طيف اتيسم نويان( اولين مركز اوتيسم در جنوب تهران) امروز(چهارشنبه) با حضور حسين نحوي نژاد معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي، مينا رجايي رييس بهزيستي شهرستان ري و جمعي از مسئولان استاني در شهرري برگزار شد.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
تهرام/3218 / 1539