اردبیل - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از انتقال 10 راس از مرال های سایت فندقلوی نمین برای رها سازی در زیستگاه منطقه حفاظت شده ارسباران خبر داد.

به گزارش ایرنا از اداره كل حفاظت محیط زیست اردبیل ، محمد خداپرست روز چهارشنبه در بازدید از سایت احیا و رها سازی مرال فندقلو گفت: با اجرای موفق طرح تكثیر و نیمه طبیعی گونه حفاظت و حمایت شده مرال در محل سایت فندقلوی نمین و با توجه به سازگاری این گونه با ارزش با شرایط محیطی و اكولوژیكی منطقه شاهد ازدیاد تدریجی جمعیت آن در چند سال اخیر با تلاش شبانه روزی همكاران محیط زیست استان بوده ایم.
او افزود: با نظر تخصصی كارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست كشور و در راستای احیای این گونه در زیستگاه ارسباران و اختلاط ژنتیكی با جمعیت مرال ارسباران و جلوگیری از رانش ژنتیكی در جمعیت های موجود نسبت به انتقال و جابجایی تعداد 10 راس مرال با تركیب جمعیتی مشخص از زیستگاه فندقلوی نمین به منطقه حفاظت شده ارسباران با همكاری بین استانی كارشناسان محیط زیست استان اردبیل و آذربایجان شرقی اقدام می شود.
وی گفت: با توجه به تكثیر و ازدیاد مرال و ظرفیت مازاد آن و پایین بودن مساحت سایت مذكور پیگیری لازم برای افزایش مساحت سایت تكثیر نیمه طبیعی مرال از اداره كل منابع طبیعی استان در حال پیگیری است.
سایت تكثیر و احیا مرال فندقلو به همت اداره كل حفاظت محیط زیست اردبیل در سال 1388 و با هدف احیای گونه حمایت شده مرال در اراضی جنگلی فندقلو به مساحت 10 هكتار و با رهاسازی 12 راس مرال كار خود را آغاز كرد.
مرال بزرگترین گوزن و بزرگترین گیاه ‌خوار سم دار ایران است. جفت گیری مرال ها از اواسط شهریور شروع شده و تا اواسط مهرماه ادامه می‌‌یابد. دوره بارداری مرال حدود 240 روز است و در هر زایمان یك گوساله متولد می‌‌شود.
نمین در 30 كیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
6018/ 1257