پكن - ایرنا - همایش تجارت و سرمایه گذاری ایران و چین روز چهارشنبه با حضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی، بازرگانان، تجار و همچنین مسئولان ایرانی و چینی در شانگهای برگزار شد.

به گزارش ایرنا این همایش با همت و همكاری كنسولگری ایران و رایزنی بازرگانی ایران در شانگهای در هتل شرایتون منطقه آزاد تجاری این شهر بندری برگزار شد.
این همایش با حضور عسكر اولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، بیرنگ قائم مقام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برهان شجاعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و ایروش سركنسول ایران در شانگهای برگزار شد.
در 10 سال گذشته چین بزرگ‌ترین شریك تجاری ایران بوده است قبل از تحریم‌ها، در خلال آن و پس از امضای برجام نیز چین بزرگ‌ترین وارد كننده و صادركننده كالا به ایران بوده است.
در سال های اخیر روابط 2 كشور چین و ایران بیش از پیش تعمیق یافته است و حجم روابط تجاری 2 كشور به سرعت رشد پیدا كرده و به ركورد 52 میلیارد دلار در سال رسیده است.
در سال 2017 تجارت دو جانبه ایران و چین به رقمی بیش از 37.2 میلیارد دلار رسید كه نسبت به سال 2016 بیش از 20 درصد رشد دارد.
روابط ایران و چین به عنوان 2 كشور باستانی با بیش از 2500 سال قدمت، همواره دوستانه بوده و اكنون چین شریك اول اقتصادی و تجاری ایران است.
ایران از كشورهای موسس بانك آسیایی سرمایه گذاری زیر ساخت (AIIB) است و از استراتژی یك جاده یك كمربند حمایت می كند.
همكاری های 2 كشور در چارچوب طرح «یك جاده- یك كمربند» در بخش های حمل و نقل، نفت، گاز، پتروشیمی، متالوژی، ساخت و ساز و زیربنایی نیز در حال توسعه است.
دو كشور همچنین در زمینه های فاینانس نیز سرمایه گذاری های مشترك زیادی دارند كه راه اهن تهران مشهد نمونه آن است.
همچنین در حاشیه این همایش، پاویون جمهوری اسلامی ایران با عنوان نمایشگاه دائمی جهت ارائه محصولات صادراتی ایران و فن آوری های نوین، از امروز چهارشنبه فعالیت خود را به صورت رسمی در منطقه آزاد شانگهای چین آغاز كرد.
پاویون جمهوری اسلامی ایران با عنوان نمایشگاه دائمی جهت ارائه محصولات صادراتی ایران و فن آوری های نوین امروز چهارشنبه فعالیت خود را به صورت رسمی در منطقه آزاد شانگهای چین آغاز كرد.
پاویون ایران در زمینی به مساحت 5400 متر و در ساختمانی دو طبقه در منطقه آزاد تجاری شانگهای افتتاح شده است.
هدف از راه اندازی این پاویون، عرضه كالاهای برتر و نمونه ایران در بازار چین است.
این پاویون دارای 60 غرفه مختلف در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، عمرانی و فناوری است.
از جمله امتیازات منطقه آزاد تجاری شانگهای، فروش و عرضه كالاهای ایرانی بدون پرداخت عوارض است.
**آساق**1904**