بندرعباس - ايرنا - طرح توسعه فاز سوم بندر شهيد رجايي امروز چهارشنبه با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران در جنوب كشور كليد خورد تا اين بندر با پذيرش كشتي هاي اقيانوس پيماي 20 هزار كانتينري، همچنان موقعيت راهبردي خود را در منطقه و خاورميانه حفظ كند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، ظرفيت 100 ميليون تني تخليه و بارگيري كالا در بندر شهيد رجايي با تجهيزات پيشرفته و افزايش ظرفيت كانتينري اين بندر به 8 ميليون كانتينر در سال، بندر شهيد رجايي را در خليج فارس به يكي از بزرگترين بندرخاورميانه تبديل كرده است.
برخورداري از موقعيت منحصر بفرد جغرافيايي در كريدور شمال - جنوب در خليج فارس و تنگه هرمز و اتصال به شبكه ريلي و جاده اي، بندرشهيد رجايي را به يكي از بنادر مهم جهان در منطقه تبديل كرده تا صاحبان كالاهاي تجاري، كوتاهترين مسير انتقال كالا را به منطقه آسياي مركزي و خاورميانه انتخاب كنند.
عباس آخوندي در بهمن ماه سال جاري در آيين بهره برداري از 19 پروژه دريايي و بندري استان هرمزگان در بندر شهيد رجايي و بنادر تابعه آن، اظهارداشت: ظرفيت كانتينري بندر شهيد رجايي به يك و نيم برابر افزايش پيدا كرده است و پس از توافق برجام 104 ميليون يورو قرارداد بسته شد و 12 فقره جرثقيل با تكنولوژي جديد از آلمان وارد ايران شده كه دو فقره آن نصب و دو فقره آن نيز در حال نصب است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به نصب كامل 12 دستگاه گنتري كرين در آينده نزديك، خاطرنشان كرد: تمام تجهيزات وارد بندر شده و در حال تجهيز كامل اين بندر هستيم.
وي تاكيد كرد: مساله اي كه در بندر شهيد رجايي براي ما اهميت دارد بهره برداري كامل از اين سرمايه است و اطمينان از اين موضوع كه نرخ بهره وري در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد.
آخوندي افزود: از هر دو شركت بتا و سينا كه اپراتوري ترمينال يك و دو بندر شهيد رجايي را برعهده گرفته اند، خواسته ايم تا بتوانند شركاي بين المللي داشته باشند و در جهت بهره برداري با نرخ بهره وري بالا و همچنين در جهت امكان بازاريابي براي بنادر ايران به كمك شركاي بين المللي شان اقدام كنند.
وي تصريح كرد: مجموعه اين اقدامات سبب مي‌شود كه حمل مستقيم از بنادر دنيا به سمت بنادر شمال خليج فارس افزايش پيدا كند و اولين خواسته ما از اپراتور‌ها و كساني كه عمليات بهره برداري به آن‌ها واگذار شده اين است كه بتوانند تا آنجا كه ممكن است بهره برداري مستقيم را افزايش دهند و اين خواست مهم ما از اپراتور‌هاي بندر شهيد رجايي است.
وزير راه و شهرسازي بيان كرد: اميدواريم اپراتور‌هاي ترمينال يك و دو در سال آينده و در چنين موقعيتي نشان دهند كه نرخ بهره برداري افزايش يافته و تخليه و بارگيري بنادر بهبود پيدا كرده و دوستاني كه مدعي هستند بخش غيردولتي بهتر از دولتي عمل مي‌كند بتوانند اين موضوع را به اثبات برسانند.
آخوندي در پايان از اهميت توسعه فاز سه بندر شهيد رجايي خبر داد و گفت: اميدواريم فاز سه به زودي با طي مراحل مناقصه و سرمايه گذاري به سرانجام برسد تا اين بندر بتواند به جايگاه واقعي خود در منطقه دست پيدا كند.
طرح احداث يك مجتمع بندري در استان هرمزگان از مهمترين مصوبات شوراي عالي اقتصاد در سال هاي پاياني دهه 40 بود و قرارداد آن در سال 1349 با يك كنسرسيوم ايتاليايي منعقد و با آغاز عمليات اجرايي ساخت بزرگترين بندر تجاري ايران ، نخستين پايانه تخليه وبارگيري آن نيز در سال 63 به بهره برداري رسيد.
با اجراي توسعه توسعه فاز اول اين بندر در سال 81 و تكميل حوضچه هاي دوم و سوم آن و با احداث اسكله هاي 850 متري شرايط براي پهلوگيري كشتي هاي بزرگ با آبخور 17 متر فراهم شد و با ظرفيت سازي 3 ميليون كانتينر بندر شهيد رجايي نقش بي بديل خود را در منطقه آغاز كرد.
با بهره برداري از فاز اول بلافاصله عمليات اجرايي فاز دوم طرح توسعه اين بندر با ساخت 7 پست اسكله جديد به طول بيش از 2 هزار متر در يال هاي غربي و شرقي افزايش ظرفيت كانتينري آن ساليانه به 6 ميليون كانتينر در دستور كار سازمان بنادر و دريانوردي قرار گرفت.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با اجراي توسعه فاز سوم بندر شهيد رجايي دولت 850 ميليارد تومان اعتبار براي تكميل زيرساخت ها و اسلكه هاي اين فاز اختصاص داده است.
محمد راستا افزود: با انجام سرمايه گذاري هاي مورد نياز در اين فاز در مجموع ميزان سرمايه گذاري دولتي و بخش خصوصي در اين فاز به 2 هزار ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.
وي گفت: تهيه اسناد برگزاري فراخوان سرمايه گذاري داخلي و خارجي در دستور كار سازمان بنادر قرار گرفت اما در مرحله نخست تكميل زيرساخت هاي آن با استفاده از پيمانكارهاي داخلي و با مشاركت شركت هاي خارجي آغاز مي شود.
معاون وزير راه وشهرسازي گفت: با تكميل اين فاز ظرفيت 6 ميليون كانتينري فاز دوم اين بندر به بيش از 8 ميليون كانتينر افزايش مي يابد و هم اكنون در حال تجهيز فاز دوم پايانه كانتينري اين بندر هستيم.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اظهارداشت: نصب 12 چرثقيل گنتري كرين بزرگ كشتي به ساحل و 15 دستگاه چرثقيل دروازه اي محوطه كانتينري با 21ميليون يرور اعتبار توسط سازنده داخلي در دست اقدام است .
راستاد گفت: پيش بيني ما اين است كه تا نيمه سال آينده تمام اين تجهيزات در بندر شهيد رجايي به بهره برداري كامل برسد.
وي اظهارداشت: 217 ميليون تن ظرفيت بنادر كشور است كه در حدود 150 ميليون تن كالا در بنادر كشور تخليه و بارگيري شده به خصوص اين كه در حوزه تخليه و بارگيري كانتينري رشد ما بيش از 16 درصد بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآورشد: از ابتداي سال جاري تقريبا 150 ميليون تن كالاي نفتي نيز از بنادر تخصصي محموله هاي نفتي تخليه و بارگيري شده كه مجموع آنها بيش از 300 ميليون تن حجم حمل و نقل دريايي بنادر ايران است.
با توجه به ضرورت توسعه اين بندر در جنوب كشور و اهميت رقابت آن با ساير بنادر جنوب خليج فارس طرح توسعه فاز سوم آن در دست اقدام قرار گرفت تا با ساخت 1500 متر اسلكه جديد و بيش از 50 هكتار محوطه كانتينري ظرفيت اين بندر از 6 به 8 ميليون كانتينر افزايش يابد و صبح امروز طرح توسعه فاز سوم اين بندر با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران كليد خورد.
توجه دولت تدبير و اميد به اهميت توسعه بندر شهيد رجايي نقطه آغازين روند پيشرفت بندر شهيد رجايي در بلند مدت در دستور كار سازمان بنادر و دريانوردي قرار گرفته تا اين بندر با احداث 5 حوضچه جديد و احداث 12 هزار متر اسكله در 39 پست در بازه زماني 2030 و در نهايت 2040 اين بندر با ظرفيت بيش از 20 ميليون كانتينر در سال بتواند در منطقه خاورميانه نقش آفريني كند.
ايجاد و راه اندازي شهر لجستيك، اجراي طرح جامع بندري، ساخت آزادراه شهيد رجايي، راه اندازي ترمينال ريلي - نفتي، ساخت ترمينال ريلي - مواد معدني و ساخت ترمينال مكانيزه غلات از مهم ترين برنامه هاي بندر شهيد رجايي در بلند مدت براي توسعه ترانزيت و لجستيك در منطقه است.
راه اندازي ترمينال كالاهاي سردخانه اي، ايجاد حوضچه هاي جديد عملياتي در غرب بندر، احداث ساختمان هاي خدمات ريلي در محوطه بندري و هوشمند سازي فرايند تخليه و بارگيري كالا و ترانزيت از مهم ترين برنامه هاي دولت در طرح توسعه اينده بندر شهيد رجايي است.
هم اكنون مساحت اين بندر به 2400 هكتار رسيده، مساحت محوطه باراندازهاي بيش از 220 هكتار است و وسعت انبارهاي مسقف بندر شهيد رجايي هم اكنون به بيش از 25 هكتار رسيده است.
وجود پايانه بزرگ كانتينري، پايانه كالاهاي متفرقه با 40 هكتار محوطه، پايانه غلات با 8.8 هكتار مساحت و سيلوهاي 100 هزار تني، پايانه هاي ريلي با 53 كيلومتر در محوطه بندر، پايانه نفتي با 9 اسكله و پايانه روغن نباتي به ظرفيت بيش از 350 هزار تن با مشاركت بخش خصوصي از مهمترين ويژگي هاي اين بندر بزرگ كانتينري ايران در خاورميانه است.
با لغو تحريم هاي ظالمانه و رفع محدوديت هاي تردد كشتي هاي بزرگ تجاري جهان به بنادر ايران، هم اكنون تردد بيش از 17 شركت كشتيراني بزرگ جهان براي تخليه و بارگيري كالاهاي تجاري به بنادر ايران و بندرشهيد رجايي آغاز شده و انتظار مي رود در يك شرايط رقابتي بندرشهيد رجايي بتواند با بزرگترين بنادر منطقه همچنان جايگاه رقابتي خود را حفظ كند.
كاروان تدبير و اميد به رياست حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري امروز چهارشنبه نهم اسفندماه مهمان مردم هرمزگان است و با حضور اعضاي هيات دولت در اين استان بسياري از مسايل و مشكلات اين استان حل وفصل مي شود.
در اين سفر 30 طرح مهم از جمله فولاد صبا، فاز سوم طرح توسعه بندر شهيد رجايي، پالايشگاه گاز گورزين قشم، طرح افزايش بنزين پالايشگاه نفت بندرعباس افتتاح مي شود.
اين دومين سفر حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني به استان هرمزگان در سال جاري است و پيش از اين رييس جمهوري روزهاي نهم و دهم ارديبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر كرد و مرحله اول پالايشگاه ستاره خليج فارس، صبا فولاد خليج فارس و چند طرح عمراني ديگر به بهره برداري رسيد.
گزارش از ايرج منصوري
اقتصام** 1108* 6075