بجنورد- ايرنا- مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي گفت: براساس برنامه ريزي و سرمايه گذاري انجام شده در نيمه نخست سال 97 ظرفيت تصفيه فاضلاب استان به 2 برابر افزايش مي يابد.

غلامحسين ساقي شنبه به خبرنگار ايرنا اظهار كرد: طرح فاضلاب در چهار شهر بجنورد، شيروان، اسفراين و آشخانه در حال اجرا است و با اجراي كامل طرح فاضلاب در اين شهرها 80 درصد از جمعيت استان تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.
وي با اشاره به اينكه از سال 69 اجراي شبكه فاضلاب در شهرهاي بجنورد و اسفراين آغاز و پس از تشكيل استان نيز اجراي اين طرح در شيروان و آشخانه پيگيري شده است افزود: شركت آب و فاضلاب استان از يك سال گذشته بجد پيگير است تا ظرفيت تصفيه فاضلاب در شهرهاي استان افزايش يابد.
وي تصريح كرد: اكنون 2 تصفيه خانه در شهر اسفراين و بجنورد با ظرفيت 27 هزار و 600 متر مكعب در مدار بهره برداري است كه از اين ميزان 19 هزار و 600 مترمكعب ظرفيت تصفيه خانه در بجنورد و هشت هزار متر مكعب در اسفراين است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي افزود: تا نيمه نخست سال آتي، هشت هزار متر مكعب به ظرفيت تصفيه خانه اسفراين افزوده مي شود كه به 16 هزار مترمكعب ارتقا مي يابد.
ساقي گفت: هشت هزار و 700 متر مكعب به ظرفيت تصفيه خانه فاضلاب آشخانه و 12 هزار متر مكعب به ظرفيت تصفيه خانه فاضلاب شيروان افزوده مي شود.
وي با اشاره به اينكه از سال 69 تا پايان سال 95، 25 كيلومتر شبكه فاضلاب در استان اجرا شده است، افزود: در 10 ماهه امسال 48.5 كيلومتر شبكه فاضلاب در استان اجرا شده كه اجراي شبكه فاضلاب نسبت به سال گذشته بيش از 2 برابر افزايش داشته است.
ساقي با اشاره به اينكه بهره مندي شهروندان خراسان شمالي از خدمات فاضلاب 17 درصد از ميانگين كشوري پايين تر است گفت: اكنون 31 درصد از جمعيت شهري خراسان شمالي از خدمات فاضلاب بهره مند هستند در حالي كه اين رقم در كشور 48 درصد است
وي افزود: شركت تكليف دارد تا در برنامه ششم توسعه، ميانگين بهره مندي از خدمات فاضلاب در استان 42 درصد ارتقا يابد.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي تصريح كرد: بر اساس اهداف وزارت، در سطح كشور در برنامه ششم توسعه، خدمات فاضلاب شهري 25 درصد ارتقا مي يابد اما در استان تلاش داريم تا علاوه بر رسيدن به اين رقم، عقب ماندگي 17 درصدي نيز جبران شود.
استان 863 هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق كشور واقع است كه 52 درصد جمعيت آن در شهرها سكونت دارند.
7185/ 6042