تهران- ايرنا- دبير انجمن جراحان پلاستيك با اشاره به اينكه ممكن است عوارض ناشي از انفجار و سوختگي مواد محترقه غيرقابل برگشت باشد، گفت: سوختگي، صدمات دست، سر و صورت و به خصوص چشم‌ها از خطرات احتمالي و عمده شب چهارشنبه آخر سال است.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي، بابك نيكومرام با اشاره به وقوع احتمالي حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: هر ساله شاهد حوادثي به دليل انفجار مواد محترقه غيراستاندارد و دست‌ساز هستيم كه اين مساله معلوليت هاي جسمي و رواني و همچنين هزينه هاي فراوان براي افرادي كه خواسته يا ناخواسته درگير اينگونه حوادث مي‌شوند، به همراه دارد.
وي قطع عضو و سوختگي در دست و صورت را ازجمله عوارض ناشي از انفجار موادمحترقه برشمرد و گفت:‌ از دست دادن بينايي نيز ممكن است رخ دهد كه اطلاع‌رساني براي پيشگيري از اين حوادث بسيار مؤثر است.
دبير انجمن جراحان پلاستيك با اشاره به اينكه تروماي دست ناشي از انفجار، سوختگي‌هاي شديد و موارد مشابه سبب شده كه افراد براي ترميم آن به مراكز تخصصي ارجاع يابند، افزود: حتي اگر هزينه‌هاي اين جراحي‌ها رايگان باشد، عوارض ناشي از سوختگي و انفجار موادمحترقه با جراحي هاي پلاستيك پيچيده و متعدد نيز تا ساليان سال اختلال عملكرد و بدشكلي عضو را به همراه خواهد داشت.
نيكومرام ادامه داد: يك عمل نابخردانه، معلوليت يك عمر را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراين پيشگيري از اين حوادث توسط خانواده‌ها و مسئولان مي‌تواند در كاهش‌ آن بسيار مؤثر باشد.
فوق تخصص جراحي پلاستيك گفت: افراد به محض اينكه دچار سوختگي شدند، بايد با اورژانس تماس گرفته تا ضمن گرفتن درمان مقدماتي در صورت نياز به مراكز تخصصي مربوطه فعال در اين خصوص منتقل شوند.
علمي**1834**1440