تهران-ایرنا-استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ارتباطات‌دهی رسانه ها در شرایط بحران فقط انتشار خبر نیست بلكه رسانه ها باید علاوه بر نقش نظاره گری، كنشگر فعال باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هادی خانیكی روز دوشنبه در همایش ملی رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی در خدمت كاهش خسارات بلایای طبیعی، در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار كرد: پیوستگی و انسجام اجتماعی در مدیریت بحران و نقش رسانه ها در این عرصه مهم است.
خانیكی تصریح كرد: رسانه ها در شرایط بحرانی باید كاری انجام دهند نه اینكه صرفا با بحران مواجه شوند به بیانی دیگر، در ارتباطات بحران، رسانه ها باید علاوه بر نقش نظاره گری، كنشگر فعال باشند.
وی یادآور شد:دو مفهوم ریسك و بحران در ادبیات روزنامه نگاری اهمیت یافته است و هریك نیازمند توانمندی های ویژه ای است.
خانیكی خاطرنشان كرد: در رخدادهای طبیعی و بحران های انسانی و اجتماعی، فهم موقعیت های مخاطره آمیز مهم است و چون توجه به پیام ها بیشتر می شود، پیام ها هم بهتر شنیده می شود و در واقع جامعه منفعل در بحران ها نسبت به رسانه ها فعال می شود.
وی ادامه داد: اما آنچه در این میان مهم است این است كه مردم در شرایط بحران به سراغ چه رسانه ای می روند.
این استاد ارتباطات گفت: با ورود شبكه های جدید، با تمایز نظاره گری و كنشگری مواجه هستیم و رسانه ها باید به این دو مقوله توجه داشته باشند.
به گزارش ایرنا، همایش ملی رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی در خدمت كاهش خسارات بلایای طبیعی با حضور دبیركل كمیسیون ملی یونسكو، رئیس ستاد مدیریت بحران، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، جمعی از استادان و صاحبنظران برجسته علوم اجتماعی و ارتباطات، امروز دوشنبه در دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است.
این همایش یك روزه، دارای چهار پنل تخصصی شامل «رسانه های جمعی، ارتباطات ریسك، ارتباطات بحران»، «مدیریت بحران از منظر آموزشی و اجتماعی»، «رسانه های های جدید، ارتباطات ریسك، ارتباطات بحران» و «اخبار جعلی و شایعات رسانه ای در مواجهه با بلایای طبیعی» است.
اجتمام**3229** 1418