مجتبی مقصودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا افزود: دانش آموزان خانواده های مرفه از قافله آموزش زبان عقب نمی مانند اما دانش آموزان قشر متوسط جامعه كه شاید پیش از این با هزینه اندك در كلاس هایی كه آموزشگاه ها در خارج از ساعات درسی در مدارس برگزار می كردند، از این حداقل امكانات نیز محروم شده اند.
وی اظهار داشت: درست است كه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تدریس نكردن زبان انگلیسی در دوره ابتدایی مساله جدیدی نیست و از قبل وجود داشته اما با این مصوبه دست آموزشگاه هایی كه پیش از این در مدارس فعالیت می كردند، بسته شده است.
سرپرست اسبق گروه آموزش زبان خارجی دفتر تالیف كتاب های درسی تصریح كرد: این مساله به ویژه در مدارس غیردولتی كاملا مشهود است زیرا در این مدارس گرایش به آموزش زبان انگلیسی و تدریس مطالب به هر دو زبان انگلیسی و فارسی بیشتر است كه با این مصوبه عملا این مدارس نیز نمی توانند فعالیت خاصی داشته باشند.
مقصودی تصریح كرد: نظام آموزشی ما از آنجا كه آموزش زبان انگلیسی را نوعی تهاجم فرهنگ بیگانه می داند، ترجیح می دهد تدریس آن را از پایه های تحصیلی بالاتر شروع كند حال آنكه با فرا گرفتن زبانی غیر از زبان مادری، دنیای جدیدی به روی انسان گشوده می شود و فرد با عقاید و نوع زندگی دیگر جوامع نیز آشنا خواهد شد.
وی بیان كرد: تجربه نشان داده دانش آموزانی كه در مدارس به هر دو زبان فارسی و انگلیسی كتاب های درسی را می خوانند و یا در مدارس بین الملل آموزش های لازم را فرا می گیرند در آینده افراد موفق تری خواهند بود.
این كارشناس آموزشی ادامه داد: زمانی كشور ژاپن مخالف آموزش به زبان انگلیسی بود اما بعدها كه متوجه تاثیرات مثبت فراگیری این زبان در مجامع بین المللی شد، آموزش در این رابطه را در سطح گسترده آغاز كرد.
مقصودی تصریح كرد: همچنین اكنون كشورهای همسایه ما به ویژه در حوزه خلیج فارس، آموزش زبان انگلیسی را از دوره ابتدایی آغاز می كنند زیرا یكی از راه های ارتباط با جهان را یادگیری این زبان می دانند و بر عكس آنچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش عنوان می كنند كه آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی شادابی و نشاط را از دانش آموزان و كودكان می گیرد، به هیچ وجه اینگونه نیست.
وی با بیان اینكه كتاب های آموزش زبان و فضای آموزشگاه ها به قدری جذاب است كه می تواند شادی و نشاط را برای بچه ها به همراه داشته باشد، اضافه كرد: این فضای با نشاط را می توان با برنامه ریزی درست وارد مدارس كرد.
سرپرست اسبق گروه آموزش زبان خارجی دفتر تالیف كتاب های درسی بیان داشت: تجربه جهانی بر این مساله اتفاق نظر دارد در شرایط كنونی كه زبان بین الملل، انگلیسی است چاره ای جز پیوستن به این موج نداریم و این در حالیست كه هنوز در كشور ما به دنبال تحقیقات در زمینه تبعات مثبت و منفی آموزش زبان در مدارس هستند و اینكه آموزش زبان باید از چه پایه ای آغاز شود.
وی یادآور شد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دهه 80 اقدام به اجرای آزمایشی آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی و در شهرستان ملایر كرد كه در این طرح با برگزاری آزمون مشخص شد توان علمی معلمان زبان در مدارس ضعیف است به همین دلیل این معلمان در قالب دوره یك ماهه تحت آموزش قرار گرفتند.
مقصودی بیان داشت: این معلمان سپس در چند مدرسه آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان پایه دوم ابتدایی را آغاز كردند كه نتایج مثبتی به همراه داشت و والدین و دانش آموزان از اجرای طرح مذكور اعلام رضایت كردند اما در میانه راه به یك باره اجرای آن متوقف شد.
مقصودی با تاكید بر اینكه آموزش زبان به دانش آموزان هزینه ای به آموزش و پرورش تحمیل نمی كند و اكنون فصل تحقیق و پژوهش سپری شده است، به دلایل ناكارآمدی آموزش زبان در مدارس اشاره كرد و گفت: فقدان توانایی لازم معلمان، كمبود ساعات آموزشی و جذاب نبودن كتاب های درسی از دلایل عمده این ناكارآمدی به شمار می رود حال آنكه می توان با برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان و اندكی جذابیت در طرح و رنگ كتاب ها، در مدارس نیز همگام با آموزشگاه ها پیش رفت و به نتایج مثبت دست یافت.
این كارشناس آموزشی خاطرنشان كرد: فقدان یادگیری دروس صرفا به زبان انگلیسی محدود نمی شود و دانش آموزان عملا با هفت سال آموزش، در زبان عربی نیز ضعیف هستند.
بر اساس گزارش ایرنا، دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش اواسط دی ماه امسال با تاكید دوباره مبنی بر ممنوعیت تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی در ساعات رسمی یا غیررسمی اعلام كرد كه در صورت مشاهده چنین مواردی، برخورد خواهد شد.
مهدی نوید ادهم افزود: برنامه آموزش و پرورش در دوره ابتدایی تقویت زبان فارسی و فرهنگ ایرانی اسلامی دانش آموزان است و آموزش زبانهای خارجی در این دوره تحصیلی به هیچ عنوان توصیه نشده است و آموزش این زبان از دوره اول دبیرستان قابل اجراست.
فراهنگ**1883**1055
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
تهران- ایرنا- كارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان اغلب خانواده ها به ویژه اقشار مرفه با ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی به سمت آموزشگاه ها سرازیر و موجب رونق این موسسات شده اند.