پكن - ایرنا - یك روزنامه چینی به نقل از 'علی اصغر خاجی' سفیر ایران در چین نوشت بر اساس برنامه های جمهوری اسلامی، مناسبات ایران با چین تقویت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گلوبال تایمز در مصاحبه ای با سفیر ایران در چین می نویسد بر اساس آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفته است روابط ایران با شرق گسترش خواهد یافت.
این روزنامه تصریح كرده است رهبر ایران، شرق را بر غرب ترجیح می دهد به همین دلیل به نظر می رسد ایران از تلاش هایش برای بهبود روابط با غرب نتیجه زیادی نگرفته و شكیبایی اش كمتر شده است و می خواهد مناسبات قوی تری با چین و روسیه داشته باشد.
روزنامه از قول 'علی اصغر خاجی' سفیر ایران در پكن آورده است بر همین اساس ایران از تلاش ها و مشاركت چین در پیشبرد صلح منطقه ای استقبال می كند.
وی گفت كه در خاطرات مردم ایران اشتباهات و اقدامات غرب همچنان باقی است و از جمله آنها، تحریم ها و فشارها و سیاست های بعضا خصمانه علیه تهران را فراموش نكرده اند و به رغم همه این اقدامات، ایران بر اساس اتكا به نیروی داخلی و جوانانش در توسعه علمی و اقتصادی گام های بلندی برداشته است.
وی گفت مسایلی چون مبارزه با تروریسم، صلح منطقه ای و چند جانبه گرایی از دیدگاه های مشترك چین، ایران و روسیه است و ایران فراموش نمی كند كه چین در دوران تحریم و سختی در كنار ایران ایستاده است و برای صلح و ثبات منطقه تلاش می كند و همین باعث نزدیكی ایران با شرق می شود و از سوی دیگر شرق می تواند در پیشبرد ارتباطات منطقه ای و صلح و ثبات و كمك به برقراری امنیت منطقه نقشی مهم ایفا كند.
وی در باره برجام و سوال خبرنگار روزنامه در خصوص بی برنامگی آمریكا و بی اعتنایی این كشور به این توافقنامه و احتمال كنار گذاشتن آن گفت كه این كار فقط واشنگتن را در جامعه جهانی منزوی تر می كند.
سفیر ایران گفت كه آمریكایی ها بارها استانداردهای دوگانه را در مسایل مختلف از جمله در برجام نشان داده اند و بر خلاف آنكه آژانس بین المللی انرژی 10 بار در گزارش هایی پایبندی ایران را به برجام تاكید كرده است، این توافق را زیر سوال می برند و با این كار بی اعتمادی دنیا به آمریكا بیشتر خواهد شد.
خاجی گفت كه آمریكا با زیر پا گذاشتن برجام مرتكب اشتباهی بزرگ خواهد شد و به مسابقات تسلیحاتی دامن خواهد زد و این رفتار مغایر با مقررات و نرم های بین المللی است و استاندارد دوگانه این كشور را در مسایل بین المللی نشان می دهد.
وی درباره برنامه راه ابریشم چین گفت این طرحی بزرگ است كه چند قاره را به یكدیگر مرتبط می كند و ایران توانسته است با استفاده از فرصت های پیش آمده، بندر چابهار خود را نیز فعال كند و طرح های مختلفی برای همكاری با چین از جمله در چابهار داریم و ایران دارای منابع غنی انرژی و نفت و گاز و یك عرضه كننده با اطمینان و قابل اعتماد برای چین است.
وی گفت كه در جریان سفر شی جین پینگ رییس جمهور چین به ایران در سال 2016 میلادی هم سندی در این باره امضا شده است كه باعث بهتر اجرا شدن طرح های مشترك همكاری راه ابریشم می شود كه برای دو طرف و كل منطقه سود آور خواهد بود.
وی سرمایه گذاری و امور مالی و انرژی را عرصه های مهم همكاری دانست و گفت كه با توجه به مصرف بالای انرژی در چین دو كشور می توانند در این زمینه روابط نزدیكتری داشته باشند و ایران در جذب فن آوری و سرمایه گذاری استقبال گسترده ای در برنامه خود از كشورهای دیگر از جمله چین به عمل آورده است.
سفیر ایران در باره نقش چین در خاورمیانه گفت افراط گرایی، تروریسم و فروپاشی برخی دولت ها و بسیاری از مسایل دیگر و بحران های موجود منطقه محصول سیاست های نادرست آمریكاست و این موضوعات برای امنیت جهانی نیز آثار منفی داشته است.
وی گفت كه از دیدگاه ایران و وزیر خارجه كشورمان، داشتن یك خاورمیانه قوی و با ثبات و دارای صلح اولویت ایران است و بر این باوریم كه ناامنی باعث گسترش تروریسم می شود و این برای همه تاثیرات منفی خواهد داشت.
وی تاكید كرد كه سیاست های چین در خاورمیانه و همكاری این كشور با ایران می تواند باعث گسترش صلح و امنیت و ثبات شود و ایران از این مشاركت پكن استقبال می كند.
آساق**231**1904**