يزد - ايرنا - مديركل گمركات يزد گفت: صادرات اين استان در 11 ماهه سال 1396نسبت به مدت مشابه سال 1395 از لحاظ وزن 12 درصد و از لحاظ ارزش 11 درصد افزايش يافت.

محمدحسين سلماني سه شنبه شب در حاشيه جلسه كارگروه توسعه صادرات استان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در باره عملكرد 11ماهه گمركات اظهار كرد: در اين مدت يك ميليون و 855 ميليون و 877 تن كالا به ارزش 473 ميليون و 660 دلار از يزد به خارج صادر شده است.
وي افزود: عمده صادرات به عراق ، افغانستان ، پاكستان ، تركيه ، هلند ، آلمان و گرجستان و شامل كاشي و سراميك ، شيشه ساختماني ، هيدروكربن ، ميلگرد ، ظروف شيشه اي ، مصنوعات پلاستيكي و اكسيد موليبدن بود.
مديركل گمركات استان يزد با بيان اينكه در اين مدت واردات در خدمت اشتغال و توليد داخلي بود، ادامه داد: در 11 ماهه امسال 33هزار و 560 تن كالا به ارزش 120ميليون و 68 دلار وارد استان شد كه از نظر وزن 13 درصد و از نظر ارزش 18 درصد افزايش داشته است.
به گفته سلماني عمده كالاهاي وارداتي توليد تركيه ، چين ، ايتاليا ، كره ، اسپانيا ، چك و آلمان بود كه در اين مدت كل مسافران استان 27 هزار نفر بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد كاهش داشته است.
وي در باره وضعيت امانات پستي هم اظهار كرد: تعداد بسته هاي ورودي و خروجي پستي از گمرك استان از لحاظ تعداد بسته 11درصد و در وزن هم 18 درصد افزايش يافته است .
اين مسئول رتبه صادرات گمرك استان يزد را از نظر ارزش هفدهم و از نظر وزن دهم اعلام كرد و افزود: كاهش رتبه ارزش گمرك استان به دليل كاهش ارزش قيمت كاشي و سراميك و نيز صادرات بخشي از محصولات استان از جمله محصولات گلخانه اي از ساير گمركات بود.
يزد از نظر جمعيت چهارمين استان صنعتي و دومين استان معدني ايران محسوب مي شود و بسياري از محصولات توليدي استان به كشورهاي همسايه ايران صادر مي شود.
عمده ترين محصول صادراتي استان يزد كاشي و سراميك است كه يزد به عنوان بزرگترين توليده كننده ايران و نهمين توليد كننده جهان محسوب مي شود.
هم اكنون 125 واحد توليد كاشي و سراميك با ظرفيت 550 ميليون مترمربع توليد و اشتغالزايي براي بيش از 40 هزار نفر در كشور فعاليت دارد كه 67 واحد آن با 17 هزار شاغل مربوط به استان يزد است.
1968/ 2047