كوالالامپور – ایرنا – بقایای یك ناو حامل هواپیماهای جنگی آمریكایی كه در جنگ جهانی دوم و توسط ژاپنی‌ها منهدم شده بود، در سواحل كوئینزلند استرالیا پیدا شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای «ای.بی.سی» استرالیا، در ماه مه سال 1942 (اردیبهشت 1321)، «لكسینتون» ناو حامل هواپیماهای جنگی آمریكا با 216 نفر خدمه و 35 فروند هواپیما در دریای مرجان، واقع در آب‌های شمال شرق استرالیا ناپدید شد.
پس از 76 سال از آن واقعه، یك تیم اكتشاف به رهبری «پاول آلن» مرد ثروتمند آمریكایی بقایای این ناو را در 800 كیلومتری سواحل «كوئینزلند» استرالیا پیدا كرده است.
حدود محل غرق شدن «لكسینتون» پیش از این برآورد شده بود اما این نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است كه عكس‌هایی از این ناو منتشر می‌شود.
«آلن» كه همراه با «بیل گیتس» بنیان گذار شركت كامپیوتری «مایكروسافت» نیز محسوب می‌شود، سرمایه گذاری سنگینی برای اكتشاف در اعماق دریا كرده بود.
تیم اكتشاف تحت حمایت وی، سال گذشته نیز بقایای ناو جنگی دیگری را كشف كرد كه متعلق به كشور جنگ طلب ایالات متحد آمریكا بود.
ناو «لكسینتون» برای مقابله با پیشروی‌های ارتش ژاپن در اقیانوسیه به آن منطقه اعزام شده بود كه چند ماه پیش از حمله ژاپن به «پرل هاربر» پایگاه دریایی ایالات متحده آمریكا، غرق شده بود.
برآورد می‌شود كه بیش از 70 میلیون نفر در جنگ جهانی دوم كشته شدند.
آساق*****241**1599