به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از گروه خودروسازي سايپا، «محسن جهرودي» در سخناني اظهار داشت: چهار مورد از استانداردهاي 85 گانه مربوط به خودروهاي سنگين است، بنابراين خودروهاي سبك نيز بايد 81 استاندارد را پاس كنند كه دو خودروي ساينا و كوييك نه فقط همه استانداردها را پاس ميكنند بلكه معتقديم اين محصولات فراتر از استانداردها هستند.
اجراي فاز نخست استانداردهاي جديد اجباري خودرو از روز نخست دي ماه 1396، توليد و واردات برخي از خودروهاي غير استاندارد را از دستور كار خودروسازان خارج كرد.
تا ابتداي دي ماه امسال خودروسازان بايد مدارك استاندارد 55 گانه را به سازمان ملي استاندارد تحويل مي دادند و همه خودروهايي كه قادر به پاس كردن اين استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
از اين تاريخ به بعد، هر خودرويي از خوروهاي ياد شده اگر بخواهد مجدد به خط توليد بازگردد، بايد استانداردهاي 63 گانه را پاس كند؛ يعني علاوه بر استانداردهاي پيشين، هشت استاندارد ديگر نيز اضافه شده است.
اين مهلت تا اول دي ماه سال آينده (97) براي اين خودروها باقي است، اما از ابتداي زمستان آينده به بعد پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامي است و 22 استاندارد ديگر نيز اضافه خواهد شد.
جهرودي در ادامه سخنان خود از عرضه خودروهاي پيش فروش شده تا پايان امسال خبر داد و گفت: امروز 100 دستگاه از اين خودروها تحويل مشتريان ميشود و در آينده نيز به موازات توليد، عرضه اين خودروها ادامه خواهد داشت.
وي اعلام كرد كه در مرحله نخست، عرضه چهار هزار از اين خودروها به انجام مي رسد.
اين مقام مسئول درباره قيمت خودروي كوييك تاكيد كرد كه اين خودرو به تازگي وارد سبد محصولات شده، بنابراين هنوز نميتوان قيمت نهايي و دقيق آن را اعلام كرد؛ با اين حال كساني كه اين خودرو را پيش خريد كردهاند، با همان قيمتهاي قبلي تحويل خواهند گرفت.
** سايپا مصمم به توقف توليد پرايد است
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا درباره زمان از رده خارج كردن پرايد نيز گفت: سايپا تاكيد فراواني براي توقف توليد پرايد دارد و اين خودرو بايد از سبد محصولات حذف شود.
وي ابراز اميدواري كرد با خودروي جديدي كه از يك برند مشهور جهاني به توليد خواهيم رساند، پرايد نيز از رده خارج شود.
جهرودي درخصوص اصرار سايپا درباره افزايش عمق داخلي سازي خودروهاي جديد، تصريح كرد: اين شركت همواره به دنبال رونق توليد داخلي است، به همين دليل محصولاتي توليد خواهند شد كه دستكم 50 درصد قطعات آنها در ايران و توسط كارگران ايراني توليد شود.
** مذاكره با رنو در جريان است
وي درباره وضعيت مذاكره با رنو هم گفت: مذاكره ها ادامه دارد، البته ما در داخليسازي محصول جديد خود تاكيد زيادي داريم زيرا معتقديم كه عرضه خودرو در ايران بايد به اشتغالزايي براي كارگران ايراني و نه اروپايي منجر شود.
جهرودي در پاسخ به اينكه چرا خودروسازان ايراني در مقطع فعلي بيشتر تمايل به همكاري با خودروسازان فرانسوي دارند، افزود: سايپا هيچ محدوديتي براي همكاري با هيچ خودروسازي در جهان ندارد و هر خودروساز خارجي كه آماده سرمايهگذاري و داخليسازي در ايران باشد با آن همكاري ميكنيم.
** در مذاكره با سيتروئن به دنبال منافع كشور هستيم
وي درباره مذاكره هاي اخير با شركت پژو- ستيروئن گفت كه مذاكراتي با «كارلوس تاوارس» مديرعامل پژو- سيتروئن صورت گرفته كه نتايج خوبي نيز در برداشته است.
مديرعامل سايپا تصريح كرد: در اين مذاكره ها تلاش كرديم بدون تعجيل، براي دستيابي به منافع صنعت خودروسازي ايران تلاش كنيم و اميدواريم در نهايت هم ما و هم طرف فرانسوي به اهداف خود دست يابيم.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*1597
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
تهران- ايرنا- مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: دو خودروي توليد داخل «كوييك» و «ساينا» اتوماتيك استانداردهاي قانوني 85 گانه سال آينده را پاس خواهند كرد.