گناباد- ايرنا- 71 هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبيعي در سطح شهرستانهاي گناباد، بجستان و خواف واقع در جنوب استان خراسان رضوي توزيع و كاشته شد.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گناباد روز چهارشنبه در اين مورد به خبرنگار ايرنا گفت: 30 هزار اصله نهال از گونه ‌هاي مقاوم و سازگار با اقليم منطقه در سطح اين شهرستان توزيع و با همراهي اقشار مختلف مردم و مسئولان كاشته شد. اين اقدام به گسترش فضاي سبز كمك قابل توجهي مي كند.
مجتبي محرابي ديگر برنامه هاي هفته منابع طبيعي را مراسم نواختن زنگ طبيعت، نهالكاري در شهرك شهرجو با مشاركت شهرداري، حضور در همايش روحانيون، كويرنوردي، فرهنگ سازي در مهدهاي كودك، مدارس و دانشگاهها عنوان و ابراز اميدواري كرد كه مجموع اين اقدامات در كاهش معضل گرد و خاك و مقابله با ريزگردها تاثيرگذار باشد.
وي ادامه داد: غفلت از منابع طبيعي عواقب جبران ناپذيري مانند تشديد خشكسالي، افزايش گرد و غبار و ريزگردها، كمبود علوفه در مراتع و افت كمي و كيفي منابع آب زيرزميني را به دنبال دارد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گناباد گفت: براي مقابله با ريزگردها از ابتداي امسال تاكنون 500 هكتار نهال در اين شهرستان كاشته شد و همين ميزان هم پارسال زير كشت نهال رفت.
وي افزود: براي حفاظت از عرصه‌هاي موجود، احيا و توسعه عرصه‌هاي جنگلي 9 تفاهمنامه اجرايي در حوزه بيابانزدائي و مسائل مربوط به منابع طبيعي با شوراي فرهنگ عمومي، مجتمع آموزش عالي، آموزش و پرورش و ديگر نهادها و دستگاههاي اجرايي شهرستان گناباد منعقد شده است.
محرابي ادامه داد: براي نخستين بار در خراسان رضوي با پنج معدن در گناباد نيز تفاهمنامه هايي به امضا رسيد. در قالب اين تفاهمنامه ها معدنكاران موظف شده‌اند طبق ماده 2 قانون معادن عرصه هاي منابع طبيعي متأثر از عمليات معدني را احياء و بازسازي كنند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بجستان هم به خبرنگار ايرنا گفت: به مناسبت هفته منابع طبيعي 20 هزار اصله نهال مقاوم در عرصه هاي منابع طبيعي اين شهرستان كاشته شد.
مصطفي خاكپور افزود: طرح نهالكاري در 300 هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي بجستان براي مقابله با بحران ريزگردها و بيابانزايي در اين شهرستان در اولويت قرار گرفته و با پيشرفت 80 درصدي در حال اجرا است.
اميرحسين گندم كار رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري خواف هم از توزيع 21 هزار اصله نهال مقاوم در اين شهرستان خبر داد و گفت: جلب مشاركت مردم به عنوان مولفه مهم توسعه كمي و كيفي و كاهش تنگناهاي منابع طبيعي مهمترين رويكرد اين اداره در همه امور از جمله كاشت درخت و نهال است.
15 تا 21 اسفند هفته منابع طبيعي نامگذاري شده است.
از مجموع يك ميليون و 750 هزار هكتار عرصه منابع طبيعي شهرستانهاي گناباد ، بجستان و خواف واقع در جنوب خراسان رضوي 749 هزار هكتار در كانون بحراني فرسايش بادي قرار دارد و مستعد بيابانزايي است.
مراكز شهرستانهاي خواف، بجستان و گناباد در مجموع با 270 هزار نفر جمعيت به ترتيب درفواصل 267، 278 و 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع هستند.
1922/2095/1858