به گزارش چهارشنبه شب ايرنا به نقل از روابط عمومي استانداري بوشهر، عبدالكريم گراوند استاندار بوشهر در اين نشست با تقدير از دولت تدبير و اميد و وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: به نمايندگي از مردم ، كارگزاران و نمايندگان استان بوشهر در مجلس از وزير باتدبير و پرتلاش راه و شهرسازي تقدير ميكنم.
وي يادآور شد: پايان سال 1396 و روزهاي آغازين سال 1397 ايام اميدبخشي براي مردم استان بوشهر و جنوب استان فارس است و اين روز در حافظه تاريخي مردم اين مناطق ماندگار خواهد بود.
استاندار بوشهر با تاكيد بر لزوم تسريع در تكميل اين طرح افزود: استان بوشهر داراي ظرفيتهاي فوقالعادهاي است كه اجراي اين طرح را توجيهپذير كرده است.
گراوند بيان كرد: استان بوشهر روزگاري به عنوان پايتخت تجارت ايران بود و اجراي طرح راهآهن در مسير بوشهر به شيراز و اتصال به خط ريلي سراسري ميتواند نويدبخش توسعه و آباداني بوشهر و ايران اسلامي باشد.
وي بيان كرد: اجراي اين طرح در تحقق شعارهاي رئيس جمهوري و دولت تدبير و اميد است و اميدواري را در بين مردم زنده خواهد كرد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به در دستور كار قرار گرفتن و اجراي طرح توسعه بندري بوشهر در جزيره نگين در ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد گفت: با توجه به اينكه بندر بوشهر امكان توسعه محدودي داشت احداث بندر نگين در بوشهر در دستور كار قرار گرفت كه با تكميل اين طرح اين بندر به شبكه ريلي متصل ميشود.
عباس آخوندي ادامه داد: احداث اين خط هم از نظر مسافري و هم باري مطلوب ارزيابي ميشود و به كاهش سوانح رانندگي، مصرف سوخت و توسعه شبكه ريلي ميانجامد.
آخوندي ادامه داد: طرح راهآهن شيراز - بوشهر با حضور شركت خصوصي ايراني با همراهي شركت چيني انجام ميشود.
وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: يكي از مشكلات در فاينانس طرح ها تامين سهم 15 درصدي است كه نكته مهمي بود، اما با همراهي مجلس در بودجه سال 1397 پيشبيني شد كه سهم 15 درصدي فاينانس از محل صندوق توسعه ملي تامين شود.
آخوندي از تلاش هاي مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، معاون ساخت و توسعه راه آهن و دست اندركاران اين طرح تقدير و تشكر كرد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه نيز ضمن تاكيد بر اولويت دولت يازدهم و دوازدهم در توسعه و تكميل شبكه ريلي كشور گفت: در ابتداي دولت يازدهم مسير تامين مالي، روند مطالعات و تكميل طرح هاي ريلي براساس اولويت ها توسط وزير راه و شهرسازي مشخص شد.
خيرالله خادمي با بيان اينكه هم اكنون سه هزار و 410 كيلومتر مسير ريلي در دست مطالعه و اجراست و افزود: اتصال پنج استان كشور به شبكه ريلي از جمله اولويتهاي وزارت راه و شهرسازي است كه در سال جاري و ماههاي ابتدايي سال 97 اين مهم محقق خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بر اساس برنامه ريزي انجام شده براي تكميل محورهاي ريلي تامين اعتبار از منابع خارجي پيگيري مي شد كه در اين ارتباط هفت طرح به طول مجموع 2 هزار و 270 كيلومتر و هزينه اجرا 128 هزار ميليارد ريال در دستور كار قرار گرفت.
خادمي راه آهن شيراز - بوشهر را يكي از اين طرح ها عنوان كرد و اظهار داشت: مطالعات فاز اول و فاز دوم اين طرح به عنوان تكميل كننده كريدور ريلي اتصال به بندر بوشهر به اتمام رسيد و امروز شاهد انعقاد قرارداد اين طرح در حالي هستيم كه مبناي برآورد مالي آن بر اساس فهرست بهاي ايران است كه اتفاقي بزرگ به حساب مي آيد.
وي اضافه كرد: مبلغ قراردادي كه امروز امضا مي شود 23 هزار و 600 ميلياردريال معادل700 ميليون دلار و پنج ميليارد يوآن چين است.
خادمي گفت: برآورد مسافر و بار در اين محور در 20 سال آينده در بخش مسافر سالانه يك ميليون نفر و در بخش بار سالانه 12 ميليون تن است.
وي اضافه كرد: اين مسير در 2 قطعه 250 و 200 كيلومتري اجرا ميشود.
به گزارش ايرنا، طرح راه آهن بوشهر - شيراز- عسلويه در دولت نهم مصوب شد و در سال 1385 عمليات اجرايي 2 قطعه آن در استان بوشهر آغاز شد اما پس از مدتي به دليل نبود اعتبار متوقف شد.
از مجموع 18 قطعه راه آهن شيراز -بوشهر- عسلويه تاكنون چهار قطعه اجرايي شده كه بطور متوسط پيشرفت فيزيكي آنها 50 درصد است.
طول اين طرح 630 كيلومتر است كه 300 كيلومتر آن در محدوده استان فارس و مابقي در محدوده استان بوشهر واقع شده است.
براي اجراي چهار قطعه يادشده شامل 2 قطعه در استان فارس و 2 قطعه در استان بوشهر 900ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
از مجموع 18 قطعه راه آهن شيراز - بوشهر - عسلويه 11قطعه در فاصله شيراز تا بوشهر و هفت قطعه نيز از سه راهي اهرم تا عسلويه در استان بوشهر است.
طول 30تونل پيش بيني شده براي اين مسير 21 كيلومتر است كه بلندترين تونل آن 4 هزار و 100 متر است.
6043**
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
بوشهر- ايرنا- قرارداد ساخت راه آهن بوشهر- شيراز با شركت چيني با حضور وزير راه و شهرسازي و استانداران بوشهر و فارس به ارزش 700 ميليون دلار امضا شد.