تهران-ایرنا- معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اعلام آغاز طرح سلامت نوروزی از 23 اسفند گفت: علاوه بر بیمارستان های دولتی 50 درصد مراكز خصوصی و خیریه آمادگی ارائه خدمت درمانی در ایام نوروز را دارند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، قاسم جان بابایی روز یكشنبه گفت: طرح سلامت نوروزی سال 1397 از روز چهارشنبه 23 اسفند آغاز می شود و نیاز است ستاد طرح سلامت نوروزی به ریاست روسای دانشگاه ها و دبیری معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشكی و با حضور نمایندگان حوزه سلامت تشكیل شود.
وی بر برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای اطمینان از آمادگی و فعال بودن مراكز ارائه دهنده خدمات تشخیصی درمانی و حضور نیروهای تخصصی و كادر درمانی تاكید كرد و گفت: برای اجرای مناسب طرح سلامت نوروزی همكاری و هماهنگی با سایر نهادها از جمله سازمان نظام پزشكی، استانداری و نیروی انتظامی از اولویت های اصلی است.
جان بابایی با بیان اینكه به منظور آمادگی در برابر بحران و بلایا تشكیل تیم های ارزیابی ضرورت دارد، گفت: برگزاری جلسات آمادگی برای بحران، فوریت و بلایای محتمل در ایام نوروز با مشاركت همه ذی نفعان و مسئولان و تعیین تیم های ارزیابی، قبل از آغاز تعطیلات رسمی انجام خواهد شد و كمیته مدیریت بحران همه بیمارستان ها در ایام نوروز به صورت 100درصد فعال خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه در ایام تعطیل بازدیدهای مستمر توسط اعضای ستاد طرح سلامت نوروزی از بیمارستان ها صورت می گیرد، بیان كرد: مراكز هدایت عملیات بحران دانشگاه ها در طول ایام نوروز به صورت ٢٤ ساعته فعال است.
جان بابایی درباره آمادگی مراكز ارائه دهنده خدمات سلامت گفت: از آنجا كه تعطیل بخشی از خدمات در بخش خصوصی (مطب ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها) باعث افزایش بار مراجعات به مراكز درمانی دانشگاهی و ازدحام و شلوغی در اورژانس های بیمارستانی می شود، با هماهنگی مراكز نظام پزشكی، حداقل توان ارائه خدمت 50 درصد بخش خصوصی و خیریه اعم از مطب ها در روزهای تعطیل با حفظ توان بخش های اورژانس و بخش های ویژه بیمارستان های خصوصی با حفظ كل ظرفیت تخت ها با 100درصد توان به ارائه خدمت می پردازند.
وی درباره آمادگی داروخانه ها برای تامین و دسترسی مردم به دارو گفت: دارو و تجهیزات پزشكی در ایام تعطیل در داروخانه های شبانه روزی و بیمارستان ها موجود است و در این زمینه مشكلی وجود ندارد..
معاون درمان وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه تیم مدیریتی بیمارستان ها شامل رئیس یا مدیر و همچنین مترون یا جانشین در مركز درمانی باید حضور فعال داشته باشند، گفت: در ایام نوروز بخش های تصویربرداری همه بیمارستان های دانشگاهی به صورت شبانه روزی فعال خواهند بود.
جان بابایی درباره ارائه خدمات درمان سكته قلبی و مغزی گفت: با توجه به اهمیت استمرار برنامه كشوری درمان سكته قلبی و مغزی، تمام بیمارستان هایی كه توان و ظرفیت اجرای برنامه 247 و 724 را دارند، برای ارائه خدمات 24 ساعته و به هنگام به این بیماران، آمادگی دارند.
وی با بیان اینكه باید ظرفیت و فعالیت بخش های ویژه به خصوص ICU/PICU/NICU/CCU و دیالیز در ایام نوروز به طور كامل حفظ شود، گفت: متخصصان مقیم، طب اورژانس و بیهوشی در بیمارستان های پذیرنده بیماران ترومایی حضور داشته و در مواقع نیاز، دسترسی سریع به متخصصین جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی عمومی و همچنین فوق تخصص های مورد نیاز امكانپذیر خواهد بود، همچنین متخصصان مقیم، بیهوشی و طب اورژانس در بیمارستان های عمومی و برنامه ریزی برای دسترسی سریع به متخصصان داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی در ایام نوروز به ارائه خدمت خواهند پرداخت.
جان بابایی گفت: فعالیت روزانه كلینیك های ویژه در این ایام با حضور رشته های بالینی خاص شامل داخلی، قلب، زنان، اطفال، جراحی عمومی، روانپزشكی، دندانپزشكی و دیگر تخصص ها بنا به تشخیص مسئولان دانشگاه ضرورت دارد.
وی گفت: در ایام نوروز در هر شهرستان حداقل یك مركز برای ارائه خدمات دندانپزشكی اورژانس و شبانه روزی دایر است.
وی درباره ارائه خدمات بهداشتی درمانی در روستاها گفت: در مورد مراكز بهداشتی درمانی روستایی و شهری غیر شبانه روزی، حداقل 50 درصد پزشكان در مراكز فعال هستند.
معاون درمان وزارت بهداشت از تشكیل، نظارت و بازدید تیم های نظارت بر عملكرد پایگاه های جاده ای اورژانس 115، اورژانس های بیمارستانی و تختهای ویژه خبر داد و گفت: از اورژانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی و ایستگاه های سلامت توسط معاون درمان دانشگاه و رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی برای رفع مشكلات احتمالی بازدید روزانه انجام می شود تا در ارائه خدمت به مردم مشكلی ایجاد نشود.
اجتمام 3063