بجنورد- ايرنا- مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: 19 هزار هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي اين استان مستعد برداشت گياهان دارويي شناسايي شده است كه در اين زمينه طرح تهيه و به بهره برداران براي مديريت واگذار مي شود.

حسن وحيد يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: بهره برداري از گياهان دارويي در سطح عرصه هاي منابع طبيعي توسط مردم و بهره برداران عرفي صورت مي گيرد كه در راستاي اقتصادي كردن اين حوزه بايد از روش هاي نوين كاشت، داشت و برداشت استفاده كنيم.
وي گفت: در اين راستا، افزون بر 90 هزار هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي خراسان شمالي طرح بهره برداري از سه محصول گياهان دارويي زرشك، باريجه و كتيرا تهيه شده است.
وحيد با بيان اينكه در سال جاري تهيه طرح بهره برداري گياهان دارويي آويشن و مرزه در استان خراسان شمالي هم انجام مي شود، اظهار كرد: تنوع در گياهان دارويي در عرصه هاي منابع طبيعي اين استان زياد است كه بهره برداري از آن بايد در قالب اصولي و طرح صورت گيرد.
سطح زير كشت گياهان دارويي خراسان شمالي يكهزار و 285 هكتار با توليد هزار و 920 تن است كه گياهان دارويي اين استان شامل زيره سبز، آويشن باغي، باريجه، نعنا فلفلي، خاكشير، گشنيز، كدو تخم كاغذي، كتان و ... است.
گستره حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي دو ميليون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از اين وسعت يك ميليون و 400 هزار هكتار مرتع، بيش از 183 هزار هكتار بيابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.
استان 28 هزار كيلومترمربعي خراسان شمالي به دليل واقع شدن در اقليم هاي گوناگون بياباني، نيمه بياباني و كوهستاني مستعد كشت انواع گياهان دارويي است.
7187/3007/6042