چابهار- ایرنا- هزار و 800 هكتار زمین های مستعد پرورش میگو در سایت های گواتر و رودیك شهرستان چابهار آماده واگذاری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای كشت و تولید میگو است.

به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار به بهشت آبزی پروری به ویژه میگو و ماهی شهرت دارد و یكی از بهترین نقاط پرورش میگو در منطقه مرزی و ساحلی گواتر در 120 كیلومتری مركز این شهرستان و در نقطه صفر مرزی ایران و پاكستان قرار دارد كه از قطب های مهم پرورش میگو در سواحل زیبای مكران است.
منطقه گواتر چابهار از قطب های مهم پرورش میگو در سواحل مكران است و این منطقه با ساحلی پاكیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری، درجه حرارت آن مناسب برای پرورش میگو است.
چابهار به دلیل نزدیكی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بخاطر بادهای موسمی مونسون متعادل است و درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا كارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه كنند.
20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هكتار در 320 كیلومتر مرز آبی و 500 كیلومتر سواحل جنوب استان سیستان وبلوچستان شناسایی شده است.
سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هكتار مساحت 660 هكتار تاسیسات زیربنایی دارد و به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است و هم اینك هزار و 850 هكتار از اراضی این محدوده به بهره برداری رسیده و آماده واگذاری است.
فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هكتاری طراحی شده كه در حال حاضر 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هكتار راه اندازی است.
6 مزرعه 200 هكتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده كه هم اینك 3 مزرعه كامل و یك مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هكتار به بهره برداری رسیده است.

مدیركل شیلات سیستان وبلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار و كنارك از مناطق مهم و مستعد برای پرورش میگو و فعالیت های شیلاتی محسوب می شوند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: تكثیر، توسعه و پرورش آبزیان از برنامه های اصلی اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان به ویژه در محدوده چابهار و كنارك است.
وی بیان كرد: هر هكتار از مزارع پرورش میگو بصورت مستقیم برای حدود 2 نفر شغل ایجاد می كند.
وی با بیان اینكه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است، خاطرنشان كرد: 47 كیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 كیلومتر دایك حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 كیلومتر كانال آبرسانی، 39 كیلومتر كانال زهكش و 50 كیلومتر شبكه برق در سایت گواتر اجرا شده است.
وی ادامه داد: بدون سیستم هوا دهی در هر هكتار سه تن میگو در یك دوره برداشت می شود.
مدیركل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: تولید هفت هزار تن میگو و اشتغال 2 هزار و 300 نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و 600 نفر غیر مستقیم در سایت پرورش میگوی گواتر با بهره برداری كامل مساحت چهار هزار هكتاری پیش بینی شده است.
میرمرادزهی تصریح كرد: سایت پرورش میگو در رودیك واقع در مسیر ساحلی چابهار- گواتر نیز كه در حال ساخت است برای هزار و 50 هكتار آن 3 هزار تن تولید میگو و هزار و 50 نفر اشتغال مستقیم و 2 هزار و 100 نفر بصورت غیر مستقیم در آینده پیش بینی شده است.
وی بیان كرد: علاوه بر گواتر و رودیك در طول سواحل چابهار و كنارك 36 هزار هكتار با 60هزار تن تولید میگو و اشتغال 25 هزار نفر بطور مستقیم و 50 هزار نفر بصورت غیرمستقیم برای پرورش میگو شناسایی شده و آماده سرمایه گذاری است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره كل شیلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه كنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043 **6081