هنوز صداي ضجه هاي مادرانه اش در گوشم طنين انداز است، شايد چند سالي از آن شب تلخ گذشته است اما هنوز هم با صداي مهيب نارنجك هاي دستي و حتي صداي خفيف يك ترقه، خاطرات تلخ شب آخرين چهارشنبه چندين سال پيش در ذهنش تداعي مي شود.

پيش خود مي گويم آن كسي كه فرزند اين مادر را گرفت به چه فكر مي كرد؟ و به چه قيمتي نارنجك دستي را بر سر فرزندش نشانه گرفت؟ آن هم جواني كه تازه رخت دامادي برتن كرده بود.
از جوان دلاوري سخن مي گويم كه شادي عده اي در يكي از روزهاي سرد زمستان سال 92 به قيمت تمام جواني اش تمام شد، جواني كه امروز مي توانست باشد و تشكيل خانواده دهد. همان گونه كه در تدارك عروسي اش بود؛ البته قبل از آن اتفاق تلخ كه تمام زندگي و جواني اش را نابود كند. قبل از اينكه لباس دامادي به تن كند، روانه خانه ابدي شد و قبل از اينكه گل هاي دامادي اش را تقديم نوعروسش كند، در چهارشنبه آخر سال به خاطر شادي تو و من، خاكستر شد.
ستوان دوم هادي جوان دلاور را مي گويم كه در 11 آذر 1363 در شهر تهران متولد شد. با اخذ ديپلم به خدمت سربازي رفت و بعد از پايان خدمت سربازي از آن جايي كه عشق خدمت به مردم را داشت، به استخدام نيروي انتظامي در آمد و در كنار آن با ادامه تحصيل موفق به اخذ مدرك علوم قضايي و همزمان موفق به اخذ درجه افسري شد.
يا آن پدري كه كه اگر ميلياردها تومان خرج فرزندش كند، ديگر چون روزهاي گذشته نخواهد شد، وقتي به چهارشنبه آخر سال 94 فكر مي كند. گويا كابوسي مي بيند كه تمامي ندارد، تنش به لرزه مي افتد اينكه چه بلايي بر سر تنها فرزندش آمد و هنوز هم با گذشت چند سال تاوان كار نكرده پسرش را بايد پس دهد...
به ياد روزي مي افتد كه وقتي مي رود سر كوچه مي بيند، همسايه ها اطراف پسرش را گرفته اند. صورت و گردن تنها پسر 16 ساله اش سوخته و از گوش هايش خون مي آيد.
يادآوري خاطره تلخ آن روز براي «رضا هاشمي راد» پدر نه چندان مسن «عرفان» كه اكنون 18ساله و تنها فرزند خانواده است، بسيار سخت است. عرفان بي گناه بود و به عنوان رهگذري كه در داخل خودرو در مسير بازگشت به خانه بود، دچار آسيب جدي شد چرا كه عده اي به نام جشن و شادي نارنجك به صورت معصومش پرتاب كردند، آن هم به اين شكل كه چند نفر در پياده رو مشغول بازي با مواد منفجره بودند و هنگام رد شدن خودرو، نارنجك دستي را به طرف شيشه خودرو كه نيمه باز بود، پرت مي كنند و نارنجك به ستون در ماشين برخورد مي كند و چون شيشه ماشين تا نصفه پايين بود، انفجار آن موجب آسيب شديد به عرفان شد.
چه بسيارند خانواده هاي مثل جوان دلاور يا عرفان كه بي گناه در شبي كه بايد خاطره اي شيرين براي خانواده هايشان باقي بگذارد، به غم و خاطره اي تلخ براي آنها تبديل شده است و هرسال با شنيدن صداي ترقه ها و مواد محترقه آهي عميق از نهان بيرون مي دهند.
در عين حال بسيارند نوجوانان و جواناني كه بي مهابا و بدون هيچ تفكر دست به كارهاي بسيار خطرناكي مي زنند كه كه براي خودشان و هم براي سايرين مشكل ساز مي شود.
پليس همه ساله در شب هاي چهارشنبه سوري در كنار مردم است. با شادي مردم شاد مي شود و با غم مردم غمگين مي شود و گاه در ميان آتش سوزي هاي ديگران، آسيب هم مي بيند.
پليس همواره با نزديك شدن به چهارشنبه آخر سال كه بايد براي مردم شبي خوش و خاطره انگيز باشد، با وجود دغدغه و نگراني فراوان خانواده ها، هشدارهايي مي دهد. يكي از هشدارهاي جدي پليس به خانواده ها اين است كه مراقب فرزندان خود باشند و مراقبت از آنها را در شب چهارشنبه سوري دو چندان كنند. مراقب باشند تا فرزندانشان مواد لازم براي تهيه مواد آتش زا را در خانه و زير زمين يا پشت بام ها نگهداري نكنند چرا كه بسياري از اتفاقات ناخوشايند در چنين شب هايي در دل خانه ها اتفاق مي افتد حوادثي كه به اتفاقات ناگوار و غيرقابل جبران منجر مي شود.
پليس به خانواده ها توصيه مي كند كه در كنار فرزندان خود در چنين شبي بمانند و جشن را در كنار هم برگزار كنند و فرزندانشان را به حال خود رها نكنند. پليس به هنجارشكنان و افرادي كه اقدام به توليد و توزيع مواد محترقه آسيب زا مي كنند هشدار داده كه طبق قانون با آنها برخورد مي‌شود و از شهروندان نيز خواسته تا اين موارد را به پليس اطلاع دهند.
پليس معتقد است كه آرامش مردم خط قرمز است و نيروي انتظامي اجازه نقض آن را نخواهد داد. طبق قانون و با دستور مقام قضايي پليس اجازه تخلف به متخلفان را نخواهد داد و با آن برخورد خواهد كرد.
پليس تاكيد كرده، كساني كه در اين شب مرتكب تخلف شوند، طبق قانون با آنها برخورد مي كند و تا پايان تعطيلات نوروزي در خدمت آنان خواهد بود و خودروهايي كه به ايجاد مزاحمت اقدام كنند نيز تا پايان تعطيلات نوروزي توقيف مي شوند.
پليس به هيچ عنوان اجازه اقدامات خلاف قانون را نمي‌دهد و بستن خيابان‌ها و سلب آسايش مردم از مواردي است كه ممنوع است و پليس طبق قانون با آن برخورد خواهد كرد.
حضور پليس و شناسايي و پايش افرادي كه قصد خريد و فروش مواد محترقه در فضاي سايبري را دارند، بخشي از اقدامات نرم و اقناعي پليس است. از سوي ديگر از چند روز قبل از مراسم چهارشنبه آخر سال پليس با پايش و كنترل افرادي كه در سال هاي گذشته رفتارهاي پرخطر داشتند با هماهنگي مراجع قضايي مهمان پليس مي شوند، تا چالش جديدي براي خود و امنيت شهروندان ايجاد نكنند.
چهارشنبه آخر سال مراسمي است كه مي تواند با شادي و بدون خطر و در امنيت برگزار شود. مي شود مراسم اين روز را در كنار خانواده و دوست و فاميل برگزار كرد، مي توان نارنجك و وسايل آتش بازي دست ساز و غير استاندارد نساخت، مي شود با هوشياري و مراقبت از حوادث محتمل پيشگيري كرد، پس بياييم با كنترل فرزندان و در عين حال در كنار آنها بودن، از وقوع حادثه اي تلخ جلوگيري كنيم، حادثه كه پشيماني آن به يك روز و دو روز و بستري چند روزه در بيمارستان در ايام عيد محدود نمي شود و مي تواند يك عمر ناتواني و مرگ عزيزي را رقم بزند.
9105*3063

*خبرنگار ايرنا