تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

تهران-ایرنا- تحلیلگران مسائل اقتصاد بین الملل تاكید دارند وضع تعرفه واردات از سوی «دونالد ترامپ» و اقدام متقابل دیگر كشورها تنها موجب شروع جنگ تجاری خواهد شد و كشوری كه در نهایت بیشترین آسیب را می بیند ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد تا به زعم خود به شعار انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و از كارگران و صنایع داخلی آمریكا در مقابل رقبای خارجی حمایت كند. همچنین از كاخ سفید خبرهایی درز كرده است كه وی می خواهد بر دیگر كالاهای وارداتی همچون خودرو هم تعرفه های بیشتری را وضع كند.
ترامپ تعرفه واردات فولاد را ۲۵ و آلومینیوم را ۱۰ درصد اعلام كرد. اگرچه این قانون از چند روز قبل به اجرا درآمد اما اعمال آن تنها در مورد مكزیك و كانادا به دلیل در جریان بودن مذاكرات تجاری منطقه ای(نفتا) تا مدتی به تاخیر افتاده است. كارشناسان اقتصادی چنین اقدامی را از سوی بزرگترین اقتصاد جهان منسوخ می دانند و نسبت به پیامدهای آن هشدار می دهند. اكنون خط مشی های حمایت گرایانه، قدیمی و ناكارآمد توصیف می شوند و تنها نتیجه آن وقوع جنگ تجاری میان اقتصادهای بزرگ خواهد بود.
نكته جالب اینجاست برخی نزدیكان رئیس جمهوری آمریكا هم با این تصمیم مخالفت كرده اند. روزنامه «نیویورك تایمز» چند روز قبل خبر داد كه اختلاف نظر مشاوران كاخ سفید با ترامپ بر سر تعرفه فولاد و آلومینیوم باعث شد «گری كوهن» مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور اقتصادی استعفا كند. بسیاری از هم حزبی های ترامپ نیز با این تصمیم مخالف هستند زیرا به صورت سنتی جمهوریخواهان از اقتصاد بازار آزاد پشتیبانی می كنند و چندان با وضع تعرفه برای حمایت از بازار داخلی موافق نیستند.
رسانه ای شدن موضوع تعرفه ها با واكنش های گوناگونی از سوی اقتصادهای بزرگ جهان همراه بود. چین نگرانی عمیق خود را نسبت به این موضوع بیان كرد و آغاز جنگ تجاری را به سود هیچ طرفی ندانست.
كانادا نیز اعلام كرد برای حمایت از منافع تجاری و نیروی كار خود مقابله به مثل خواهد كرد. ژاپن هم این اقدام كاخ سفید را برای روابط تجاری دوطرف نامطلوب ارزیابی كرد.
یكی از تندترین واكنش ها از سوی اتحادیه اروپا نشان داده شد. كمیسیونر اقتصادی این اتحادیه از آمادگی برای وضع تعرفه بر روی كالاهای آمریكایی خبر داد و اعلام كرد برای برخی تولیدات آمریكا در حوزه مواد غذایی تعرفه وضع می كند.
«پیتر ناوارو» مدیر شورای تجاری كاخ سفید در توجیه این سیاست اعلام كرد «ایالات متحده پایین ترین تعرفه ها را در جهان دارد ضمن اینكه موانع غیرتعرفه ای این كشور نیز كمترین میزان در جهان است. این سیاست سالانه باعث 500 میلیارد دلار كسر بودجه می شود كه به اقتصاد و بازار اشتغال آمریكا ضرر می رساند».
تارنمای روزنامه «واشنگتن پست» كه از رسانه های منتقد سیاست های آمریكا است در گزارشی به بررسی و مقایسه میزان تعرفه های ایالات متحده با دیگر كشورها پرداخت و نوشت این مقام كاخ سفید كه نقشی حیاتی را در وضع تعرفه های جدید ترامپ ایفا كرده است، در یك ماه اخیر با حضور در رسانه ها سعی كرد تا تصمیم ترامپ را منطقی نشان دهد. اما بر اساس بررسی ها و آمار رسمی سال 2015 واقعیت این است كه برخلاف ادعای ناوارو، ایالات متحده بیشتر از هر كشور دیگر در جهان موانع غیرتعرفه ای را بر روی كالاها ایجاد می كند. صادرات در آمریكا سه برابر بیشتر از واردات با مانع روبرو می شود.
بر پایه آمار «بانك جهانی» به طور میانگین تعرفه ژاپن، كانادا و استرالیا پایین تر از آمریكا است. به نوشته واشنگتن پست، باید از افرادی كه ادعاهایی را در زمینه پایین بودن تعرفه ها و موانع تجاری در آمریكا بیان می كنند آزمون دروغ سنجی به عمل بیاید.
این گزارش افزود: ناوارو سعی می كند با بیان قسمتی از واقعیت ها افكار عمومی را فریب دهد زیرا بخش مهمتر كسر بودجه آمریكا به علت تخفیف های مالیاتی است كه ترامپ اعلام كرده و نه تعرفه واردات.

**خطر در كمین صنایع تولیدی آمریكا
ترامپ با استفاده از یك بند در قانون امنیت ملی این كشور، فرمان افزایش تعرفه ها را صادر كرد و با این كار جرقه جنگ تجاری را زد. بیشتر تحلیلگران تاكید دارند اقدام متقابل كشورهای دیگر در برابر آمریكا شرایطی را برای كاخ سفید ایجاد می كند كه برای بازار تولیدات آمریكا مناسب نیست.
تارنمای نشریه «هندو» در مورد دلایل خطرناك بودن این رویكرد ترامپ نوشت رئیس جمهوری آمریكا فكر می كند كسر بودجه نیم تریلیارد دلاری این كشور به علت رفتار تجاری غیرعادلانه شركای آمریكا ایجاد شده و می خواهد آن را با تعرفه جبران كند. این در حالی است كه اروپا تصمیم دارد در مرحله نخست بر نوشیدنی، البسه، آب میوه و لبنیات آمریكایی تعرفه وضع كند. همچنین حوزه تولیدات كشاورزی و تجهیزات پزشكی و صنایع هواپیمایی آمریكا نیز از دیگر اهدافی هستند كه با پاسخ اروپا تحت فشار قرار می گیرند. همچنین صنایعی در آمریكا كه ماده اولیه فولادی و آلومینیومی استفاده می كنند هم دچار ضرر شدیدی می شوند.
با این شرایط اوضاع صنایع و صادرات آمریكا وخیم خواهد شد. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز اعتقاد دارد این سیاست اقتصادی تنها فاجعه ای برای آمریكا در مقابل دیگر كشورها از جمله با چین، اتحادیه اروپا و آلمان موجب می شود.
به نظر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اقدام ترامپ باعث كاهش رشد اقتصادی جهان می شود. هیچ فردی حتی در آمریكا مطمئن نیست كه تلاش تازه ترامپ برای اقتصاد واشنگتن و طبقه كارگر این كشور دستاوردی داشته باشد. یكی از مهمترین اهداف این قانون، تجارت با چین است كه آمریكا بزرگترین كسری تراز تجاری را با آن دارد اما تعرفه ها تاثیر چندانی نخواهد داشت.
پكن می گوید این تعرفه ها بر اقتصاد این كشور تاثیر زیادی ندارد زیرا میزان صادرات فولاد چین به آمریكا درصد اندكی از تولید آن كشور و حدود 2 درصد از واردات آمریكا را در بر می گیرد.
تارنمای نشریه «فورچون» تاكید دارد این تعرفه را باید رها كرد زیرا جنگ تجاری در حال آغاز شدن است. چین و كشورهای اروپایی به دنبال تلافی اقدام آمریكا هستند و از این به بعد جنگ تجاری در حوزه های دیگر تولیدات غیرفلزی به ویژه در عرصه فناوری ها رخ می دهد كه برای اقتصاد آمریكا بسیار مخرب تر هستند.

پژوهشم**9130 **1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.