كرمان- ايرنا- فرماندار رفسنجان گفت: طي هفته گذشته 84 طرح اشتغال روستايي را به پنجره واحد روستايي استان كرمان ارسال كرديم كه از اين تعداد 80 طرح براي اجرا به تصويب رسيده است.

عليار اسكندري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين طرح ها در قالب طرح احياگران آبادي با اعتبار و سرمايه گذاري 14 ميليارد تومان و با اشتغالزايي براي 205 نفر تصويب شده كه اجرا خواهد شد.
وي كاشت زعفران و گل محمدي، ايجاد كارگاههاي كوچك و مشاغل خانگي را از جمله اين طرحها برشمرد.
وي تصريح كرد: در بخش صنعت رفسنجان نيز فعاليتهاي ارزشمندي انجام شده به طوري كه در كارخانه فروكروم در فاز اول براي 200 نفر اشتغالزايي شده و در فاز دوم براي 300 نفر اشتغالزايي خواهد شد ضمن اينكه نيروگاه سيكل تركيبي خورشيدي هم با 15 ميليون دلار در كنار اين كارخانه انجام شده است.
اسكندري نسب بيان كرد: كارخانه توليد لوازم يكبار مصرف پزشكي با عنوان صنايع مادر و برند ايران در رفسنجان با 11.5 ميليون يورو احداث خواهد شد كه براي هر يك ميليون يورو سرمايه گذاري در اين طرح 35 نفر مشغول به كار خواهند شد و تا آبان ماه سال 97 به بهره برداري خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينكه در بحث بهداشت و درمان نيز دولت تدبيرو اميد با اجرا كردن طرح تحول نظام سلامت خدمات ارزنده اي به طبقات متوسط ارايه شده است ، ادامه داد: در راستاي اين طرح در رفسنجان 145 ميليارد تومان زيرساختها انجام شد و تجهيزات پزشكي به ميزان 25 ميليارد تومان وارد رفسنجان شد.
فرماندار رفسنجان گفت: بيمارستاني مجهز با 150 ميليارد تومان بوسيله بخش خصوصيدر زميني به مساحت پنج هكتار در اين شهرستان احداث خواهد شد و 19 هكتار پارك نيز كنار آن ايجاد مي شود.
وي با بيان اينكه سالانه 300 ميليارد تومان خدمات بازرگاني رفسنجان از نقاط مختلف كشور تأمين مي شود افزود: تعاملي كه با مديرعامل مجتمع مس سرچشمه شده ،قرار شد تمام نيازهاي شركت مس سرچشمه اعم از خوراك، پوشاك، مواد اوليه كارخانه و ... از داخل رفسنجان تأمين شود .
اسكندري نسب ادامه داد: امسال در بحث اقتصاد مقاومتي در رفسنجان 516 طرح با 16 هزار ميليارد ريال تفاهم نامه سرمايه گذاري منعقد شده است.
وي تصريح كرد: 21 معين اقتصادي در استان كارهاي اقتصادي را بر عهده دارند كه در حال افزايش است در رفسنجان مجتمع مس سرچشمه و دانشگاه هاي آزاد اسلامي و وليعصر(عج) رفسنجان معين اقتصادي مناطق محروم راويز و خنامان شده اند تا در اين مناطق رشد اقتصادي را شكوفا كنند.
اسكندري نسب اظهار كرد: قبل از سال 92 و قبل از اينكه دانشگاه وليعصر(عج) معين اقتصادي شود تنها سه هكتار كشت زعفران در اين شهرستان داشتيم كه در حال حاضر به 28.5 هكتار افزايش يافته است.
وي يادآور شد: در خراسان جنوبي در هر هكتار 6.5 كيلوگرم زعفران برداشت مي شود اين در حالي است كه در مناطق راويز و خنامان رفسنجان بين 10 تا 12 كيلوگرم از اين محصول برداشت مي شود.
فرماندار رفسنجان ادامه داد: رفسنجان به سمتي پيش مي رود كه كشت هاي كم آب از جمله گل محمدي، زرشك، زعفران و عناب را جايگزين پسته كند زيرا در راستاي اقتصاد مقاومتي اگر بخواهيم در رفسنجان وضعيت اقتصادي پويا شود بايد گياهاني كشت شود كه آب كمي نياز دارند.
رفسنجان با جمعيت 311 هزار نفر در 110 كيلومتري كرمان قرار دارد.
7433/ 5054