تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نخواهد شد.

«نیره پیروزبخت» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: آنچه این روزها بارها از طریق رسانه ها و حتی از زبان برخی مسئولان شنیده می شود، «تعدیل» در استانداردهای اعلامی است در حالی كه قرار نیست تعدیلی اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان كرد: بررسی مجددی در استانداردهای 85 گانه با حضور كارشناسان سازمان ملی استاندارد انجام شده كه البته به معنای تعدیل در آنها نیست.
پیروزبخت ادامه داد: در صورت نیاز به تجدیدنظر در استانداردها، این مهم را به انجام خواهیم رساند و در غیر این صورت به قوت خود باقی خواهد ماند.
ویبا اشاره به برخی سخنان «هاشم یكه زارع» مدیرعامل ایران خودرو كه گفته بود «حتی بنز و هیوندایی هم نمی توانند استانداردهای خودرویی مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس كنند»، افزود: تعبیر وی به مواردی است كه مربوط به ایمنی خودرو نبوده و بیشتر مباحث آلایندگی را در بر می گیرد.
به گفته این مقام مسئول، بنز از بالاترین حد «استانداردهای كارخانه ای» در بین خودروسازان جهان برخوردار است، در حالی كه استانداردهای 85 گانه اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استانداردهای ملی اتحادیه اروپاست.
وی یادآوری كرد: در رده بندی استانداردها، بالاترین حد مربوط به استانداردهای كارخانه ای است و پس از آن استانداردهای ملی، استانداردهای منطقه ای و بین المللی قرار دارند.
پیروزبخت اظهار داشت: از آنجایی كه بنز بالاترین حد استانداردهای كارخانه ای را داراست، بطور قطع استاندارد اتحادیه اروپا كه معادل استانداردهای تعریف شده 85 گانه اند را پاس كرده و بر این اساس آنچه مدیر عامل ایران خودرو به عنوان دغدغه عنوان كرده، مربوط به مباحث آلایندگی است زیرا برخی سوخت های موجود در كشور با مشخصات آلایندگی خودروهای سنگین و تجاری همخوانی ندارد.

* قیمت خودروها با اعمال استانداردهای جدید
پیروزبخت در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا در خصوص افزایش احتمالی قیمت خودروها با افزوده شدن 22 استاندارد جدید تا اول دی ماه سال آینده، تصریح كرد: «قیمت گذاری خودروها هیچ ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد»، بلكه جان و سلامت مردم برای ما از هر چیزی مهمتر است.
وی تاكید كرد: حتی اگر خودروهایی گرانتر اما با كیفیت تر تولید شود، به نفع مردم خواهد بود و به خرید آن راغب می شوند و بنابراین روز به روز بازار چنین خودروهایی رونق بیشتری خواهد گرفت.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: كیفیت را در برخورداری از استاندارد، در كنار قیمت مناسب، نوآوری و سرعت در پاسخگویی به مشتریان تعریف می كنیم و دستیابی به آن مستلزم پرداخت بهایی بیشتر است.
به گزارش ایرنا، در پی اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور كار خارج كردند.
تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارك استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و خودروهایی كه قادر به پاس كردن این استانداردها نبودند، از دور خارج می شوند.
از این تاریخ به بعد، اگر هر یك از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را پاس كند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شد.
این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (1397) برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025