همدان- ايرنا- ورزش همدان در سال جاري آبستن حاشيه ها و حوادث تلخ و شيرين بود و در مجموع هر اندازه كه در ورزش همگاني پيشتاز در كشور شد، در ورزش حرفه اي و تيمداري ناكام و سرشكسته به پايان سال رسيد.

به گزارش ايرنا، ورزش همدان در حالي روزهاي پاياني سال را سپري مي كند كه امسال شاهد فعاليت بيش از 70 هزار ورزشكار سازمان يافته در قالب 50 هيات ورزشي بوديم.
براساس جمع بندي ارزيابي عملكرد هيات هاي ورزشي استان توسط كارشناسان خبره ورزش مي توان به اين نتيجه دست يافت كه رشته هاي دو و ميداني، شطرنج، همگاني، تيراندازي، كوهنوردي، سنگنوردي و نابينايان به مراتب بهتر از ساير ورزش ها موفق بوده است و بدون ترديد در كنار رشته هاي رزمي نظير كاراته، در مدال آوري به ويژه در ميادين بين المللي در صدر ورزش استان قرار داشتند.
ورزشكاران اين استان از ابتداي امسال تاكنون 842 مدال رنگارنگ از ميادين مختلف ملي و بين المللي كسب كرده اند كه 70 عنوان از مدال هاي كسب شده تيمي و 85 نشان نيز در ميادين آسيايي، جهاني و تورنمنت هاي بين المللي به دست آمد.
البته آمار مدال هاي فراملي به دست آمده در مقايسه با سال هاي گذشته كم نظير بوده كه در قالب 22 رشته ورزشي نيز كسب شد.
در مدال آوري مسابقات برون مرزي نيز سهم قايقراني، دو و ميداني، نابينايان و كاراته بيش از سايرين است و در رقابت هاي داخل كشور نيز ورزش هاي رزمي كه به صورت سبكي اداره مي شوند، پرمدال بودند.
در اين بين ورزش دو و ميداني همدان نه تنها در حوزه قهرماني موفق بود بلكه در همگاني شدن اين رشته نيز بسيار موثر واقع شد.
برنامه ريزي مدون هيات دو و ميداني همدان طي سال هاي اخير باعث شد تا امروزه بيش از هفت هزار ورزشكار در مواد مختلف دو و ميداني فعاليت كنند.

** تداوم پيشتازي همدان در ورزش همگاني
ورزش همگاني همدان همچنان به لحاظ ميزان فعاليت بر اساس جمعيت استاني، پيشتاز كشور است.
ورزش همگاني استان همدان در سال 86 در جايگاه 25 كشور بود اما اكنون با فعاليت چشمگير هيات ورزش‌هاي همگاني و حمايت‌هاي صورت گرفته جزو سه استان برتر كشور است.
بر اساس آخرين آمار 23 درصد از جمعيت اين استان ورزش همگاني انجام مي‌دهند در حاليكه اين آمار در كشور 21.7 درصد است كه همدان در اين زمينه رشد قابل توجهي داشته است.
هيات ورزش هاي همگاني همدان اگرچه بيش از 20 هزار ورزشكار سازمان يافته را در خود جاي داده و پرجمعيت ترين هيات است اما در عين حال كه در توسعه ورزش هاي همگاني موفق بوده، در ورزش قهرماني نيز اين موفقيت حاصل شده است.
هيات همگاني همدان به رياست هادي سبزواري در سال جاري موفق به كسب 10 مدال طلا، 19 نقره و 7 نشان برنز در رشته هاي زير مجموعه شد.
ميزباني 2 مسابقه كشوري، برگزاري 19 كارگاه و مربيگري، انجام 111 همايش، انجام 50 مسابقه استاني، 7 جشنواره، 30 همايش و برنامه كوهروي، دوچرخه و گردشگري از ديگر فعاليت هاي اين هيات در سال جاري بود.
برپايي ورزش صبحگاهي در بيش از 120 ايستگاه در سطح استان بين بانوان و آقايان را از ديگر فعاليت هاي گسترده ورزش هاي همگاني همدان در سال جاري مي توان برشمرد.

** سال تلخ براي ورزش حرفه اي
اگر چه دستگاه ورزش استان همدان متولي ورزش حرفه اي نيست و باشگاه ها بايد در اين زمينه فعال و پويا باشند اما ضعف در حمايت هاي مالي و نبود اسپانسر سبب شده تا همچنان شاهد تيره بختي ورزش حرفه اي در همدان باشيم.
مهمترين اتفاق تلخ و تاريخي ورزش همدان در سال جاري بدون ترديد سقوط تيم پاس بود.
پاس براي سومين بار طعم تلخ سقوط را چشيد و بي تدبيري در مديريت تيم و ضعف فني سبب شد تا به رغم حمايت هاي صورت گرفته از سوي مسئولان، نتواند حداقل در ليگ 2 باقي بماند.
شهرداري ديگر نماينده فوتبال همدان نيز با درايت بابك صمديان سرمربي چند بازي پاياني اين تيم و كسب نتايج درخشان توانست امتياز ليگ دويي خود را حفظ كند.
شايد تنها نقطه سفيد ورزش حرفه اي همدان كسب سكوي سومي تيم تيراندازي سحر در ليگ برتر كشور باشد كه توانست در بخش بانوان به اين عنوان برسد.
ديگر رشته هاي توپي همدان هم به دليل مشكلات مالي از حضور در مسابقات ليگ محروم ماندند تا سالي كم رقم و ناكام در ورزش حرفه اي استان رقم بخورد.

** موفقيت چشمگير بانوان
بانوان ورزشكار همداني بدون ترديد سهم بسزايي در موفقيت ها و كسب عنوان هاي قهرماني دارند و هم اكنون بيش از 30 هزار تن از جمعيت آمار ورزشكاران همداني را بانوان تشكيل مي دهند كه اغلب نيز در رشته هاي ورزشي موفق بوده اند.
امسال شيما صفايي نابغه تنيس روي ميز همدان بدون ترديد بهترين ورزشكان همداني در بخش بانوان بود.
وي نه تنها در رده سني نوجوانان يكه تاز تنيس روي ميز بانوان كشور است بلكه در جوانان و حتي بزرگسالان نيز نتايج درخشاني را امسال كسب كرد.
مه لقا جام بزرگ بانوي المپيكي تيراندازي همدان نيز فعاليت يكنواخت در سطح ورزش قهرماني به مانند سال قبل داشت و آرزو حكيمي قايقران المپيكي همدان نيز باسپري كردن دوران مصدوميت خود بازهم به اردوي تيم ملي دعوت شد تا بارديگر شانس قهرماني خود را تكرار كند.
بانوان هاكي باز همداني نيز امسال توانستند بر سكوي سوم ليگ برتر كشور قرار بگيرند ضمن اينكه بانوان رشته فريزبي نيز در ليگ كشور كه براي نخستين بار حضور يافته بودند، مقام چهارم را به دست آوردند.
در مجموع همدان امسال به رغم مشكلات مالي نمره قبولي را در ورزش گرفت و هر چند در ورزش حرفه اي ناكام بود اما بايد توجه داشت كه طبق ضوابط و قوانين اجرايي، دستگاه ورزش نمي تواند عهده دار ورزش حرفه اي باشد و فقط در رشته هاي قهرماني و همگاني بايد فعاليت كند.
نبود حامي مالي همچنان بزرگترين مشكل ورزش همدان درحوزه باشگاه داري و حرفه اي است و همين مساله باعث شده تا برغم برخورداري از استعدادهاي نخبه نتواند در اين بخش موفق عمل كند.
7520/2090