تهران- ايرنا- رهبري در ديدار با رييس و اعضاي مجلس خبرگان با تاكيد بر اينكه«در حرف و عمل ما تناقض نباشد ايمان مردم قوي تر مي شود»، فرمودند: شرط تحقق وعده‌ مسلم الهي، اداي وظايف علما، مسئولان نظام و دستگاه‌هاي آموزشي و تبليغاتي در تربيت ايماني جامعه و پايبندي عملي آن‌ها به تقوا، پرهيز از اشرافي‌گري و كار و تلاش و پايداري است.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، بيانات رهبري در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان و تاكيد ايشان بر پرهيز از اشرافي گري، موضوعي است كه روزنامه هاي امروز (شنبه 26 اسفند1396) آن را محور قرار دادند.
همچنين كميسيون مشترك برجام ميان ايران در وين و گروه 1+5 و بي ثباتي ترامپ در مسير اجراي برجام، ديگر موضوعي است كه اين روزنامه ها در كنار حاشيه هاي استعفاي شهردار تهران در گزارش ها و تحليل هاي خود به آن پرداختند.

**تاكيد رهبري بر پرهيز از اشرافي گري
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب روز پنجشنبه 24 اسفندماه، در ديدار رييس و اعضاي مجلس خبرگان، ضمن تاكيد بر قطعي بودن معيّت و همراهي پروردگار بري جبهه حق، شرط تحقق آن را اداي وظايف علما، مسوولان نظام و دستگاه‌هاي آموزشي و تبليغاتي در تربيت ايماني جامعه و پايبندي عملي آنها به تقوا، پرهيز از اشرافي‌گري و كار و تلاش و پايداري عنوان كردند. موضوعي كه در روزنامه هاي امروز بازتاب گسترده اي داشت.
در همين راستا، روزنامه «جوان» زير عنوان نخست «ماهيت توحيدي جمهوري اسلامي دشمنان را به هجوم عليه ما مي‌كشاند» به بازتاب سخنان رهبر انقلاب پرداخت.
به گزارش اين روزنامه، ايشان، ايستادگي و توفيقات كشور در مقابله با هجوم جبهه عظيم سياسي، مالي، نظامي، امنيتي و فرهنگي امريكا و صهيونيزم را ناشي از بركت وجود ايمان و تقوا در قشر عظيمي از مردم و جوانان دانستند و افزودند: فداكاري‌هاي مردم، رويش‌هاي جديد و امثال حججي‌ها، تا حد زيادي عنايت و حمايت پروردگار را جلب كرده است كه براي توسعه دايره‌ رحمت و پشتيباني خداوند، بايد تربيت ايماني جامعه را ارتقا داد.
«در حرف و عمل ما تناقض نباشد ايمان مردم قوي تر مي شود» هم بخشي ديگر از تاكيدات رهبر انقلاب در ديدار اعضاي خبرگان بود كه روزنامه «جمهوري اسلامي به بازتاب آن پرداخت.
به نوشته اين روزنامه، رهبر انقلاب اسلامي، «عمل» مسئولان و علما از جمله نمايندگان مجلس خبرگان را داراي تاثيري بيشتر از تبليغ زباني برشمردند و خاطرنشان كردند: پرهيز از دنياپرستي و اشرافي‌گري و كار و تلاش سخت مسئولان و علما، حتي اگر جلوي چشم مردم نباشد، موجب جلب رحمت الهي و تاثيرگذاري بيشتر در مردم مي‌شود و مردم نيز هنگامي كه در حرف و عمل ما تناقض نبينند ايمانشان قوي‌تر خواهد شد و با اطمينان بيشتر در صراط مستقيم حركت خواهند كرد.
روزنامه «خراسان» هم زير عنوان «علما و مسئولان از دنياپرستي و اشرافي گري پرهيز كنند» به نقل از رهبر انقلاب آورد: شرط تحقق وعده‌ مسلم الهي، اداي وظايف علما، مسئولان نظام و دستگاه‌هاي آموزشي و تبليغاتي در تربيت ايماني جامعه و پايبندي عملي آن‌ها به تقوا، پرهيز از اشرافي‌گري و كار و تلاش و پايداري است.
روزنامه «آرمان» هم با عنوان قرار دادن اين بخش از سخنان رهبر انقلاب كه «از مشكلات مردم مطلعيم» به نقل از رهبر انقلاب نوشت: البته از مشكلات معيشتي و ديگر مشكلات مردم اطلاع داريم اما معتقديم هيچ مشكل حل نشدني در كشور وجود ندارد كه ان‌شاء‌ا.... در چند روز آينده در اين زمينه‌ها با مردم صحبت خواهم كرد.
روزنامه «ايران» هم «هيچ مشكل حل‌نشدني در كشور وجود ندارد» را عنوان قرار داد.
رهبر انقلاب در بخشي ديگر از سخنان خود به «آينده ايران به مراتب بهتر از امروز است» اشاره كرد، موضوعي كه عنوان نخست روزنامه «اطلاعات» بود. به گزارش اطلاعات، ايشان افزودند: يك حركت جوانانه و پرتلاش و پرنشاط در كشور وجود دارد كه اعتقاد بنده به آينده اي به مراتب بهتر از امروز را براي ايران، مستحكم تر از هميشه كرده است.

**كارشكني هاي طرف آمريكايي برجام
يازدهمين نشست كميسيون مشترك برجام روز جمعه 25 اسفندماه در حالي در وين آغاز به كار كرد كه فضاي مربوط به توافق هسته‌اي با آخرين تحولات در دستگاه سياست خارجي آمريكا و بركناري «ركس تيلرسون» وزير امور خارجه اين كشور از سمت خود در حالتي بسيار ملتهب به سر مي‌برد.
روزنامه «ابتكار» يازدهمين كميسيون مشترك برجام ميان ايران و گروه 1+5 را «محك اروپايي برجام توسط ايران» عنوان كرد و نوشت: در اين نشست كه با حضور عباس عراقچي معاون سياسي وزرات خارجه كشورمان، معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، مديران كل سياسي كشورهاي 1+5 و همچنين برايان هوك رئيس دفتر برنامه ريزي وزارت خارجه آمريكا برگزار شد، محور مباحث حول نحوه اجراي برجام و نيز سياست‌هاي دولت آمريكا در جهت كارشكني در توافق هسته‌اي گذشت.
به گزارش ابتكار، در همين رابطه عباس عراقچي رئيس هيات ايراني حاضر در اين كميسيون پيش از آغاز نشست با بيان اينكه روز پنجشنبه در ديدارهاي دوجانبه موارد نقض برجام از سوي آمريكايي‌ها را مطرح كرده‌ايم، اذعان داشت كه تحولات پيش رو تحولاتي آسان نخواهد بود و اميدواريم با توجه به شرايط موجود به درك مشتركي نائل آييم.
اين در حالي است كه گفته مي‌شود مواضع برخي كشورها در اين خصوص نزديك به ايران بوده و تنها به صورت تلويحي از كارشكني‌هاي آمريكا عليه برجام صحبت مي‌شود.
عراقچي اعلام كرد كه طي مشورت‌هاي نزديك با ساير شركاي برجام به اين نتيجه رسيده‌ايم كه اعلام ضرب الاجل توسط ترامپ و همچنين فضاي كنوني مانع اجراي موفقيت آميز برجام شده و به عقيده ما اين موارد همگي مويد نقض صريح برجام است.
«علي بيگدلي»كارشناس مسايل بين‌الملل هم در يادداشتي با عنوان «آرايش ضدبرجامي كاخ سفيد» كه روزنامه «ايران» منتشر شد، ضمن اشاره به تغيير و تحولات در كابينه ترامپ، نوشت: تغيير در كابينه ترامپ حكايت از آن دارد كه او به سمت ترميم دولت خود بر اساس اهداف شخصي و شكل دادن به يك كابينه كاملاً امنيتي و نظامي و حرف شنو و اطاعت پذير در حال حركت است.
مجموعه اين شرايط مسلماً كار را براي برجام سخت‌تر مي‌كند و شايد بتوان گفت با اين مهره چيني‌ها و روي كاغذ همه چيز براي خروج امريكا از برجام فراهم است. تنها مانع باقيمانده در اين ميان موضع اروپا در قبال اين روند است، زيرا از دست ندادن روابط با اروپا چيزي نيست كه ترامپ روي آن قمار كند.
بايد اميدوار بود كه كشورهاي اروپايي ضمن ايستادن در برابر اين فشارها قدر اهرم فشار اهميت روابط خود با امريكا را بدانند و روي راه‌حل‌هاي غيرمنطقي چون دخيل كردن شروط خارج از موضوع براي حفظ برجام بيش از اين سرمايه‌گذاري نكنند.
روزنامه «اعتماد» هم درباره «آينده مبهم برجام» عنوان كرد: معاون سياسي وزير خارجه كشورمان تنها چند ساعت پيش از راهي شدن به وين هشدار داد كه اگر امريكا از برجام خارج شود، ايران نيز در اين توافق هسته‌اي باقي نمي‌ماند. اروپا اگر تا پيش از اين به راضي نگاه داشتن ايران براي باقي ماندن در برجام بدون امريكا فكر هم مي‌كرد اكنون چنين خيالي را بر خود حرام نيز مي‌داند.
در آنسوي ميدان نيز بسياري از تحليل گران به اروپا هشدار مي‌دهند كه اخراج تيلرسون از سوي ترامپ به معناي قوي‌تر شدن چهره‌هاي ضدايراني در كابينه رييس‌جمهور و بالا رفتن درصد احتمال خروج امريكا از برجام است و در چنين شرايطي بهتر است كه اروپا خود را وارد بازي خطرناك راضي كردن ترامپ نكند.
«ترامپ، برجام و ايران» هم عنوان يادداشت روزنامه اعتماد بود كه در اين يادداشت مي خوانيم: ترامپ در مصاحبه خود بعد از اعلام بركناري تيلرسون جاي ترديدي باقي نگذاشت كه برجام علت اصلي ناهماهنگي آن دو بوده است.
شك نيست كه با ميل كردن دولت ترامپ به سمت سياست‌هاي افراطي‌تر، سرنوشت برجام بيش از پيش در هاله‌اي از ابهام فرو مي‌رود و ايران نيز بايد بيش از پيش خود را براي مواجهه با هر تحولي آماده كند تا آنجا كه نگارنده مي‌داند وزارت خارجه با اطلاع و درك درست از جوانب قضيه، طي ماه‌هاي اخير ايده‌هاي لازم را انديشيده، طرح‌هاي ضروري را ارايه كرده و گام‌هايي نيز در محدوده اختيارات خود برداشته است كه از آن جمله مي‌توان به تعامل و ديالوگ بيشتر با اروپا اشاره كرد.
در يادداشتي ديگر از روزنامه اعتماد با عنوان «قرار آخر؟» هم آمده است: واكنش ايران براي استمرار ماندن در اين كميسيون يا خروج از آن، بسيار وابسته به واكنش 6 عضو ديگر است.
اگر ايران پس از خروج احتمالي امريكا از برجام احساس كند كه اروپايي‌ها و ديگر اعضاي باقيمانده، به اندازه كافي متعهد به اجراي مفاد برجام و تلافي آثار خروج امريكا هستند، آنگاه احتمال دارد كه ايران به حضور در برجام ادامه دهد و برگزاري جلسات اين كميسيون هر سه ماه يك بار استمرار پيدا كند و اگر اقدام‌هاي طرف‌هاي ديگر براي ايران راضي‌كننده نباشد، ممكن است ايران نيز بعد از امريكا از اجراي برجام كناره‌گيري كند كه در آن صورت، استمرار جلسات كميسيون مشترك برجام، بي‌معنا خواهد بود.
**حاشيه هاي استعفاي نجفي از بهشت
با گذشت چند روز از استعفاي ناگهاني «محمد علي نجفي» شهردار تهران از سمت خود، اين خبر همچنان در ميان تحليل هاي روزنامه هاي امروز برجسته بود، برخي به ماندن نجفي در سمت خود تاكيد داشتند و برخي ديگر اين استعفا را برنامه ريزي منتقدان نجفي و فشار بر وي عنوان كردند.
در همين راستا، «نجفي گيت!» عنوان سرمقاله روزنامه آرمان بود كه در اين يادداشت مي خوانيم: بازهم بوي دوري از مرام آيت‌ا... هاشمي مي‌آيد؛ چه آقاي محمدعلي نجفي كه به سادگي از شهرداري تهران استعفا مي‌دهد و چه آنها كه دست‌افشان در شوراي شهر تهران به استقبال آن مي‌روند و نام شهردار بعد را زمزمه مي‌كنند.
آقايان و خانم‌هاي شوراي شهر تهران! واقعا فهم پشت پرده استعفا دادن شهردار تهران اينقدر برايتان سخت بوده كه هنوز متوجه نشده‌ايد همه اين ماجرا طراحي يك پروژه تفرقه‌افكنانه در قالب رسوايي «نجفي‌گيت» است كه قلب «اتحاد پيروز» را در سه انتخابات 94،92 و 96 نشانه رفته است؟ پس چرا هيچ دفاع قاطعي از نجفي نمي‌كنيد؟ چرا يكصدا نمي‌گوييد شهردار تهران بخواهد هم نبايد برود؟
در بخشي ديگر از اين سرمقاله خطاب به نجفي آمده است: آقاي نجفي! مي‌دانم شهردار شدن بعد از قاليباف مثل رئيس‌جمهور شدن بعد از احمدي‌نژاد مثل پا گذاشتن توي ميدان مين بود كه يا عاشقي مي‌طلبيد و يا ديوانگي، ولي حالا كه عاشقانه آمده‌ايد بايد بمانيد، مثل رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام كه همه چيزش را با علم و آگاهي كامل در راه اعتدالخواهي ملت ايران گذاشت و يكقدم مقابل افراطي‌ها عقب ننشست.
مثل روحاني كه هنوز زير تيغ تخريب‌ها به تنهايي ايستاده است، مثل ظريف كه هزار خنجر از پشت سر خورده ولي لحظه‌اي برجام را رها نمي‌كند و... آقاي نجفي، امروز نوبت شماست كه پاي ميراث هاشمي بايستيد، پاي از خود گذشتن براي حفظ اميد يك ملت، تا مبادا تير استعفاي شما در كمان رسانه‌هاي تندرو بنشيند و قلب وحدت عملگرايانه‌اي را نشانه بگيرد كه خون دل‌هاي فراواني از مشروطه تا امروز پاي آن ريخته شده است.
در يادداشتي ديگر از روزنامه آرمان با عنوان «استعفايي ناميمون و غيرقابل قبول» هم مي خوانيم: اصلاح‌طلبان بايد برماندن محمدعلي نجفي درمنصب شهرداري تهران اصرار و پافشاري كنند و اجازه ندهند با رفتن ايشان، گسستي در انسجام اصلاح‌طلبان و شورا ايجاد شود و چنين استنباط شود كه اصلاح‌طلبان دراداره شهر تهران فاقد استحكام و ايستادگي هستند.
بنابراين جناب نجفي و حاميان ايشان و البته شوراي شهر تهران بايد در مقابل تماميت‌خواهان با عدم قبول استعفا و ماندن در مسئوليت‌ها، به سرعت تصميم بگيرند و راه مردمي را كه به آنها رأي داده‌اند با قدرت ادامه داده و نشان دهند كه سختي‌ها را به‌جان مي‌خرند و در مسير تحقق خواست‌ها و مطالبات شهروندان تهراني از هرتلاش و مقاومتي دريغ نمي‌كنند و اجازه نمي‌دهند كه در سايه فشارها، مديران شانه از مسئوليت خالي كرده و راه را براي فشارهاي بيشتر رقيبان تشنه قدرت در شهر تهران، هموار و هموارتر كنند.
«چه بر سر شهرداري مي‌آيد» هم عنوان ياداشتي از روزنامه اعتماد بود. بنا بر اين يادداشت، طي روزهاي گذشته موضوع استعفاي آقاي محمد‌علي نجفي مطرح شد و متاسفانه ممكن است شهروندان تهراني از ادامه خدمت‌رساني ايشان محروم شوند.
موضوع بيماري ايشان به گفته اعضاي شوراي شهر مساله و مانعي جدي بر سرراه ادامه كار به عنوان شهردار تهران است اما اگر به نوعي بتوان با تعامل و همراهي بيشتر معاونين و نهادهاي خارج از شهرداري مشكلات را كاهش داد چه بسا آقاي نجفي بتواند همزمان با درمان بيماري به فعاليت خود نيز ادامه دهد.
در ادامه اين يادداشت مي خوانيم:آنچه موجب نگراني است و ممكن است در صورت رفتن آقاي نجفي براي شهردار بعدي تهران نيز بروز كند مساله فشارهاي خارج از مجموعه شهرداري است. در صحبت‌هاي اخير خود ايشان و نيز اعضاي شوراي شهر مي‌توان نشانه‌هاي صريحي يافت كه برخي فشارها از بيرون شهرداري و برخي نهادها و اشخاص ديگر در اين تصميم بي‌تاثير نبوده است. اين موضوعي نيست كه به سادگي بتوان از كنار آن گذشت يا با اطمينان گفت كه در مورد شهردار بعدي چنين نخواهد شد.
روزنامه «روزان» هم زير عنوان «شبح شوراي اول بر سر اصلاح طلبان» آورد: آنچه اين روزها نگراني هاي بدنه اجتماعي و سياسي اصلاح طلبان شده است، خطر تكرار منازعات شوراي شهر اول است.
جايي كه اختلافات ميان گروه هاي مختلف اصلاح طلب شهرداري تهران را به بن بست رساند و در نهايت به انحلال شوراي شهر توسط وزارت كشور اصلاح طلب رسيد و حاصل آن هم شكست سخت اصلاح طلبان در انتخابات شوراي شهر دوم بود.

پژوهشم**9294**3050 **
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.