به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي انجمن علمي فناوري چاپ ايران، پروفسور علي اكبر فرهنگي در « همايش نقش صنعت چاپ در اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» از صنعت چاپ به عنوان صنعت زيربنايي در توسعه فرهنگ و تمدن جهاني ياد و خاطرنشان كرد: دانشگاه ها و دانشكده هاي مرتبط با رسانه و ارتباطات مسائل چاپ و بسته بندي را در اولويت قرار دهند.
وي بر اولويت قرار گرفتن صنعت چاپ از سوي نظام آموزش عالي كشور تاكيد و يادآور شد: چرا بايد بعد از 500 سال كه از عمر گوتنبرگ مي گذرد تازه در ايران تحصيلات تكميلي در رشته چاپ داشته باشيم كه به نظر مي رسد دانشگاه ها به عنوان اولويت به اين موضوع نپرداختند.
پروفسور فرهنگي در عين حال به فرصت هاي پيش روي صنعت چاپ اشاره و تصريح كرد: ايران ظرفيت ها و توانمندي هاي بسياري در صنعت دارد و مي تواند بازار منطقه را در اختيار بگيرد به شرط آنكه دانشگاه ها و مراكز علمي و صنعتي در كنارهم براي آينده اين صنعت برنامه ريزي كند.
وي كه از چهره هاي فرهنگي سال كشور در حوزه رسانه و ارتباطات محسوب مي شود بر جدي گرفته شدن صنعت چاپ در سرفصل هاي دانشگاهي اشاره كرد و گفت: دانشگاه هاي مطرح كشور بايد بدانند صنعت چاپ هر روز رونق و اهميت بيشتري پيدا مي كند و آينده اقتصاد، صنعت و توليد موفق در گرو توجه به صنعت چاپ است.
پروفسور فرهنگي با اشاره به فعاليت هاي انجمن علمي فناوري چاپ ايران در توجه جدي به ارتباط دانشگاه و صنعت چاپ گفت: انجمن علمي فناوري چاپ ايران و مجتمع چاپ آراد امروز نشان دادند براي ارتباط دانشگاه و صنعت تلاش مي كنند و ما اميدواريم آينده صنعت چاپ با ارتباط سازنده فعالان صنعت و دانشگاه در بخش چاپ هر روز بيشتر از ديروز رونق پيدا كند.
** بيش از 400 هزار نفر در صنعت چاپ كشور فعال هستند
رئيس انجمن علمي فناوري چاپ ايران نيز در اين همايش با اشاره به اينكه مهمترين اولويت در موضوع اقتصاد مقاومتي بايد توجه و توسعه چاپ و بسته بندي به عنوان يكي از زيرساخت هاي بنيادي هر توسعه اي در كشور باشد خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتي، اقتصاد رياضتي نيست بلكه اقتصاد متكي بر سرمايه هاي انساني و مادي داخلي است و رويكردي صادرات محور دارد.
بيطرفان در ادامه تاكيد كرد: ترويج فرهنگ مصرف كالاهاي ساخت ايران و زمينه سازي براي تقويت حس تعصب نسبت به اين مهم نيازمند عزم ملي است.
وي تنها راهكار براي رفع بيكاري جوانان، افزايش توليد و تحقق اقتصاد مقاومتي را افزايش كيفيت و توليد انبوه و كاهش قيمت تمام شده از يك سو و تقويت باور عمومي نسبت به made in Iran و مصرف كالاها و خدمات ايراني توسط آحاد مردم از سوي ديگر است.
رئيس انجمن علمي فناوري چاپ ايران يكي از گلوگاه هاي تاثيرگذار در كاهش اقبال جامعه نسبت به خريد كالاهاي ايراني را نداشتن كيفيت قابل رقابت در حوزه طراحي بسته بندي و غفلت توليد كنندگان نسبت به خلاقيت و نوآوري مستمر در حوزه چاپ و بسته بندي و عدم ايجاد بسترهاي لازم براي خلق، توسعه و بكارگيري شركت هاي دانش بنيان در حوزه صنعت چاپ است.
مهندس محمد بيطرفان با اشاره به اينكه صنعت چاپ يكي از صنايع كليدي در توسعه اشتغال و اقتصاد كشورهاست گفت: ما امروز خوشحاليم كه بيش از 400 هزار نفر در صنعت چاپ كشور فعال هستند و مجموعه اي مثل چاپ آراد با جوانان و نيرو هاي خوشفكر توانسته در سال هاي سخت اقتصادي كشور بين 250 تا 300 شغل مستقيم و غير مستقيم براي دانش آموختگان و جوانان ايجاد كند.
وي توسعه كشوري مثل آلمان را مديون تعصب ملي آنها نسبت به توليد و مصرف كالاي ملي دانست و يادآور شد: صنعت چاپ افتخار دارد در قالب مجتمع هاي چاپ و بسته بندي در خدمت توليد و مصرف كالاي ملي و داخلي باشد.
«همايش نقش صنعت چاپ در اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» به همت انجمن علمي فناوري چاپ ايران و مجتمع چاپ آراد شب گذشته(جمعه) برگزار شد.
فراهنگ ** 1085 ** 1071
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
تهران - ايرنا - استاد علوم ارتباطات، از دانشگاه هاي حوزه رسانه خواست، امور آموزشي، علمي و پژوهشي صنعت چاپ را در اولويت قرار دهند.