تهران - ایرنا - شورای نگهبان نظر خود درباره معیارهای تشخیص رجل سیاسی برای نامزدی ریاست جمهوری را اعلام كرد ولی در این تعریف، اشاره ای به جنسیت و سن نشده است.

عباسعلی كدخدایی روز شنبه در آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال 96 گفت معیارهای تشخیص رجل سیاسی اعلام شده است و در پاسخ به این سوال كه آیا در مورد جنسیت رجل سیاسی نیز شورای نگهبان به نتیجه رسیده یا خیر، تصریح كرد : هنوز در این مورد تصمیم گیری نهایی نشده است. در حال تصمیم گیری هستیم ولی فعلا همین موارد به تصویب شورای نگهبان رسیده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا؛ كدخدایی اظهار داشت: در اجرایی جز 5 بند 10 سیاست های كلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب كه تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند 9 اصل 110 و اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف، معیارها و شرایط رجل سیاسی برای نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد.
سخنگوی شورای نگهبان تعریف 'رجل سیاسی' را در قالب ' دو ماده، 11 بند و چند تبصره ' عنوان كرد و گفت: در ماده یك تعریف رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری آمده است رجال مذهبی، رجالی هستند كه آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و به تدین و تقیدشان و انجام شعائر و مناسك دینی در زندگی دینی و اجتماعی از برجستگی ویژه ای برخوردار باشد به گونه ای كه در میان مردم به این خصوصیات شناخته و مشهور باشند.
وی افزود: بر اساس این ماده رجال سیاسی، رجالی هستند كه قدرت تحلیل و درك آن ها از مسائل و پدیده های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان در مسائل سیاسی، اجتماعی اعم از داخلی و بین المللی و حضورشان در صحنه های سیاسی به نحوی باشد كه همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملكرد آن ها لحاظ شده باشد به گونه ای كه در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.
وی همچنین در مورد دیگر معیارهای تعریف رجل سیاسی گفت: مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی های ذاتی و اكتسابی لازم از نظر دانش، مهارت، شخصیت و نگرش های فردی و تجربه كه توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در كشور را با رعایت حداكثر بهره وری و در راستای ماموریت، رسالت و اهداف كلان نظام و ارزش های حاكم بر جامعه دارا و سوابق او حاكی از موفقیت وی در صحنه های مدیریت كلان است.
كدخدایی گفت: همچنین مدیر شخصی است كه از توانایی پیش بینی و عاقبت اندیشی نسبت به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور كشور برخوردار باشد و در بحران ها قدرت حل مشكلات و برون رفت از آن ها به نحو شایسته داشته باشد.
وی در مورد مفاد ماده 2 تعیین شرایط رجل سیاسی كه در شورای نگهبان تصویب شد، اظهار داشت: در این ماده در 11 محور در مورد شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری اعلام نظر شده است.
سخنگوی شورای نگهبان، سوابق كافی و قابل ارزیابی در فعالیت های مذهبی و سیاسی از قبیل مكتوبات و سخنرانی ها، سوابق كافی و قابل ارزیابی و تصدی برخی مسئولیت ها و مدیریت كلان، سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت ریاست جمهوری، سن متناسب با انجام مسئولیت های ریاست جمهوری و صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری از جمله این موارد دانست.
كدخدایی گفت : معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی، عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محكومیت كیفری، ارائه برنامه ها در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست های كلی نظام، عدم وابستگی به رژیم گذشته و وابسته نبودن به گروه های غیرقانونی و عدم محكومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سو امنیتی از جمله درفتنه سال 88 و عدم محكومیت قطعی كیفری به جرائم اقتصادی مانند كلاهبرداری، ارتشا ، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی كشور از جمله این موارد است.
وی همچنین به سه تبصره در موضوع رجل سیاسی اشاره كرد و گفت: بر اساس این تبصره ها كه در شورای نگهبان تصویب شد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری موظفند مدارك مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت نام ارائه كنند، همچنین بر اساس تبصره دیگری شورای نگهبان می تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری، ضمن استعلام از مراجع ذیصلاح اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی های مستقل كند.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد : همچنین بر اساس آخرین تبصره موارد مذكور در ماده دو، آماره ای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت نام آنان در شورای نگهبان رسیدگی می شود.
كدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسید در تعریف ، معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی ، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری ، جنسیت و سن متناسب مشخص نیست گفت: بحث رجال سیاسی را فعلا با همین شرایطی كه اعلام شده است طی كردیم و اگر به جمع بندی نهایی رسیدیم آن را اعلام می كنیم.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: قرار شد این شرایط و معیارها با توجه به سیاست های كلی انتخابات از سوی این شورا اعلام شود و جزییات توسط مجلس به صورت قانون لحاظ شود اما این كه چه سنی باشد ممكن است متفاوت باشد همانطور كه در قانون انتخابات مجلس هم مشاهده می كنید سن متناسب برای نمایندگی مجلس چندین بار تغییر كرده است.
كدخدایی ادامه داد: ممكن است سن تغییر كند كه در این تغییرات خیلی وارد نشدیم و گذاشتیم كه مجلس در قانونی كه تدوین خواهد كرد آن را لحاظ كند و در آنجا شرایط ریاست جمهوری و سن نیز در نظر گرفته شود.

**نداشتن سوابق سوءامنیتی از جمله در فتنه 88 به معیارهای رجل سیاسی اضافه شد
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این كه در بند 10 این معیارها آیا مرزبندی با فتنه 88 نیز مشخص شده است، گفت: عدم وابستگی به گروه‌های ضد انقلاب در قانون وجود داشته كه ما عدم سوابق سوءامنیتی از جمله در فتنه سال 1388 نیز را به آن اضافه كرده‌ایم كه جزو معیارها محسوب می‌شود.
كدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری كه پرسید شما گفته اید كه بهتر است كه جلسات علنی مجلس كمتر شود و شنیدیم كه بحث استیضاح مجلس هرساعت میلیونی هزینه دارد،یادآور شد: این موضوع مرتبط با بنده نیست، سوالی كنید كه در حوزه اختیارات من باشد اما به عنوان یك نظر گفته بودم وظیفه مجلس ، وظیفه نظارتی است و عمدتا قانونگذاری را در حوزه نظارت در بحث پارلمان تعریف می كنیم.
وی ادامه داد: خواهش ما این است كه بیشتر به این وظیفه نظارتی دقت شود كه خوشبختانه این كار شروع شده است فارغ از نتیجه ای كه است و این كه مجلس در حوزه نظارتی خود فعالیت بیشتری داشته باشد جای تقدیر است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسید گفته شده است برخی روسای رییس جمهوری برای دور دوم ریاست جمهوری برای مصلحت تایید صلاحیت شده اند و شورای نگهبان نمی خواسته است كه صلاحیت آنها را تایید كند آیا این را تایید می كنید؟، گفت: این سوال تكراری است و بارها از من سوال شده است و بنده بارها تكرار كردم كه شورای نگهبان مصلحت را اگر به مصالح عالی نظام فكر می كنید و به آن معتقد هستید ممكن است آن مصالح به عنوان مصلحت تلقی شود .
وی افزود: اما آنچه كه باید به آن برسیم این كه نهایتا رای گیری در شورای نگهبان است و براساس آن رای گیری هر نظری كه این شورا اعلام كرده نظر قانونی است.
كدخدایی درپاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسید آیا این مصوبات رجال سیاسی نهایی یا قابل تغییر است، گفت: فعلا این نهایی است و جزییات باید به مجلس برود و تایید شود. آنچه كه در شورای نگهبان تاكنون به نتیجه رسیدیم همین مصوبات است.
سیام**1058**9121**1553